خدمات نوین ایرانزمین در حوزه کیف پول الکترونیکی
بیبیزهرا لعل موسوی
بانک ایرانزمین ازجمله بانکهای پیشرو درزمینه کیف پول الکترونیک بهحساب میآید که ازاینظرفیت بهعنوان ابزاری برای پرداختهای خُرد و کارآمد در سیستم بانکی کشور استفاده میکند. کیف پول الکترونیک یک مفهوم جدید در صنعت پرداخت برای انجام پرداختهای خرد بهصورت برونخط بوده که منطق این ابزار مبتنی بر تجمیع پرداختهای خرد و سندزنی بهصورت برونخط است. همچنین، کیف پول ابزاری مناسب برای ایجاد حلقههای بسته پرداخت در کسبوکارهایی با مبالغ خرد مانند دانشگاه، مدارس و حملونقل است. توسعه ابزار پرداخت برخط با سرعت بالا و قیمت ارزان سبب شده تا حجم قابلتوجهی از تراکنشها بهصورت متمرکز و بینبانکی انجام گیرد که این مسئله هزینههای زیادی (بیش از شش هزارمیلیارد در سال) بر شبکه بانکی تحمیل میکند. ازسویدیگر تمرکز شدید و تقارن شبکه بانکداری و پرداخت الکترونیک موجب عدم تنوعپذیری در خدمات بانکی شده است. ازاینرو توسعه کیف پول الکترونیک علاوه بر کاهش هزینه بانکداری الکترونیک میتواند تنوعپذیری زیادی در مدلهای کسب و کار و خدمات ارائه شده به پذیرندگان و دارندگان کارت باشد. برایناساس مؤسسات اعتباری میتوانند «کیف الکترونیک پول» مبتنی بر حساب را صادر کرده و برخی از خدمات پرداخت را از طریق انعقاد قرارداد با راهبران «کیف الکترونیک پول» و انجام تراکنشهای برونخط در شبکه پرداخت کشور، میسر کنند. به استناد بند «الف» ماده «یک» تصویب نامه شماره ۱۰۷۸۳۷.ت ۵۴۲۵۱ مورخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ هیات وزیران و بند «ب» ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور و به منظور توسعه شبکه پرداخت و ساماندهی و پشتیبانی از خریدهای با مبالغ بسیار خُرد (پرداخت ریز)، خدمات مربوط به کیف پول با تعاریف و شرایط مندرج در الزامات حاضر به رسمیت شناخته شده و صلاحیت متقاضی راهبری کیف الکترونیکی پول بر مبنای آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. فرهاد اینالوئی؛ معاون فناوری اطلاعات بانک ایرانزمین درباره این مصوبه، گفت: «کیف پول، ابزاری برای پرداختهای خُرد بوده که جای خالی آن در سیستم بانکی و پرداخت کشور محسوس است و پس از مدتها این نسخه آماده و ارائه شده است». وی افزود: «برای فاز اول اقدامات خوبی انجام شده، البته بهتنهایی کافی نیست و باید هم زمان مکانیزم اصلاح کارمزد را هم آغاز کنیم؛ در غیراینصورت مشتریان کیف پول رغبتی برای استفاده از این ابزار ندارند. در اینجا بانک هم میتواند عامل باشد و هم راهبر (کسی که سرویس کیف پول را در اختیار قرار میدهد) و بانکها هم میتوانند کیف پول را خود به مشتریان ارائه کنند و هم به متقاضیان ارائه این سرویس به مردم، خدمات ارائه کنند». بهگفته اینالویی؛ البته برخی محدودیت از جمله همکاری راهبرها صرفا با سه بانک یا تعیین سقف ۲۰۰هزارتومان تراکنش در روز از جمله مواردیست که لازم است بهمرور مورد بررسی مجدد قرار گیرد. در بانکایران زمین نیز زیرساختهای ابزار کیف پول برای ارائه خدمات به راهبرها در نظر گرفته شده تا هر شرکتی که تمایل به ارائه خدمات به مردم در قالب کیف پول را دارد از زیست بوم بانک ایران زمین استفاده کند. عبدالمجید پورسعید؛ مدیرعامل بانک ایرانزمین نیز بااشارهبه روند توسعه شبکههای اجتماعی و کیف پول الکترونیکی در جهان و ضرورتهای پیادهسازی آن در کشور گفت: «شبکههای اجتماعی و خدمات در بستر آنها یکی از زمینهای بازی بانکداری دیجیتال هستند و در برگیری آنها بهحدیستکه ایجاد تغییر در آنها میتواند اقتصاد یک کشور را با چالش مواجه سازد و کسبوکارهای امروزی نیز دیگر بدون شبکههای اجتماعی نمیتوانند به ارائه خدمات بپردازند. اگر هوشمندانه رفتار کنیم تجربه سالهای نهچنداندور نشان میدهد که خدمات باید در جایی به مشتری ارائه شود که مشتری حضور دارد و تغییر محل حضور مشتری معمولا موفق نخواهد بود، باید فرهنگ استفاده از بانکداری دیجیتال و تغییر رویکرد مردم به استفاده از این نوع بانکداری را در همین فضا کلید بزنیم که لازم است بانکها فعالتر از گذشته در شبکه های اجتماعی حضور داشته و به مشتریان خود خدمات ارائه کنند».