کیمچی کره‌ای

کیمچی از غذاهای سنتی و ملی کره جنوبی‌ست که با سبزیجات مختلف و ادویه‌های گوناگون درست می‌شود. طرز تهیه کیمچی خیلی آسان است و به‌همین‌دلیل به‌جرئت می‌شود گفت که هر جا حرف از غذای کره‌ای‌ست، کیمچی هم آن‌جا هست. درست است که کیمچی از غذاهای اصلی کره‌ای به‌حساب می‌آید و آن‌را با برنج سرو می‌کنند؛ ولی بعضی از کره‌ای‌ها نیز کیمچی را مثل ترشی کنار غذا می‌خورند.

مواد لازم:
کاهوی چینی متوسط: 1 عدد
نمک دریایی: 1/4 پیمانه
آب مقطر یا آب جوشیده: به مقدار لازم
سیر رنده‌شده: 1 قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه رنده‌شده: 1 قاشق چایخوری
شکر دانه‌درشت: 1 قاشق چایخوری
سس ماهی یا آب: 3 قاشق غذاخوری
فلفل قرمز کره‌ای: 1 تا 5 قاشق غذاخوری
ترب سفید: 1 عدد
پیازچه متوسط: 4 عدد

طرز تهیه:
کاهو را خرد کنید. ابتدا کلم را به‌صورت طولی نصف کنید و بعد به چهار قسمت خرد کنید. هر کدام از چهار قسمت را نیز به قسمت‌های کوچک‌تر مساوی برش بزنید. کاهوی خرد شده را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید، نمک را پیمانه کنید و روی آن‌ها بپاشید. با کمک دست، نمک را روی کاهو پخش کنید و بمالید تا جذب شود و کاهو کمی نرم شود. آب کافی به کاهو اضافه کنید تا روی آن‌ها را بپوشاند. سپس یک بشقاب داخل کاسه قرار دهید و یک جسم سنگین مانند شیشه یا قوطی روی کاسه بگذارید. اجازه دهید کاهو به مدت ۱ تا ۲‌ساعت به همان حالت بماند. بعد از حدود یک‌ساعت، کاهو را بشویید و آبکش کنید. برای این‌کار کافی‌ست کاهو را داخل سبد ریخته و سه‌ بار زیر آب سرد بشویید. کاهو را داخل آبکش بریزید و آن را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰‌دقیقه کنار بگذارید تا آب آن کاملاً خارج و خشک شود. حالا وقت آن‌است‌که ادویه مخصوص کیمچی را درست کنید. 
داخل کاسه‌ای بزرگ سیر رنده شده، زنجبیل تازه رنده شده، شکر، سس ماهی یا آب را اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. سپس فلفل کره ای (gochugaru) را به آن ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا زمان آن‌است‌که سبزیجات را به همراه ادویه ی مخصوص کیمچی با هم ترکیب کنید: ترب سفید را به‌صورت دراز دراز نازک برش بزنید و خلال کنید. کاهوی خشک‌شده را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید و ترب‌های خرد‌شده را به آن اضافه کنید. پیازچه ها را نیز به تکه‌های مساوی خرد کنید و داخل کاسه بریزید. ادویه‌های خمیری را که آماده کرده‌اید نیز به مواد اضافه کنید و همه مواد را خوب هم بزنید. به‌طوری‌که ادویه‌ها به‌صورت یکنواخت سطح تمام مواد را بپوشانند.
بعد از آن که مواد کیمچی خوب با هم ترکیب شدند، شیشه‌ای تمیز مانند شیشه سس آماده کنید و مواد آماده‌شده را به‌صورت فشرده داخل شیشه بریزید. مواد را روی هم داخل شیشه فشار دهید تا جایی که کاملاً فشرده شود. کمی سر شیشه را خالی بگذارید. در شیشه را ببندید و آن را در محیط خانه به مدت ۱ تا ۵‌روز رها کنید تا مواد داخل آن آماده شود. هر‌روز شیشه را بررسی کنید و اگر آماده شده بود، آن را داخل یخچال قرار دهید. روزی یک‌بار در شیشه را باز کنید و با انگشت تمیز و یا قاشق روی سبزیجات را فشار دهید تا مواد زیر آب بمانند و گازهای تولید شده خارج شود. کیمچی کره‌ای شما بعد از چند‌روز آماده است. می‌توانید آن را با چوب استیک‌های مخصوص کره‌ای نوش جان کنید.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه