چگونه اعلان‌های مزاحم و تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها را خاموش کنیم؟

ملیکا طاهران‌پور

یکی از تنظیمات مهمی که در اندروید بسته به نیازهایتان باید شخصی‌سازی شود، بخش اعلان‌ها است. برای آشنایی با بخش اعلان‌های اندروید این آموزش را دنبال کنید. به‌گزارش زومیت؛ اعلان‌ها شما را از وقایعی مطلع می‌سازند که به دانستن آن‌ها در گوشی اندرویدی خود نیاز دارید؛ مانند پیام‌های دریافتی، ایمیل‌های جدید و رویدادهای مشخص‌شده در تقویم. همچنین، گاه هشدارهایی به شما می‌دهند که نباید پشت گوش بیندازید. اعلان‌ها در برنامه‌های مختلف، عملکرد و ویژگی‌های متفاوتی دارند؛ اما سفارشی‌کردن آن‌ها کار آسانی‌ست. در این آموزش، نحوه مشاهده، مدیریت و سفارشی‌کردن تنظیمات اعلان را به شما نشان خواهیم داد. توجه کنید که فرایند مدیریت اعلان‌ها ممکن است بسته به نسخه یا پوسته‌های مختلف از سیستم‌عامل اندروید متفاوت باشد که در دستگاه تلفن‌همراهتان اجرا می‌شود؛ اما درنهایت تفاوت‌ها چندان بزرگ و ‌تشخیص‌دادنی نیستند. 
گروه مکالمات (Conversations): گروه‌بندی اعلان‌ها در اندروید برحسب اولویت و اهمیت آن‌ها بوده و در بخشی به نام پنل اعلان نمایش داده می‌شوند. از نسخه ۱۱ این سیستم‌عامل به بعد، بخش مجزایی به نام Conversations یا مکالمات به این پنل اضافه شد که اعلان‌ پیام‌رسان‌ها را از اعلان‌های دیگر جدا کرده و در این بخش نمایش می‌دهد. این اعلان‌ها در هرشرایطی بالاتر از سایر اعلان‌ها نمایش داده می‌شوند.
گروه اعلان‌های عادی (Alerting): بخش دوم به اعلان‌های سایر اپلیکیشن‌ها اختصاص دارد. ترتیب نمایش اعلان‌ها در این بخش بستگی به اولویتی که توسعه‌دهنده اپلیکیشن برای آن به‌صورت پیش‌فرض تعیین کرده نمایش داده می‌شود. همچنین در این بخش دو دسته کلی از اعلان‌ها وجود دارد؛ دسته اول اعلان‌هایی که مربوط به اطلاع‌رسانی از یک اپلیکیشن هستند و شما می‌توانید با حرکت دست خود آن‌ها را حذف کنید؛ اما دسته دوم جنبه اطلاع‌رسانی ندارند و نشان‌دهنده اجرای یک سرویس، فرایند در‌حال اجرا یا برنامه فعال در پس‌زمینه هستند، این‌گونه اعلان‌ها را نمی‌توان حذف کرد، مگر آن‌که فرایند اجرا در پس‌زمینه آن اپلیکیشن را متوقف کنید. این اعلان درحقیقت برای حفظ سرویس‌های درحال‌اجرا در پس‌زمینه و جلوگیری از پایان یافتن فرایند توسط سیستم‌عامل درنظر گرفته شده‌اند.
گروه اعلان‌های ساکت (Silent): این گروه درواقع بخش جدایی از اعلان‌های عادی نیست؛ بلکه همان اعلان‌های گروه بالا اگر در حالت سکوت و Minimize (کوچک شده) قرار گیرند، در پائین‌ترین بخش پنل اعلان قرار می‌گیرند و تنها نوار کوچکی از آن نشان داده می‌شود تا فضای این پنل توسط اعلان‌های کم‌اهمیت‌تر اشغال نشود. بعضی از اپلیکیشن‌ها اعلان‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند که گاهی تعداد و دفعات ارسال این اعلان‌ها بسیار زیاد و آزاردهنده می‌شود. تعداد زیاد این اعلان‌ها علاوه‌براینکه زمان شما را برای حذف آن‌ها از پنل اعلان می‌گیرد، باعث کاهش سرعت و عملکرد دستگاه نیز می‌شود. برای رفع مزاحمت از این اعلان‌ها می‌توان به‌کلی آن‌ها را خاموش کرد؛ اما برخی دیگر هستند که درکنار اعلان‌های مهمی که شما به آن‌ها نیاز دارید اقدام به ارسال اعلان‌های تبلیغاتی می‌کنند در این گونه موارد چه باید کرد؟  خوشبختانه از زمانی که گوگل دسته‌بندی اعلان‌ها را به اندروید اضافه کرد، توسعه‌دهندگان می‌توانند دسته‌های مختلف اعلان‌ها را از یکدیگر متمایز کنند تا کاربر بتواند اطلاع‌رسانی هر بخش که لازم ندارد را غیرفعال کند. معمولاً اپلیکیشن‌ها اعلان‌های متفرقه خود را در دسته‌های جداگانه‌ای قرار می‌دهند. این دسته‌ یا کانال‌ها معمولاً با نامMiscellaneous ،‌Marketing ،‌Advertising یا Other شناخته می‌شوند؛ اما درباره برخی دیگر توسعه‌دهنده نام مشخصی برای کانال اعلان تعریف نکرده است. برای غیرفعال‌کردن اعلان‌های تبلیغاتی، پنل اعلان را باز کنید و روی اعلان مدنظر نگه دارید. در گوشی‌های سامسونگ روی گزینه Settings و در گوشی‌های شیائومی روی سه‌نقظه ضربه بزنید،‌ درادامه به منویی هدایت خواهید شد که همان دسته‌بندی‌های مختلف اعلان‌ها نشان داده می‌شود. پس از بازشدن این قسمت، کانالی که اعلان ارسال‌شده به آن تعلق دارد برای یک ثانیه چشمک می‌زند. از‌این‌رو اگر کانالی که نام آن مشخص نیست و اعلان تبلیغاتی از آن دسته ارسال شده آشکار می‌شود و می‌توانید آن را خاموش کنید.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه