رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

زرد، رنگ نماد خوشحالی، شادی، خرسندی، و سعادتمندی‌ست. مردم اصولاً با مشاهده این رنگ اشتیاق، وجد و سرور، انرژی، خوش‌بینی، نیک‌اندیشی و شور را تجربه می‌کنند. رنگ زرد نشانه توجه، ارتباط، مناظره و حکمت است؛ اما درعین‌حال مراقب باشید؛ چون استفاده بیش‌ازاندازه از آن، تحریک‌پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می‌دهد. زرد به‌راحتی، شادی را القا می‌کند و رنگی بسیار مهیج است و به همه‌چیز حس روشنایی و انرژی خورشیدی می‌بخشد‌. رنگ زرد برای برجسته‌ترکردن موضوعی یا تأکید استفاده می‌شود؛ اما استفاده تمام طرح از این رنگ بسیار دشوار است؛ زیرا باید با انتخاب کنتراست‌های موجود در این رنگ مطمئن شوید که پیغام شما درست منتقل می‌شود؛ درصورتی‌که این رنگ در فرمت روشن‌تر استفاده شود، جلوه اولیه خود را دست می‌دهد. حالت تحریک‌کننده ذهنی و هوشی دارد و شدیداً موجب تقویت فکر انسان می‌شود؛ همچنین اثر تحریک‌کنندگی آن بر فشارخون و تنفس کمتر از رنگ قرمز است، این رنگ بیشتر اثر تلقینی دارد. این رنگ، رنگ روحانی و ایدئال و فیلسوفی و تحریک‌کننده فکر و آرام‌کننده برخی حالات عصبی‌ست. برخی از ترکیبات و سایه‌های زرد می‌توانند فرد را ازنظر ذهنی تحریک کرده و اعصاب را تقویت کرده، ذهن را به تحریک وا دارد و نیز اعصاب حرکتی را فعال و در عضلات انرژی تولید کند تا درنتیجه خلاقیت او را افزایش دهند؛ اما ازطرفی برخی از ترکیب‌های زرد نیز وجود دارند که ممکن است سبب ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگرانی شوند که از معایب استفاده از رنگ زرد می‌توان به انتقال حس خطر اشاره کرد. زرد روشن می‌تواند در فضاهای جمعی مانند فضای نشیمن و پذیرایی مورداستفاده قرار بگیرد.  زرد، رنگ مثبتی است که می‌تواند برای اتاق نوجوانان بسیار مناسب باشد و حافظه را تقویت بخشد و به مطالعه نیز کمک کند. به‌کاربردن رنگ زرد طلایی در اتاق غذاخوری اشتهاآور است. ازآنجاکه پیش‌تر به آن اشاره شد رنگ زرد می‌تواند قابلیت خلاقیت افراد را افزایش و گسترش دهد؛ بنابراین استفاده کامل یا جزئی از رنگ زرد در اتاق کار توصیه می‌شود؛ همچنین رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاقیت‌انگیز دارد. همچنین این رنگ برای محیط‌های کوچک و برای پرنور جلوه دادن فضاهای کم‌نور مثل راهرو و کریدر نیز رنگ مناسبی است که باعث جلب‌توجه می‌شود و حالت خوشامدگویی دارد. اما بهتر است که برای جلوگیری از بدخلقی و عصبانیت، این رنگ را با رنگ‌های دیگر به‌کار ببرید و یا ترکیب کنید. و از به‌کارگیری یکدست و کامل آن در یک اتاق و فضا، پرهیز کنید. به‌کارگیری رنگ زرد به‌همراه بنفش در دکوراسیون داخلی بسیار مرسوم است؛ چراکه بنفش ‌رنگ مکمل زرد است؛ بنابراین اگر به‌دنبال رنگ کامل‌کننده و ترکیبی مناسب با رنگ زرد در فضای داخلی خود هستید، توصیه ما رنگ بنفش است. ازطرفی ترکیب رنگی زرد و بنفش ازلحاظ روان‌شناسانه نیز کاربردی و مفهومی‌ست؛ زیرا رنگ زرد که جلوه‌گر نور و روشنایی‌ست، در کنار رنگ بنفش که متجلی ثروت و شکوه و عظمت است بسیار پرمعنا و هماهنگ است که می‌توان معنا و ارتباط آن‌ها را ازلحاظ معنوی و همچنین مادی بررسی کرد.

چکیده
ویژگی: گرما بخشی، انرژی، حس خوش‌بینی، دلگرمی، درخشندگی، نور، مثبت‌بودن، شادی، گیرایی، امیدواری و خلاقیت. رنگ زرد باعث بهبود فعالیت‌های ذهنی، تقویت حافظه و بیشترشدن اشتها نیز می‌شود.

کاربرد
در آشپزخانه، اتاق کار و اتاق نشیمن، راهرو و کریدر و هم‌چنین در اتاق‌خواب می‌توان از رنگ زرد استفاده کرد؛ اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی‌شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه