ورزش در ماه رمضان

قطعاً در ماه رمضان به‌دلیل تغییر رژیم غذایی‌، نمی‌توان مانند همیشه ورزش کرد؛ ازطرفی الگوی خواب و غذا خوردن ما نیز با همیشه متفاوت می‌شود. اگرچه هیچ‌کدام دلیلی برای توجه‌نکردن به سلامتی و ورزش‌نکردن نیست. پس حتماً باید زمان مناسبی را انتخاب کرده و به ورزش‌کردن اختصاص داد تا متابولیسمتان ادامه داشته باشد. ورزش‌کردن در ماه مبارک رمضان‌، کار سختی‌ست و باید بیش‌از‌همیشه به آن دقت کنیم؛ اما چه نوع ورزشی برای ماه رمضان مناسب‌تر است‌؟ برای یک ورزش مناسب باید سه جنبه مختلف را درنظر بگیریم‌: جنبه قدرتی‌، انعطاف و هوازی‌. علت اینکه ورزش‌های قدرتی اولویت دارد‌، جلوگیری از کاهش توده عضلانی‌ست‌. ورزش‌های هوازی نیز می‌تواند با شدت ملایم انجام شود و استقامت را افزایش دهد؛ البته به یاد داشته باشید که زیاده‌روی‌کردن در ورزش‌های هوازی‌، آن‌هم قبل از افطار می‌تواند باعث کم‌آبی بدن و استفاده از ذخایر چربی در بدن شود؛ زیرا در این ساعات‌، فشارخون شما افت می‌کند‌. ازطرفی باید کاملاً به روتین گرم‌کردن و سرد‌کردن عمل کنید. برای تمرین‌های مقاومتی باید تمریناتی را انتخاب کنید که بالاتنه را هدف می‌گیرند‌. بهتر است از انجام تمرینات پائین‌تنه صرف‌نظر کنید؛ زیرا باعث افت فشارخون می‌شوند.

بهترین زمان برای ورزش‌کردن در ماه رمضان
90‌دقیقه قبل از اذان مغرب: یک ورزش سبک در ساعات خنک‌تر روز و نزدیک به غروب آفتاب دراین‌دوران مناسب است؛ زیرا به‌زودی می‌توانید مایعات و مواد غذایی را به بدن برسانید و مجبور نیستید تایم زیادی بعد از ورزش‌، گرسنگی و تشنگی را تحمل کنید. بهتر است ورزش‌هایی که در این تایم انجام می‌دهید‌، بیشتر شامل تمرینات استقامتی با تکرار کم‌، وزنه‌های سبک‌تر و حرکات کششی بیشتر باشد‌. یک پیاده‌روی کوتاه نیز می‌تواند برای این‌زمان مناسب باشد.
بعد از افطار: از‌آن‌جایی‌که انجام حرکات هوازی با شکم پر سخت است‌، بهتر است که حدود یک‌ساعت بعد از افطار به انجام این تمرینات بپردازید‌. روزهایی که برای بعد از وعده غذایی‌، برنامه‌ریزی ورزشی دارید‌، احتمالاً غذا و مایعات بیشتر مصرف می‌کنید تا برای سوخت و انرژی شما حین ورزش استفاده شود.
بین ساعت 11 شب تا 2 نیمه‌شب: اگر شب‌زنده‌دار هستید؛ پس بهترین زمان برای ورزش‌کردن شما بین ساعت 11 تا 2 شب است‌. در این تایم‌، غذا فرصت کافی دارد تا پروسه هضم را در پیش بگیرد و بدن شما نیز مایعات کافی را دریافت کرده است. اگر عصر را کمی استراحت کنید‌، ورزش‌کردن در‌این‌تایم قطعاً لذت‌بخش خواهد بود و همچنین می‌توانید بعد از سحر بخوابید و خستگی بدن خود را از بین ببرید.
بین ساعت 3 تا 4 صبح: اگر برای سحر زود از خواب بیدار می‌شوید‌، پس بهتر است قبل از مصرف وعده سحر ورزش کنید‌. بااین‌کار انرژی خود را بازیابی می‌کنید و ازطرفی شکمتان نیز پر نیست؛ اما همچنان از وعده افطار نیز انرژی دارد و همچنین می‌توانید حین ورزش‌کردن آب هم بنوشید.

چقدر در هفته ورزش کنیم‌؟
زمانی که روزه هستید، دمای بدنتان بالاست و هیچ مایعاتی به آن وارد نمی‌شود و در‌نتیجه نباید بیش‌از‌حد از بدن خود کار بکشید‌. اصلاً پیشنهاد نمی‌شود که در‌این‌شرایط ورزش‌های شدید هوازی انجام دهید یا از وزنه‌های سنگین هنگام روزه استفاده کنید‌. بهتر است که یک جلسه هوازی را به دو جلسه تقسیم کنید. درعین‌حال میانگین ورزش در این ماه، سه‌بار در هفته بین 30 الی 40 دقیقه‌ است؛ حتی اگر عادت به ورزش شش‌روز در هفته دارید‌، بهتر است آن‌را به سه‌بار در هفته کاهش دهید و سر یک تایم مشخص شروع به ورزش کنید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه