پرهزینه‌ترین فیلم‌های سینمایی سال 2021

آیدا شجاع بوسجین

پس‌ازآنکه بسیاری از استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی جهان درپی شیوع کرونا اکران فیلم‌های پرهزینه و گیشه‌پسند خود را به زمانی نامعلوم در آینده موکول کردند، در سال ۲۰۲۱ کم‌کم جدول اکران دوباره جان گرفت و از فیلم‌های بزرگ پُر شد. بااین‌حال، تماشاگران از ترس کرونا همچنان از حضور فیزیکی در سالن‌های سینما امتناع می‌کردند و ترجیح می‌دادند فیلم‌ها را در خانه خود و به‌واسطه سرویس‌های استریم تماشا کنند. در‌این‌۱۲‌ماهی که سینماها همچنان تحت‌الشعاع کرونا قرار داشتند، کارگردانان پرکاری نظیر ریدلی اسکات و لانا واچوسکی برخی از موردانتظارترین فیلم‌ها را اکران کردند و با هرآنچه دراختیار داشتند، کوشیدند یک تجربه سینمایی جذاب را برای تماشاچیان خلق کنند. ساخت فیلمی که با وجود کرونا بتواند تماشاچیان را به سینماها بکشاند، نیازمند بودجه‌های فضایی برای ساخت و تبلیغ بود؛ بودجه‌هایی که به‌خیال بازگشت سرمایه، به بسیاری از آثار اختصاص داده شدند. درادامه، فهرست گران‌ترین فیلم‌های هالیوودی سال ۲۰۲۱ را مشاهده می‌کنید.

فیلم سینمایی «آخرین دوئل» ساخته ریدلی اسکات؛ اگرچه موفق نشد در دوران اکران سینمایی خود در پائیز ۲۰۲۱ کششی میان تماشاچیان ایجاد کند، یکی از قوی‌ترین آثار اخیر این کارگردان به‌شمار می‌رود. اسکات دراین‌فیلم با یک بودجه ۱۰۰‌میلیون‌دلاری، فرانسه در دوران قرون‌وسطی را با جزئیاتی فراوان بازآفرینی کرد تا داستان را دراین‌فضا روایت کند. «آخرین دوئل» به‌سبک «راشومون»، داستان را از زاویه دید سه شخصیت اصلی روایت می‌کند و با‌تأکید‌بر دیدگاه کاراکترهای زن، روایتی هیجان‌انگیز طبق داستان واقعی به بیننده عرضه می‌دارد. «آخرین دوئل» با پایانی که یکی از بهترین صحنه‌های اکشن سال بود، از هردلار بودجه، برای سرهم‌کردن یک اثر تاریخی سرگرم‌کننده و پرهزینه استفاده کرده است.
«افسون» یکی‌دیگر از آثار پرهزینه ۲۰۲۱ بود. این فیلم که با بودجه ۱۵۰‌میلیون‌دلاری ساخته شده؛ درباره دختری به‌نام میرابل است که به‌عنوان تنها عضو خانواده خود، از قدرت جادویی محروم بوده؛ اما پس از وقوع یک اتفاق غیرمنتظره، نقش منجی را برعهده می‌گیرد. «افسون» به‌مدد یک پویانمایی قوی و خیره‌کننده، طوری مناظر متنوع کلمبیا و مردمانش را به‌تصویر می‌کشد که انگار انعکاسی از زندگی واقعی‌ست.
فیلم «گودزیلا علیه کونگ» که در بهار ۲۰۲۱ روی پرده سینماها رفت، در دوران اکران سینمایی، مانند یک ستاره درخشان در آسمان تاریک سینماهای آمریکا درخشید. این فیلم اکشن و مهیج که با بودجه ۱۵۵‌میلیون‌دلاری ساخته شده، در گیشه جهانی درمجموع ۵۰۰‌میلیون‌دلار فروش کرد. این فیلم به‌مدد گرافیک رایانه‌ای، دو هیولای بزرگ دنیای سینما را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهد. «گودزیلا علیه کونگ» با سکانس‌های اکشن و حماسی خود موفق شد نظر تماشاچیانی که به‌دنبال یک فیلم سرگرم‌کننده بودند را جلب و مردم را به بازگشت به سینماها ترغیب کند.
«تل‌ماسه» یکی از موردانتظارترین آثار ۲۰۲۱، اقتباس سینمایی دنی ویلنوو از رمانی به‌همین‌نام؛ اثر فرانک هربرت بود. ویلنوو و گروه تولیدش با یک بودجه ۱۶۵‌میلیون‌دلاری موفق شدند با مهارت تمام چشم‌اندازهای فرازمینی رمان را خلق کنند و پای تماشاچیان را به دل این دنیای تخیلی بکشانند. علاوه‌بر طراحی تولید خیره‌کننده؛ بازیگران ستاره و موسیقی متن شاهکار از هانس زیمر نیز از دیگر عوامل مؤثر در بالارفتن بودجه این فیلم بود. طرفداران این فیلم در‌انتظارند تا قسمت دوم آن در سال ۲۰۲۳ اکران شود؛ فیلمی که به‌دنبال موفقیت قسمت اول، احتمالاً با بودجه بیشتری درمقایسه‌با آن ساخته خواهد شد.
«جوخه انتحار» اگرچه قربانی مصائب گیشه سینماها در دوران کرونا شد، آن‌قدر درمقایسه‌با فیلم‌های مشابه پیش‌ازخود بهتر شده بود که مخاطبان را حیرت‌زده کرد. جیمز گان دراین‌اثر بااستفاده‌از بودجه ۱۸۵‌میلیون‌دلاری، فیلمی با رگه‌های کمدی، خشونت و سرگرمی ساخته که شبیه هیچ فیلم دیگری در دنیای توسعه‌یافته دی‌سی نیست. یکی از تهیه‌کنندگان «جوخه انتحار» طی تبلیغ فیلم درپاسخ‌به مجله «ایمپایر» گفت: «بزرگ‌ترین پروژه عمرانی که استودیو برادران وارنر تابه‌حال برای یک فیلم انجام داده، مربوط به جوخه انتحار است». بی‌شک، این‌موضوع در پرهزینه‌بودن این فیلم ابرقهرمانی بی‌تأثیر نبوده است.
با گذشت ۱۸‌سال از اکران آخرین فیلم از مجموعه «ماتریکس»، فیلم موردانتظار «ماتریکس: رستاخیز» ساخته لانا واچوفسکی؛ سرانجام سال ۲۰۲۱ روی پرده رفت. این فیلم که با بودجه ۱۹۰‌میلیون‌دلاری ساخته شده، در گیشه جهانی ۱۵۶‌میلیون و ۶۰۰‌هزاردلار فروخت. این‌قسمت، روایتگر داستان یک بازی‌ساز موفق (توماس اندرسون) است که طبق رؤیاهایی که از ماتریکس داشته، بازی سه‌گانه‌ای می‌سازد؛ اما ماجرای اصلی از جایی شروع می‌شود که به «تیفانی» برمی‌خورد؛ که یادآور رؤیاهای او از ترینیتی‌ست.
فیلم «جاودانه‌ها» که درآمدی بر فاز چهار دنیای سینمایی مارول بود، ۲۰۰‌میلیون‌دلار هزینه دربرداشته تا بینندگان را با ‌گروهی جدید از ابرقهرمانان آشنا کند. این فیلم که به‌کارگردانی کلویی ژائو ساخته شده؛ با بازی آنجلینا جولی و سلما هایک، از پرستاره‌ترین آثار دنیای سینمایی مارول است. بی‌شک به‌کارگیری این‌دست ستارگان گران‌قیمت و استفاده فراوان از جلوه‌های ویژه، از دلایل افزایش هزینه ساخت این فیلم بوده است.
با وجود مشکلاتی که بسیاری اکران‌های سینمایی در دوران کرونا با آن مواجه شدند، «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» با یک‌میلیارد و ۶۰۰‌هزاردلار فروش در کوتاه زمان به پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۱ تبدیل شد. این فیلم به‌کارگردانی جان واتس؛ بازی تام هالند، زندیا، بندیکت کامبربچ، جیکوب باتالون، جان فاورو، جیمی فاکس و ویلم دفو و صرف بودجه ۲۰۰‌میلیون‌دلاری ساخته شد.
«سریع و خشن ۹» به‌کارگردانی کرت راسل؛ و بازی وین دیزل، میشل رودریگز، جان سینا، تایریس گیبسون، هلن میرن و شارلیز ترون، ماجراهای دومینیک (وین دیزل) را دنبال می‌کند که با همسر و فرزندش زندگی آرامی دارد؛ تااینکه مجبور می‌شود برای نجات آن‌هایی‌که دوستشان دارد، با گناهان گذشته خود روبه‌رو شود. شخصیت اصلی با گروهش برای مقابله با یکی از بااستعدادترین آدمکش‌ها و ماهرترین رانندگان جهان متحد می‌شود که ازقضا جیکوب (جان سینا) برادر طردشده اوست. نهمین قسمت از مجموعه اکشن «سریع و خشن» با بودجه ۲۲۵‌میلیون‌دلار ساخته شد و در گیشه جهانی ۷۲۶‌میلیون و ۲۰۰‌هزاردلار فروش کرد.
فیلم «زمانی برای مردن نیست» به‌عنوان بیست‌وپنجمین فیلم از «جیمز باند» که برای آخرین‌بار دنیل کریگ را به‌عنوان نقش اصلی داشت، یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌هایی بود که در ۲۰۲۱ اکران شدند. کری جوجی فوکوناگا آن‌را با ۲۵۰‌میلیون‌دلار هزینه ساخت که با اختلاف، بیشترین بودجه برای ساخت یکی از جیمز باند‌ها بود. این فیلم در گیشه جهانی ۷۷۴‌میلیون و ۲۰۰‌هزاردلار فروخت./ ایرنا

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه