رفع محدودیت شرکت در جشنواره اسب اصیل ترکمن؛ کمک به این صنعت اشتغال‌زا

صاحبان اسب نژاد ترکمن با رفع برخی اختلافات در بحث هویت‌گذاری میان فدراسیون سوارکاری و وزارت جهاد کشاورزی امسال می‌توانند بدون نگرانی در شانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن به‌میزبانی روستای صوفیان کلاله در شرق استان گلستان شرکت کنند که درواقع کمک به این صنعت اشتغال‌زاست. به‌گزارش ایرنا؛ در گذشته از روش‌های سنتی و قدیمی برای شناسایی حیوانات شامل پلاک‌های الصاقی، خال‌کوبی و علامت‌گذاری استفاده می‌شد که معایب زیادی در بحث سلامت و امنیت اسب‌ها داشت؛ لذا محققان کارهای مطالعاتی برای جایگزینی روشی مناسب‌تر را برای هویت‌گذاری حیوانات در دستورکار قرار دادند و در‌نهایت کشف فناوری میکروچیپ در دودهه اخیر تحول و تغییر عظیمی در سیستم‌های شناسایی ایجاد کرد. این فناوری براساس شناسایی توسط امواج رادیویی استوار بوده و بدون نظارت و تفسیرهای نظری و شخصی انجام می‌شود و قابلیت شناسایی جانداران در کوتاه‌ترین‌زمان را دارد که در ایران از این فناوری برای هویت‌گذاری اسب‌های اصیل استفاده می‌شود؛ اما اختلافاتی در نحوه‌ اجرای میکروچیپ توسط وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون سوارکاری وجود داشت و به‌صورت سلیقه‌ای اجازه ورود به اسب‌هایی که از‌طریق جهاد کشاورزی هویت گذاری شده بودند در جشنواره‌ها و مسابقات داده نمی‌شد. به‌گفته کارشناسان؛ در مسابقات سوارکاری در یکی از استان‌های کشور این‌موضوع اختلافی مطرح شد که برای رفع آن مسئولان ارشد کشوری ورود کردند و درنهایت با اعلام دادستانی و همچنین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ازاین‌پس اسب‌های اصیل ایرانی که توسط وزارت جهاد کشاورزی میکروچیپ و شناسنامه آن‌ها صادر شده می‌توانند در جشنواره‌ها و مسابقات اسبدوانی شرکت داشته باشند. در همین پیوند، مدیر جهاد کشاورزی کلاله افزود: «طبق ماده ۱۰ قانون نظام دام‌پروری، تبصره ۲ آئین‌نامه اجرایی قانون نظام دام‌پروری کشور و ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ذخایر ژنتیکی کشور بحث هویت‌گذاری، صدور شناسنه، میکروچیپ و شناسنامه به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است و با‌تأکید‌بر اجرای این قوانین ازاین‌پس تمام افرادی‌که اسب‌هایشان توسط جهاد کشاورزی هویت‌گذاری شده می‌توانند بدون مشکل در جشنواره‌ها و مسابقات شرکت کنند». رحیم دانشور ادامه داد: «معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هم در نامه‌ای این مسئولیت را به‌عهده جهاد کشاورزی قرار داده و اشاره کرده مرجع ذی صلاح جهت امور مرتبط به هویت‌گذاری اسب‌های ورزشی داخلی و بین‌المللی و صدور شناسنامه، میکروچیپ و شناسه جهاد کشاورزی‌ست».

رفع محدودیت‌ها؛ کمک به رونق صنعت پرورش اسب
مدیر جهاد کشاورزی کلاله از تمام فعالان حوزه پرورش اسب اصیل ترکمن در سراسر کشور دعوت کرد نسبت به ثبت‌نام در شانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن به‌میزبانی روستای صوفیان این‌شهرستان اقدام کنند. دانشور افزود: «تاکنون صاحبان بیش از ۲۰۰ سر اسب از نقاط مختلف کشور در ۱۰ دور (نریان و مادیان)، از کره پایِ مادر تا سیلمی‌ها برای شرکت دراین‌جشنواره اعلام آمادگی کردند که باتوجه‌به رفع محدودیت‌های مطرح‌شده تعداد متقاضیان افزایش خواهد یافت. افزایش استقبال پرورش‌دهندگان اسب از قدیمی‌ترین جشنواره اسب اصیل ترکمن کشور به‌میزبانی روستای صوفیان علاوه‌بر کمک به حفظ این میراث کهن، باعث رونق خریدوفروش و درآمدزایی بیشتر برای مالکان اسب‌ها و تشویق آنان به توسعه فعالیت و اشتغال‌زایی برای جوانان می‌شود». شانزدهمین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن با قضاوت داوران بین‌المللی ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت‌ماه به‌میزبانی روستای صوفیان کلاله برگزار خواهد شد.

 

علاقه زیاد مناطق ترکمن نشین گلستان به پرورش اسب
صنعت پرورش اسب ترکمن که در بین اهالی ساکن در استان گلستان ازجمله مناطق گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندر ترکمن جایگاه ویژه‌ای دارد، زمانی می‌تواند در ایجاد درآمد برای پرورش‌دهنده و اشتغال‌زایی برای جوانان استان مفید باشد که مسئولان و متولیان زمینه صادرات و همچنین برگزاری مسابقات منطقه‌ای و بین‌المللی را در رشته‌های مختلف سوارکاری فراهم کنند. حدود دوهزار و ۵۰۰ تا سه‌هزار سر اسب ترکمن در بیشتر نقاط استان ازجمله شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله، گالیکش، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندر ترکمن به سبک‌های «ایلخی‌داری، سنتی و صنعتی» پرورش داده می‌شود. به‌گفته آریا ساعدی یکی از پژوهشگران حوزه سوارکاری و پرورش اسب در گلستان، این‌استان از امکانات و توانمندی‌های بالایی در عرصه پرورش اسب و سوارکاری برخوردار است و می‌توان ازطریق پرورش، نگهداری و صادرات اسب ترکمن و همچنین برگزاری مسابقات منطقه‌ای و ملی در رشته‌های مختلف سوارکاری، هزاران فرصت شغلی ایجاد کرد و درآمدهای فراوانی را عاید اقتصاد استان ساخت. وی بیان کرد: «برای توسعه صنعت اسب در گلستان مسئولان باید در کنار رونق‌بخشی به بازارهای محلی و حراج، به افزایش تعداد مسابقات سوارکاری، ایجاد بستر لازم برای تولید و پرورش اسب، تشویق به صادرات، اعمال محدودیت تولید اسب‌های مشابه خارجی و حمایت از سرمایه‌گذاران با اعطای وام‌های ارزان‌قیمت (قرض‌الحسنه) و بازپرداخت طولانی‌مدت با هدف رونق‌بخشی به کسب‌وکارهای کوچک در روستاها و شهرها و معرفی اسب به‌عنوان یک جاذبه گردشگری توجه بیشتری داشته باشند». ساعدی افزود: «اجرای برنامه‌های تشویقی می‌تواند علاوه‌بر رونق تولید و پرورش اسب ترکمن در استان گلستان باعث افزایش تمایل علاقه‌مند برای فعالیت دراین‌صنعت شود».

ممنوعیت صادرات اسب
به‌اعتقاد کارشناسان، ممنوع بودن صادرات اسب ترکمن به‌دلیل حفظ نژاد، اختصاص دورهای کمتر در مسابقات سوارکاری استان به اسب‌ نژاد ترکمن و مشکلات اقتصادی در تأمین نهاده‌ها ازجمله چالش‌های فراروی فعالان این صنعت است و مسئولان می‌توانند با تداوم برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی در کنار اعطای مجوز صادرات و اجازه حضور بیشتر اسب‌های ترکمن در مسابقات اسب‌دوانی کمک خوبی به حل این مشکلات و افزایش علاقه‌مندی جوانان برای ورود به این صنعت داشته باشند. رونق صنعت پرورش اسب در گلستان مستلزم ایجاد ارتباط با بازار اسب ترکمن در خارج‌ازکشور و کسب اطلاعات اقتصادی مهم، معرفی مزیت‌های پرورش و نگهداری آن، تربیت و آموزش نیروی کار ماهر و متخصص درزمینه‌های مختلف اسب و اسب‌داری، افزایش تعداد مسابقات و اهدای جوایز ارزنده به پرورش‌دهندگان و مالکان، احداث میدان‌های مدرن مسابقات و افزایش تعداد تماشاچیان و پیش‌بینی‌کنندگان نتایج، تشکیل اتحادیه‌های صنعتی تولیدکنندگان اسب ترکمن برای دفاع از حقوق صنفی و تشکیلاتی و تشکیل کمیسیون صادرات اسب‌های تولیدی متشکل از اعضای مختلف ذی‌ربط دولتی و نمایندگان بخش خصوصی مرتبط است. پانزدهمین‌دوره جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با شرکت ۱۵۴ رأس اسب از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، البرز، گیلان، زنجان، فارس، قزوین، اصفهان، تهران و گلستان ۱۲ آبان‌ماه سال گذشته به‌میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان برگزار شد. اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن‌صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج‌ازکشور ممنوع است. از گذشته پرورش اسب نزد قوم ترکمن‌ ساکن گلستان رایج بود و امروز هم این‌استان در دنیا به پرورش مادیان مشهور است. اسب ترکمن گونه‌ای از اسب‌های اصیل ایرانی‌ست که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و باتوجه‌به ویژگی‌های خاصش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقه‌مندان حاضر هستند، مبالغ هنگفتی را برای داشتن این اسب پرداخت کنند. شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان پنج واحد فعال پرورش اسب و همچنین ۵۲۰ رأس اسب اصیل ترکمن با ۶۵‌نفر بهره‌بردار دارد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه