ایمام بایلدی

این نام ظاهراً برگرفته از یک داستان ترکی دربارهٔ یک فرد است که به‌علت خوشمزگی زیاد این غذا که توسط همسرش طبخ شده بود غش کرده‌است. گرچه برخی حساب‌های طنز هم علت غش کردن وی را آگاهی او از هزینه مواد مصرف شده و میزان روغن استفاده شده در طبخ این غذا ذکــــر می‌کــنند.

مواد اولیه 
بادمجان: شش یا پنج عدد
روغن مایع (بهتر است روغن زیتون باشد)
فلفل سبز: سه عدد 
سیر: چهار حبه
جعفری: به‌مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی: سه عدد
فلفل قرمز و فلفل سیاه: به‌مقدار لازم
نمک: به‌مقدار لازم
آب: به‌مقدار لازم

طرز تهیه
شش عدد بادمجان را به‌صورت راه‌راه پوست‌کنده و به‌مدت نیم‌ساعت در آب نمک می‌خوابانیم. بعد از نیم‌ساعت بادمجان‌ها را از آب نمک برداشته و سرخ کرده (قبل از سرخ‌کردن بادمجان‌ها بهتر است تا آن‌ها را خشک کنیم) و روغن اضافی بادمجان ها را می‌گیریم. سپس تابه‌ای پهن برداشته و به آن دو یا سه قاشق روغن مایع (یا روغن زیتون) و دو عدد پیاز بزرگ خرد شده اضافه می‌کنیم و به‌مدت چهار‌دقیقه تفت می‌دهیم و در ادامه سه‌عدد فلفل سبز خرد‌شده‌، چهار حبه سیر‌، سه عدد گوجه‌فرنگی پوست‌کنده و خرد‌شده‌، کمی فلفل قرمز و فلفل سیاه و نمک اضافه کرده و تا نیم‌پز‌شدن گوجه فرنگی‌ها به تفت‌دادن ادامه می‌دهیم. در آخر مقداری جعفری خرد‌شده اضافه کرده و بعد از هم زدن تابه را از روی اجاق برمی‌داریم. بادمجان سرخ شده را در سینی مخصوص فر چیده و قسمت میانی آن‌ها را با استفاده از چاقو و قاشق باز میکنیم و سپس درون بادمجان‌ها را با استفاده از مخلوطی که قبلاً درست کرده بودیم را پر کرده و بر روی آن‌ها گوجه‌فرنگی قاچ شده و یک قاشق مربا خوری رب گوجه‌فرنگی و یک لیوان آب داغ را مخلوط کرده سپس به بادمجان‌ها اضافه می‌کنیم. سینی را در فری با دمای 190‌درجه‌سانتی‌گراد حدود 35‌دقیقه می‌پزیم. امام بایلدی حاضر است و اکنون می‌توانید این غذای خوشمزه را با دیگر مواد غذایی سرو کنید.

نکته
می‌توانید به‌جای رنده‌کردن گوجه‌ها، آن‌ها را مکعبی خرد کنید؛ و در کنار آن هم می‌توانید سس گوجه درست کنید.
برای تهیه سس گوجه فرنگی، یک یا دو گوجه‌فرنگی را رنده کنید و به آن کمی پاپریکا یا فلفل بزنید. روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. به آن مقداری روغن کنجد یا روغن زیتون بزنید. بعد از اینکه ایمام بایلدی آماده شد و در موقع سرو، روی بادمجان‌ها را کمی از سس بریزید.
ایمام بایلدی را می‌توانید با برنج و ماست همراه با سبزی‌خوردن تازه سرو کنید.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه