تالی هندی سبزیجات

تالی یک غذای سنتی هندی و ترکیبی از غذاهای متنوعی‌ست که هرکدام از آن‌ها در کاسه‌های کوچکی به‌نام «کاتوری» در یک سینی گرد سرو می‌شوند. تالی هندی انواع مختلفی دارد که تالی سبزیجات یکی از آن‌ها‌ست؛ این نوع از تالی هندی برای گیاهخواران و افراد علاقه‌مند به سبزیجات بسیار مناسب بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. در تالی هندی سبزیجات سعی‌شده تا از طعم‌های گوناگونی مثل شیرینی، ترشی، تندی و شوری استفاده شود. در اینجا به یک‌مورد از غذاهایی که در تالی وجود دارد اشاره می‌کنیم.

مواد لازم
لپه زرد: 200‌گرم
کره پاستوریزه: دو قاشق غذا‌خوری
پیاز: یک‌عدد متوسط
زنجبیل: یک‌تکه 2.5‌سانتی‌متری
سیر: دو حبه
فلفل چیلی سبز تازه: دو عدد
گوجه قرمز رسیده: دو عدد
زردچوبه‌: نصف قاشق غذاخوری
پودر فلفل چیلی: نصف قاشق غذاخوری
لیمو متوسط: دو قاشق غذاخوری
فلفل قرمز تازه (اختیاری): یک عدد
دانه خردل (اختیاری): به‌مقدار کافی

طرز تهیه
قبل از هر کاری، اولین غذایی که قرار است به تالی هندی گیاهی وارد کنید را آماده می‌کنیم. برای تهیه دال‌عدس هندی، ابتدا لپه‌ها را طبق دستور عمل روی بسته آن داخل یک ماهیتابه آب‌جوش و نمک بریزید و پس از پخت آبکشی کنید؛ در همین حین کره مورد نیازتان را در ماهیتابه‌ای با دمای متوسط آب کنید. پیاز را پوست کنده، خلال کرده و به ماهیتابه حاوی کره اضافه کنید. زنجبیل، سیر، فلفل چیلی سبز و گوجه ها را خرد کرده و به‌همراه پودر فلفل چیلی، زردچوبه و نمک دریایی با دیگر محتویات مخلوط کنید و اجازه دهید با یکدیگر خوب ترکیب شوند. حالا لپه‌های پخته‌شده را با 100‌میلی‌لیتر آب به ترکیبات داخل تابه اضافه کنید و اجازه دهید تا با یک حرارت ملایم به مدت پنج تا 10‌دقیقه بجوشند. با افزودن نمک، فلفل سیاه و آب لیمو به غذای خود طعم تازه و بی نقصی دهید. اگر دوست داشته باشید هم می‌توانید دانه‌های خردل را با کمی روغن در یک تابه کوچک برای چند‌دقیقه روی حرارت بگذارید و سپس با فلفل‌ قرمز تند خرد شده ترکیب و به‌عنوان چاشنی به محتویات غذای خود اضافه کنید. تالی دال عدس شما آماده است، نوش جان.
نکته:
درکنارآنچه گفته شد، می‌توانیدبرای تالی چیلی پنیر را نیز سرو کنید. ابتدا باید پیازچه‌ها و فلفل‌های چیلی را پوست کنده و خرد کنید و به‌همراه زنجبیل، سیر و فلفل چیلی قرمز خرد‌شده به ماهیتابه حاوی کره یا روغن گیاهی خود اضافه کنید و روی حرارت ملایم برای چند‌دقیقه‌ای بپزید. سس سویا، سرکه برنج، سس چیلی، شکر، آرد ذرت و 200‌میلی‌لیتر آب را با باقی مواد ترکیب کنید و برای 10‌دقیقه با هم بپزید. پنیر کبابی را به‌صورت مکعب‌های کوچک تکه کنید و برای چند‌دقیقه سرخ کنید. پنیرهای سرخ‌شده را به مواد از‌پیش‌آماده‌شده با سس فلفل چیلی قرمز اضافه کنید. حالا تالی چیلی پنیر شما هم آماده است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه