راهنمای خرید پرده برای دکوراسیون داخلی منزل

پرده نه‌تنها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون محیط است؛ بلکه دلایل زیادی وجود دارند که انتخاب آن را مهم نشان می‌دهند؛ اما یکی از نکات اصلی هنگام انتخاب پارچه پرده، هدفی‌ست‌که برای استفاده از پنجره‌های خود در یک اتاق خاص نیاز دارید. درعین‌حال نکات مهمی که برای خرید پرده ضروری‌ست را باید در‌نظر داشته باشید.

1. توجه به روش نصب و سبک آویزان‌شدن پرده‌ها
پرده‌ها معمولاً متناسب با کاربردی که دارند، در سبک‌های متنوعی از روکش‌های مدرن‌تر گرفته تا جیب‌های میله‌ای، حلقه‌ها و مدل‌های چین‌دار نصب می‌شوند. حلقه‌ها برای اضافه‌کردن ارتفاع چند سانتی‌متری به پرده‌های شما و نمایش نوع نصب ایدئال هستند. جیب‌های میله‌ای، گرومت ها و سر زبانه‌ها مدرن‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر هستند؛ زیرا به حلقه‌های اضافی نیاز ندارند. درحالی‌که پرده به سبک چین‌دار، سنتی‌تر است. اتصال پرده نیز در سبک‌های مختلف از سنتی گرفته تا مدرن انجام می‌شود.

2. توجه به طول و پهنای پرده
تنظیم ارتفاع و عرض پرده موضوعی‌ست که شاید بسیاری از مردم ندانند چه استانداردی را باید برای آن رعایت کنند؛ درحالی‌که مهم‌ترین نکته آویزان‌کردن پرده‌ها این‌است‌که آن‌ها را درست بالای قاب پنجره آویزان کنید. آویزان‌کردن آن‌ها درست زیر سقف باعث می‌شود که پنجره‌های شما بلندتر به نظر برسند. همچنین نصب‌کردن پرده‌ای که چند‌سانتی‌متر پهن‌تر از قاب پنجره است، پنجره را بزرگ‌تر نشان خواهد داد و این امکان را فراهم می‌کند که پرده‌ها را به کنار پنجره جمع کنید تا نور بیشتری محیط داخلی شود. نکته مهم دیگر اینکه پرده‌ها تا کجا باید به زمین برخورد کنند. به‌طورمعمول آن‌ها باید دقیقاً با زمین مماس شوند؛ اما برخی ترجیح می‌دهند آن‌ها کمی روی زمین قرار داشته باشند تا ظاهری رومانتیک تر به خود بگیرند.

3. توجه به رنگ و طرح پرده‌ها
در‌حالی‌که پرده های با رنگ خنثی در جنس کتانی یا مخملی همیشه جاودانه‌ترین و کلاسیک‌ترین سبک پرده‌ها خواهند بود؛ اما اگر در طرح مناسب انتخاب نشوند، تمام جذابیت خود را از دست می‌دهند. مثلاً یک طرح راه راه ملایم یا طرح گل می‌تواند جذابیت بصری و حالات رومانتیک را به یک پرده اضافه کند. شما همچنین می‌توانید به‌سمت الگویی جسورانه بروید؛ اما بر‌اساس اصول راهنمای خرید پرده، تنها در‌صورتی‌که می‌خواهید پرده های اتاق در کانون توجه قرار گیرند، این‌نوع طرح‌ها را انتخاب کنید.

4. توجه به جنس پرده
برخلاف باور بسیاری از افراد بر‌اساس نوع محیط می توان از انواع دیگری از پرده‌ها با جنسی جز از پارچه استفاده کرد. مثلاً شما می‌توانید انواع پرده شید را سفارش دهید که نصب راحتی دارند و اجازه می دهند نور ورودی به محیط را کنترل کنید. یک انتخاب دیگر نصب کرکره یا پرده چوبی‌ست که در بسیاری از محیط‌های اداری بیشتر دیده می‌شود و با‌استفاده‌از آن‌ها می‌توانید از حریم خصوصی خود به‌شکل قابل‌توجهی مراقبت کنید.

5. توجه به روش شست‌و‌شوی پرده‌ها
برای استفاده از راهنمای خرید پرده اول باید مشخص کنید که آیا می‌خواهید پرده‌های مخصوص شست‌و‌شوی در خشک‌شویی را بخرید یا پرده‌هایی که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی در لباس‌شویی انداخت. پرده‌هایی که می‌توان آن‌ها را در لباس‌شویی خانگی شست، در دراز‌مدت باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شوند؛ اما در‌نظر داشته باشید که اگر خودتان اقدام به شست‌وشوی پرده‌هایی کنید که باید تخصصی توسط خشک شویی تمیز شوند، بافت و فرم پرده را خراب خواهید کرد.

6. توجه به تناسب اجزای فرنیچر با پرده‌ها
مهم نیست که تک‌تک مبلمان و اثاثیه شما چقدر زیبا به‌نظر برسند، همه آن‌ها در‌مجموع باید مکمل یکدیگر باشند تا ارزش مالی و زیبایی خانه شما را افزایش دهند. این‌امر به‌ویژه در‌مورد دیوارها و پنجره‌ها نیز صادق است؛ زیرا آن‌ها یکی از پررنگ‌ترین عناصر طراحی در خانه شما هستند. زمانی‌که درک بهتری از روان‌شناسی رنگ داشته باشید، انتخاب پارچه های رنگی مناسب آسان‌تر می‌شود.

7. توجه به تناسب پرده  با سبک دکوراسیون داخلی محیط
یکی از مهم ترین نکات راهنمای خرید پرده، تناسب پرده با تمام اجزای یک محیط است. فضایی را در نظر بگیرید که سبک و فرم پرده آن کاملاً متفاوت با سبک دکوراسیون داخلی‌ست. نتیجه چنین انتخاب‌های اشتباهی تنها از‌بین‌رفتن تلاش، هزینه و زمان شما‌ست. اگر دکوراسیون داخلی شما سبک مدرنی دارد، پرده‌های با چین ساده و بدون الحاقات بیشتر انتخاب بهتری هستند. از‌طرفی اگر سبک محیط خود را کلاسیک انتخاب کردید، پرده‌های با جزئیات بیشتر را به‌جای انواع با رنگ‌های تند توصیه می‌کنیم.

8. توجه به روان‌شناسی رنگ‌ها زمان انتخاب پرده
به‌گفته درمانگران رنگ‌ها تأثیر روانی عمیقی بر ذهن انسان دارند. مثلاً بعضی رنگ‌ها می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند و حتی بر چشم‌های شما تأثیر بگذارند؛ در‌حالی‌که تعدادی دیگر اثر آرام بخش دارند و می‌توانند سطح انرژی افراد داخل محیط را افزایش دهند. استفاده از پرده‌های خاکستری در اتاق خواب شما می‌توانند پس از یک روز طولانی و پر استرس، احساس ضعفتان را چند‌برابر کند و باعث ایجاد احساساتی مانند کسالت و خستگی شود. در مقابل پرده‌های آبی و بنفش می‌توانند به شما احساس آرامش و راحتی بیشتری بدهند. انتخاب رنگ نقش کلیدی در تعیین خلق و خوی شما دارد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه