سوفله پنیر فرانسوی

سوفله پنیر، نوعی دسر یا پیش غذای سبک و پرهواست که در اویل قرن نوزدهم به‌وجود آمده‌ است. محبوبیت سوفله در اوایل قرن نوزدهم به سرآشپز فرانسوی «ماری آنتون کارم» باز‌می‌گردد. سوفله با افزودن مواد به سفیده تخم‌مرغ سفت‌شده و پخت در فر درست می‌شود. در نوع دسر شیرین سوفله، به سفیده تخم‌مرغ، شکر، آرد و مواد معطر افزوده شده و سپس پخت می‌شود. به‌ عنوان غذا از گوشت، ماهی، صدف، سبزیجات، پنیر و مواد گوناگان دیگر پخته شده و به‌صورت پوره در‌می‌آید و ممکن است در آن زرده تخم‌مرغ نیز به‌کار رود.

مواد لازم
کره: 2 قاشق غذاخوری 
 آرد ذرت: 5 قاشق غذاخوری 
 شیر: نصف پیمانه 
 تخم‌مرغ: 4 عدد 
 پنیر پیتزا: 2 پیمانه 
 پودر پنیر پارمسان: 1/4 پیمانه 
 فلفل سیاه: به‌میزان کافی 
 نمک: به‌میزان کافی 
 سبزی خشک مثل شوید: 1 قاشق مرباخوری
 پول بیبر (فلفل قرمز):  به‌میزان کافی

طرز تهیه
كره را در ظرفی روی حرارت آب كنید. سه قاشق آرد ذرت را داخل آن تفت دهید (‌تا‌زمانی‌كه بوی آرد برود). شیر را كم‌كم به آن اضافه کنید و هم بزنید؛ تا‌زمانی‌که مواد به حالت خمیر درآیند و سپس شعله را خاموش كنید و کنار بگذارید. زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را جدا كرده و سفیده آن‌ها را حسابی به‌هم بزنید تا مثل برف سفید شود و این را هم کنار بگذارید. زرده تخم مرغ‌ها را تک‌تک به مواد خمیری افزوده و بهم بزنید. پنیر پیتزا و دو قاشق مابقی از آرد ذرت و نمك و فلفل را نیز اضافه كنید؛ هم بزنید و فرصت دهید تا خنك شود. سفیده تخم‌مرغ‌ها که سفید‌رنگ شده است را نیز با این مواد اضافه کنید؛ اما در این مرحله خیلی مواد را هم نزنید و فقط با قاشق مواد را بالا پایین کنید تا سفیده و مواد مخلوط شوند. در پایان هم شوید و فلفل یا پول بیبر را اضافه کنید تا با مواد مخلوط شود. داخل و دیواره ظرف سوفله‌ها یا رامکین با کره چرب کنید و مایه سوفله را داخل آن‌ها بریزید (تا سر پر نكنید و جا برای پف‌کردن بگذارید). پنیر پارمسان را بر روی مایه بپاشید و در فر 200‌درجه‌سانتی‌گراد پیش‌گرم شده به‌مدت 20‌دقیقه بپزید.

نکته
- فلفل قرمز اشکال متنوعی برای مصرف دارد که یکی از آن‌ها «پول بیبر» است. در این ادویه، فلفل قرمز خشک نیم‌کوب و خرد ‌شده و پس از مخلوط‌شدن با ادویه‌های مخصوص، روانه بازار خرید می‌شود. پول بیبرهای اصل، فقط فلفل قرمز تنها نیستند و مزه و طعم‌های دیگری را در کنار تندی دارند که امکان خوردن مستقیم را هم برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند.
- «رامکین» ظرف چینی گرد با کف صاف است که برای پخت سوفله استفاده می‌شود. سفیده تخم‌مرغ باعث پف‌کردن سوفله است که حتماً بایستی به‌هم زده ود تا به‌رنگ برف درآید و پس از اضافه‌کردن آن به مواد نباید هم زده شود؛ فقط تا‌حدی‌که مخلوط شود کافی‌ست. ظرف شما بایستی فضا برای پف‌کردن داته باشد. 
- در فر را هنگام پخت باز نکنید؛ زیرا در پف‌کردن اختلال ایجاد می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه