دانستنی‌هایی درباره خرید کتابخانه

زمانی‌که بخواهید کتابخانه یا چند قفسه برای نگهداری کتاب‌ها، مجسمه‌ها و... تهیه کنید با مدل‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد. برخی از رایج‌ترین مدل‌ها عبارتنداز؛ ساده: کتابخانه ساده شامل قفسه‌هایی با تقسیم‌بندی‌های مساوی برای نگهداری کتاب‌ها و... هستند؛ که گاهی قفسه‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که قابلیت تنظیم و جابه‌جایی دارند. کتابخانه ساده، به‌طورمعمول از مصالح چوب، MDF یا فلز ساخته می‌شود. همچنین این مدل از کتابخانه‌ها دارای قاب پشتی هستند. به شما پیشنهاد می‌کنیم با به‌کارگیری خلاقیت خود با طراحی یک کتابخانه ساده به فضای اتاقتان جلوه خاصی ببخشید. نردبان: این مدل از کتابخانه‌ها همان‌طورکه از اسمش مشخص است در طراحی آن از نردبان ایده گرفته‌اند؛ گاهی به دیوار تکیه داده‌ شده‌اند و گاهی به دیوار متصل هستند. اغلب برای فضاهایی که دارای ارتفاع بلندی هستند از این سبک کتابخانه استفاده می‌کنند که در این حالت طبقه‌های پایینی به‌صورت پله طراحی می‌شوند. کنج: این‌نوع کتابخانه‌ها در کنج دیوارها طراحی می‌شوند که باید در هنگام طراحی به زاویه دیوارها توجه شود. معمولاً برای فضاهایی با متراژ کم مناسب هستند. می‌توان گفت: این مدل از کتابخانه‌ها بسیار خاص هستند زیرا برای کنجی از فضایی طراحی می‌شوند؛ پس باید توجه داشت که ممکن است درزمانی‌که هوس جابه‌جایی چیدمان دکوراسیون فضایتان را دارید، نتوانید کتابخانه خود را جابجا کنید. داربست: این مدل از کتابخانه اسمش را مانند مدل نردبانی از فرمی که طراحی شده گرفته است. در این مدل قفسه‌ها به‌کمک تکیه‌گاهی نگهداری شده‌اند. مکعب: این مدل کتابخانه از یک‌سری مکعب‌های عمودی یا افقی که با یکدیگر ترکیب ‌شده‌اند طراحی می‌شوند. گاهی علاوه‌براینکه از مکعب‌ها برای نگهداری کتاب‌ها استفاده شود از آن‌ها برای نگهداری لباس، کفش و... نیز استفاده می‌شود با این تفاوت که برای مکعب‌ها درپوشی را طراحی می‌کنند. باوجود مدل‌هایی که در بالا گفته شد زمانی وجود دارد که شما می‌خواهید دیواری از اتاقی را از کف تا سقف قفسه‌بندی کنید در این حالت شما می‌توانید این‌کار را به طراحی متخصص بسپارید که به‌کمک اندازه‌گیری‌های دقیق و ترکیب هر مدلی که سلیقه شما است قفسه‌بندی مدنظر شما را برای دیوار اتاقتان طراحی کند. این مدل از کتابخانه خاص فضای داخلی شماست و به‌گونه‌ای قابلیت جابه‌جایی ندارد و در فضای داخلی دیگری دیده نمی‌شود.

 

بهترین مکان برای کتابخانه در منزل
قطعاً با خواندن متن دکوراسیون کتابخانه این سؤال برای شما پیش‌آمده است که بهترین جا برای کتابخانه در منزل کجا است؟ بهترین مکان‌ها برای ساخت کتابخانه عبارتنداز؛ اتاق نشیمن یا پذیرایی: قرارگیری کتابخانه در اتاق نشیمن باعث شیک و مدرن شدن منزل می‌شود. دیوارهای کنار پنجره: دیوارهای کنار پنجره که عموماً خالی می‌مانند بهترین مکان برای قرارگیری کتابخانه است. فضای زیر پله: در خانه‌هایی که در آن پله دیده می‌شود فضای زیر پله یکی از بهترین مکان‌ها برای ساخت کتابخانه است. فرورفتگی و برجستگی‌های خانه: در بعضی از منازل قسمت‌هایی از خانه دارای فرورفتگی یا برجستگی است که باعث می‌شود به فضایی پرت تبدیل شود. برای استفاده بهینه از فضا می‌توانید فضای پرت و قناسی را تبدیل به کتابخانه کنید. فضای زیرشیروانی: به‌جای‌اینکه فضای زیرشیروانی تبدیل به مکانی برای نگهداری اجسام اضافه شود آن‌را تبدیل به کتابخانه کنید؛ اما بدون شک در هر خانه‌ای اولین قسمتی که به آن وارد می‌شویم نشیمن یا بخش پذیرایی‌ست که چیدمان هر وسیله‌ای در این قسمت نقش اساسی در نمای کلی خانه دارد. اگر کتابخانه‌ای در این قسمت وجود داشته باشد باید به دکوراسیون آن توجه ویژه‌ای داشت. کتابخانه موجود در پذیرایی یا نشیمن می‌تواند تمام یکی از دیوارها را در بر بگیرد یا اینکه به شکل‌های مینیمال ساخته شود که هم کاربردی‌ست و هم به زیباتر‌شدن فضا کمک می‌کند.

 

قیمت کتابخانه
شما به مصالح، ابعاد و اندازه و تولیدکننده بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال؛ قیمت یک کتابخانه‌ای که از چوب ساخته شده و ارتفاع بالایی دارد، چندین‌برابر قیمت کتابخانه‌ای‌ست که از صفحات MDF ساخته‌شده و قفسه‌های کمی دارد. برای انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ترین کتابخانه برای فضای خود، با تعیین عملکرد آن شروع کنید؛ دراین‌صورت می‌توانید بفهمید چه ابعاد و اندازه، مصالح و سبکی در فضای شما دید بصری بهتری دارد. بهتر است موارد زیر را نیز درنظر بگیرید: باتوجه‌به فضایی که قصد دارید کتابخانه خود را در آن قرار دهید؛ عرض، عمق و ارتفاع فضا را درنظر بگیرید و در هنگام خرید از آن به‌عنوان راهنما استفاده کنید. نحوه استفاده شما از کتابخانه نیز امر ضروری‌ست که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید. قبل از خرید، ایده روشنی برای نحوه استفاده از کتابخانه خود داشته باشید. اگر کتاب‌های زیادی دارید، قفسه‌های محکمی نیاز خواهید داشت که بتواند وزن مجموعه کتاب‌های شما را تحمل کند. یا برای قسمتی که می‌خواهید وسایل‌های تزئینی در آن قرار بدهید سعی کنید قفسه‌های که دارای جزئیات بیشتری هستند را انتخاب کنید. بهتر است بدانید کتابخانه شما، مبلمانی است که سال‌های زیادی از آن استفاده خواهید کرد پس در هنگام خرید آن نهایت دقت را داشته باشید و باکیفیت‌ترین کتابخانه را متناسب با فضای داخلی خود تهیه کنید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه