پرسه‌های ناتمام موش‌های سرگردان در سطح شهر قم

شهر قم از جمله مناطقی‌ست که در سال‌های‌اخیر همواره با معضل جولان جوندگان در جوی‌ها و معابر شهری دست‌به‌گریبان است. این‌روزها دیدن موش‌های کوچک و بزرگ در برخی از محله‌ها و جوی‌های سطح شهر قم دور از ذهن نیست. حضور این جوندگان موذی علاوه‌براینکه چهره زیبای شهری را نشانه می‌رود و باعث ایجاد ترس یا نگرانی در میان شهروندان نسبت به تردد موش‌های مزاحم در سطح شهر و عرصه‌های تفریحی و سبز را در پی دارد، موجب بروز مشکلات بهداشتی مختلف می‌شود. قم ازجمله مناطقی‌ست که طی سال‌های گذشته همواره با معضل جولان موش در جوی‌ها و معابر خود دست‌به‌گریبان بوده است. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگرچه طی سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی برای مبارزه با موش‌ها انجام‌شده؛ اما همچنان شاهد حضور این حیوان در برخی مناطق شهری هستیم. حکایت موش‌های سرگردان در جوی‌ها و معابر شهری قم همچنان ادامه دارد که برای رفع آن باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

خانمی جوان بااشاره‌به انتظار شهروندان برای مبارزه با موش‌های سرگردان می‌گوید: «موش‌ها در معابر و جوی‌هایی که نظافت نشده باشند، حضور پیدا می‌کنند و شست‌وشوی معابر به‌صورت منظم می‌تواند دراین‌راستا مؤثر باشد». شهروندی دیگر گفت: «حضور موش‌ها در برخی جوی‌ها چهره شهر را تغییر می‌دهد و علاوه‌بر عدم انطباق با اصول بهداشتی، می‌تواند مشکلاتی را به‌وجود آورد». او با‌اشاره‌به ‌ضرورت اجرایی‌شدن طرح‌های موفق برای مبارزه با موش‌های سطح شهر ادامه داد: «از شهرداری انتظار می‌رود تا طرح‌های تأثیرگذار را برای مقابله با موش‌های سرگردان در جوی‌ها اجرایی کند». شهروند دیگری متذکر شد: «داشتن شهری پاک و عاری از هرگونه آلودگی همواره خواسته و انتظار شهروندان هر شهر و منطقه‌ای بوده و مدیران و برنامه‌ریزان شهری باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود برای تحقق انتظارات مردم استفاده کنند».

زادوولد بالای موش‌ها
موش؛ پستانداری کوچک از راسته جوندگان است. این حیوان نرخ زادوولد سریعی دارد و قادر است هرسال پنج تا ده‌بار زایمان کند و در هر نوبت به‌طورمیانگین شش تا هشت بچه به‌دنیا آورد. برخی دانشمندان روش‌های جدیدی برای جلوگیری از تولیدمثل این پستاندار کشف کرده‌اند. این دانشمندان برای ناباروری این جانور موذی یک ماده خوشمزه و غیر کشنده کشف کردند که بدون آسیب‌رساندن به موجودات، سبب ناباروری آن‌ها شده و اجازه می‌دهد که طول عمر طبیعی خود را بدون باروری داشته باشند. این‌ماده با تحریک یائسگی زودرس در موش‌های ماده و ایجاد خلل در تولید اسپرم در موش‌های نر، در عرض چند‌هفته سبب ناباروری آن‌ها می‌شود. از‌این‌ماده می‌توان در سراسر جهان استفاده کرد؛ چراکه موش‌ها در سراسر جهان آفت محسوب شده و مشکلات متعددی را به‌وجود می‌آورند.

انتقال ۳۵ نوع بیماری ازطریق موش‌ها
به‌گفته متخصصان؛ موش‌ها معمولاً ۳۵ نوع بیماری مختلف را به انسان منتقل می‌کند؛ همچنین موش‌ها با واردکردن خسارت به مواد غذائی و پایین‌آوردن ارزش آن‌ها و انتشار و انتقال بیماری‌ها و بالاخره ایجاد مزاحمت برای انسان‌ها موردتنفر انسان بوده و برای بسیاری‌ازافراد سبب ایجاد ناراحتی فکری و روحی می‌شوند. دقت در دفع زباله‌های خانگی نریختن ضایعات به داخل مسیل‌ها و نهر‌ها خودداری و به‌طورکلی رعایت نظافت محیطی می‌تواند از افزایش و رشد موش‌ها جلوگیری کند؛ اما با شرایط به‌وجودآمده و در برخی محله‌های قم اقدام سریع شهرداری را می‌طلبد. طبق قانون درصورت مشاهده موش در محیط شهری مردم می‌توانند برای پیگیری با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس حاصل کنند.

روش طعمه‌گذاری در قم
سید محسن میر‌هادی؛ مدیرکل خدمات شهری شهرداری قم درخصوص بحث مدیریت حیوانات موذی در سطح شهر گفت: «وجود حیوانات موذی یا ولگرد در سطح شهر طوری‌ست‌که گاهی از حد خارج شده است و موجب آزار شهروندان می‌شود». او بااشاره‌به‌اینکه موضوع حیوانات موذی در شهر‌ها، پیچیده و مشکل است، افزود: «سگ‌های ولگرد در اطراف شهر به‌دلیل پخش‌شدن پسماند‌ها یا در چرخه طبیعی زادوولد می‌کنند و بعد به‌سمت شهر می‌آیند». میر‌هادی بااشاره‌به‌اینکه درمورد وجود حیوانات ولگرد باید بحث پیشگیری اجرایی شود، عنوان کرد: «جلساتی را در سطح استان داشتیم و از عزیزانمان در شهرستان‌ها و روستا‌های اطراف خواهش کردیم که هرکسی وظیفه خود را به‌درستی انجام بدهد تا بتوانیم از نقطه رشد و زادوولد جلوی این‌کار را بگیریم». معاون خدمات شهری شهرداری قم بااشاره‌به‌اینکه در سطح شهر هم اقداماتی برای جلوگیری از افزایش این حیوانات صورت می‌گیرد، افزود: «هر کانالی که به‌درستی نظافت نشود ازجمله کانال‌های فاضلاب، کانال‌های اداره برق و کانال‌های مخابرات و … همه محلی برای رشد و زادوولد حشرات موذی می‌شوند و هر دستگاهی باید وظیفه خود را به‌درستی انجام بدهد». معاون خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: «در جلسات استان قرار شده است که هر دستگاهی در محدوده خود ظرفیت‌هایی را که باعث رشد‌و‌نمو این حشرات و حیوانات می‌شود، مدیریت کند». میر‌هادی بااشاره‌به بحث طعمه‌گذاری بیان کرد: «عملیات طعمه‌گذاری با همکاری اداره بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی آغاز شده است. در بوستان‌ها و کانال‌هایی که متعلق به شهرداری است طعمه‌گذاری آغاز شده و از دستگاه‌های دیگر هم خواهش می‌کنیم که وظیفه خودشان را به‌درستی انجام دهند». معاون خدمات شهری شهرداری قم بابیان‌اینکه اداره‌کل بهداشت متولی این‌موضوع است، اظهار کرد: «اداره‌کل بهداشت هم پای‌کار آمده و جلسات مختلفی در فرمانداری پیرامون این‌موضوع برگزار شده است تا بتوانیم این بحث را به‌طورکامل کنترل کنیم».

مبارزه با جوندگان موذی در قم
مدیرکل امور شهری استانداری گفت: «طرح مبارزه با جوندگان موذی (موش) در منطقه سه قم آغاز شد؛ این طرح در فاز اول با لانه‌کوبی و مسدودسازی مسیر رفت‌وآمد موش‌ها اجرا شد». مدیرکل امور شهری استانداری گفت: «دراین‌طرح که به‌صورت پایلوت از منطقه ۳ که بیشترین آمار تماس‌ها و ثبت شکایات را داشته آغاز شده و قرار است بعد از آسیب‌شناسی و رفع نقایص این‌طرح، روش معدوم‌سازی موش‌های نروژی باتجربه کافی در دیگر مناطق شهری انجام شود». ابراهیم ملکی افزود: «دراین‌طرح ادارات بهداشت، آب‌وفاضلاب، شهرداری و جهاد کشاورزی مشارکت دارند».

زباله‌ها و پسماند
وی با هشدار به اغذیه‌فروشان شهر تهران هم می‌گوید: «هشدارهایی به فست‌فودها، رستوران‌ها، نانوایی‌ها، چلوکبابی‌ها و میوه‌فروشی‌ها داده شده و تذکرها و برخوردهای لازم با این صنوف انجام گرفته است، زیرا این اصناف زباله ساز بوده و زمینه حضور جانوران مضر شهری را فراهم می‌آورند». سید محسن میر‌هادی؛ مدیرکل خدمات شهری شهرداری قم هم با‌تأکید‌بر لزوم همکاری شهروندان برای اجرای موفق این‌طرح گفت: «لازم است شهروندان زباله‌های خود را رأس ساعت مقرر بیرون منزل بگذارند و اغذیه‌فروشی‌ها هم پسماند‌های خود را در جوی آب، رها نکنند». محمدحسین باباخانی؛ کارشناس و نماینده مرکز بهداشت قم هم گفت: «کلاس‌های آموزش روش صحیح دفع پسماند برای صاحبان اغذیه‌فروشی‌ها، برگزار می‌شود و اگر بعد از برگزاری این دوره‌ها شاهد رهاسازی غیراصولی پسماند ازسوی اغذیه‌فروشی‌ها باشیم، واحد صنفی متخلف پلمب می‌شود». طبق قانون درصورت مشاهده موش در محیط شهری، مردم می‌توانند برای پیگیری با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس حاصل کنند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه