یک رابطه سالم چیست؟

یک رابطه سالم زمانی شکل می‌گیرد و منجر به یک زندگی شیرین با حداقل تنش می‌‌شود که دونفر یک ارتباط را بر‌اساس مواردی ازجمله توجه متقابل، ‌اعتماد، صداقت، حمایت، انصاف، عدالت، هویت‌های جداگانه، ارتباط خوب، احساس شادمانی، علاقه، کشش جنسی، احساس مسئولیت درمقابل یکدیگر شکل دهند. در جامعه امروز ما توجه‌کردن نیز نقش بسیارمهمی را ایفا می‌کند. دیده می‌شوند افرادی‌که به‌محض ورود به خانه به‌جای توجه به همسر خود، گوشی تلفن‌همراه را در دست گرفته و مشغول خواندن و نوشتن می‌شوند و شاید با اکتفا به چند‌جمله شب خود را سپری کنند؛ و درست از همین‌جاست است که رابطه به‌طرف روز‌مرگی و جدایی پیش می‌رود. بسیاری‌ازما رابطه با همسرمان را در یک شرایط بسیار عاشقانه و رمانتیک آغاز کرده‌ایم و آرزوهای بسیاری به ادامه رابطه‌مان داشته‌ایم؛ اما به‌مرور‌زمان از آن حال‌وهوای عاشقانه خبری نبود و اگر هم بود بسیار کمرنگ‌تر از گذشته بود. ما سعی داریم راهکارهایی را به شما پیشنهاد دهیم که عشقتان را ابدی کنید.
برنامه‌ریزی برای داشتن سرگرمی
با همسرتان گفت‌و‌گو کنید و علائق مشترکتان را پیدا کنید. سپس بر‌اساس این علائق و اوقات فراغتتان برای پرداختن به این علائق برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید ارتباط با دوستان مشترکتان را گسترش دهید یا در انجمن‌ها و گروه‌های خیریه شرکت کنید. هم‌چنین می‌توانید در فضای خانه فعالیت‌های مشترکی را ترتیب دهید و از انجام آن‌ها لذت ببرید.
هدایت‌کردن طرد‌شدن‌ها و اختلافات
اگر از سمت طرف مقابل طرد می‌شوید، به‌هیچ‌عنوان موضوع را شخصی‌سازی نکنید؛ یعنی خودتان را به‌طور صد‌در‌صد مقصر ندانید. رابطه یک مسئله دوطرفه‌ است که هردوطرف در آن به‌یک‌اندازه مسئول‌اند. در زمان اختلافات به‌جای فاجعه‌پنداری و غصه‌خوردن و اظهار ناامیدی‌کردن، به آن به‌عنوان یک تجربه نگاه کنید؛ تجربه‌ای که قدرت و توان تاب‌آوری شما را افزایش می‌دهد. دراین‌شرایط احساسات خود را تأیید کنید. معمولاً در زمان طرد از سمت دیگری، طبیعی‌ست که احساس آسیب‌دیدن و ناامیدی و اندوه کنیم؛ اما مهم این‌است‌که به‌جای سرکوب‌کردن این احساسات، آن‌ها را بپذیریم. بااین‌رویکرد خواهید دید که قادر هستید به‌سرعت از تجربه منفی خارج شوید.
تعیین خط قرمزها برای برقراری ارتباط
این خط قرمزها به سلیقه شما و همسرتان و با توافق دونفرتان تعیین می‌شود. بهتر است درمورد نحوه ارتباط مثلاً ارتباط غیرکلامی و ایماواشاره، ارتباط انفرادی با دوستان و میزان رفت‌و‌آمد با آن‌ها، هزینه‌ها و برنامه‌های اقتصادی و ... خط قرمزهایی داشته باشید تا اختلافات کمتر شود.
گسترش مهارت‌های ارتباطی
بسیاری از زوجین تنها به‌دلیل نداشتن مهارت‌های ارتباطی از یکدیگر جدا می‌شوند وگرنه درزمینه مسائل پایه‌ای از نقاط مشترک خوبی برخوردارند؛ بنابراین برای هر زوجی الزامی‌ست که این مهارت‌ها را به‌خوبی بیاموزد و در خودش نهادینه کند. بهتر است شما و همسرتان به‌صورت یک پروژه مشترک به فراگیری این مهارت‌ها بپردازید و در موقعیت‌های مختلف آن‌ها را تمرین کنید. مهارت‌هایی مثل گوش‌دادن فعال، بیان شفاف احساسات و خواسته و پرهیز از این نگرش که همسرم باید بداند من چه می‌خواهم و پرهیز از به‌کار‌بردن کلمات زشت برای داشتن رابطه‌ای رضایت‌بخش از ضروریات است.
خلاق‌بودن
تنوع یکی از نیازهای همه انسان‌ها در همه سنین است. بهتر است هر‌ چند‌وقت ‌یک‌بار با خلاقیت خود تغییری در شیوه زندگی‌تان به‌وجود بیاورید و شکل جدیدی از ارتباط با همسرتان را به‌وجود بیاورید. به‌جاهای جدید بروید، با جشن کوچکی همسرتان را غافلگیر کنید؛ گاهی هدیه کوچکی به او بدهید؛ چون زیباترین چیزها به‌مرورزمان عادی می‌شوند.
پذیرفتن تغییر
بپذیرید که هر رابطه‌ای بالا و پایین دارد. گاهی بهتر و گاهی بدتر. درطول چرخه زندگی و رشد انسان‌ها ممکن است نوع عشق ورزیدن همسران به یکدیگر تغییر کند؛ البته نباید از یاد برد که با همه این نوسانات، یک رابطه خوب در زن و شوهر احساس دائمی رضایت ایجاد می‌کند.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه