نکات مهم برای خرید تختخواب

تختخواب یکی از مهم‌ترین قطعات مبلمان در خانه است که علاوه‌بر زیبایی خانه بر سلامت افراد هم تأثیر می‌گذارد. ما درمجموع ۳۳‌درصد از زندگی خود را صرف خواب می‌کنیم؛ بنابراین، خرید تختخواب مناسب بسیارمهم و ضروری است. به‌گزارش بورسیکا؛ هنگام خرید تختخواب باید توجه داشته باشید که تختخواب می‌تواند طول عمر تشک را افزایش دهد. بااین‌حال، به‌دلیل وجود تختخواب‌های مختلف ممکن است تصمیم‌گیری برایتان سخت باشد. به‌همین‌دلیل باید قبل از خرید، اندازه، ابعاد، جنس و همچنین موارد دیگر را موردتوجه قرار دهید. موارد دیگری که باید هنگام خرید تختخواب به آن‌ها توجه کنید دکوراسیون اتاق و همچنین بودجه‌ای‌ست که در اختیار دارید. در اغلب موارد تعویض تختخواب بسیارسخت است؛ بنابراین بهتر است در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید. 

بهترین اندازه و ابعاد برای تختخواب
قبل از خرید تختخواب، باید اندازه و ارتفاع تختخواب‌های موجود در بازار را درنظر بگیرید. اندازه تختخواب‌ها می‌توانند بسته به نوع کشور و همچنین سازنده تختخواب‌ها متفاوت باشند. این به‌این‌دلیل است که آن‌ها استانداردها و اصطلاحات خود را برای اندازه‌گیری دارند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌شود قبل از خرید تختخواب، مکان خرید و اندازه‌های آن‌را درنظر بگیرید. هریک‌از تختخواب‌ها براساس کاربرد آن‌ها برای کودکان، بزرگ‌سالان و زوج‌ها طراحی‌شده است، بنابراین، خرید یک تختخواب باتوجه‌به کاربرد و اندازه آن صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر به‌دنبال یک تختخواب دونفره هستید، پس خرید یک تختخواب بزرگ‌تر توصیه می‌شود. زیرا خرید یک تختخواب کوچک‌تر به‌احتمال‌زیاد شما را ناراحت می‌کند و اجازه نمی‌دهد در کنار شریک خود راحت بخوابید. به‌طورکلی، هردوی شما باید درکنارهم به‌راحتی بخوابید، بدون اینکه دست و پای شما مزاحم دیگری شود. تختخواب‌های دو نفره به‌طورمعمول از دو قسمت جداشونده از هم تشکیل شده‌اند که به‌وسیله قلاب یا بست‌های مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند. استاندارد ابعاد تختخواب‌های موجود در بازار به شرح زیر است:
تختخواب یکنفره (معمولی): عرض ۹۰ و قد ۲۰۰‌سانتی‌متر،‌ تختخواب یک‌نفره بزرگ: عرض ۱۲۰ و قد ۲۰۰‌سانتی‌متر، تختخواب دونفره کوچک: عرض ۱۴۰ و قد ۲۰۰‌سانتی‌متر، تختخواب دونفره (معمولی): عرض ۱۶۰ و قد ۲۰۰‌سانتی‌متر، تختخواب دونفره بزرگ: عرض ۱۸۰ و قد ۲۰۰‌سانتی‌متر. 
ارتفاع تختخواب باید به‌اندازه‌ای باشد که به‌راحتی از تخت بالا و پایین بروید. ارتفاع مناسب برای یک تختخواب استاندارد برای یک فرد بالغ بین ۳۵ تا ۴۰‌سانتی‌متر است و اندازه‌‌هایی کمتر یا بیشتر از آن برای افراد مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. 

جنس تختخواب
امروزه انواع و اقسام تختخواب‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت روانه بازار شده است. تختخواب برای اولین‌بار در قرن ۱۴ ساخته شد، در آن زمان طرح‌های چوبی ساده برای فقرا در‌نظر گرفته شده بود؛ در‌حالی‌که تختخواب‌های چوبی حک‌شده برای افراد ثروتمند بود. با‌این‌حال، در قرن نوزدهم، فریم‌های ساخته‌شده از آهن یا فولاد بیشتر مورد‌استفاده قرار گرفت؛ زیرا مشکلات زیادی مانند اجتناب از شپش‌ها و حشرات، که در تختخواب‌های چوبی بیشتر دیده می‌شد را حل می‌کردند؛ اما امروزه تختخواب‌های چوبی به‌اندازه تختخواب‌های فلزی محبوب هستند؛ حتی تختخواب‌های چرم نیز به‌طور فزاینده‌ای محبوب‌تر شده‌اند. انتخاب جنس تختخواب به سلیقه شما هم بستگی دارد. اگر به‌دنبال تختخواب مدرن‌تر و زیباتر هستید، ممکن است تختخواب‌های فلزی برایتان مناسب‌تر باشند؛ البته، تختخواب‌های چرمی هم وجود دارند که از چرم واقعی و مصنوعی ساخته شده‌اند. مواد چرمی هم می‌تواند در رنگ‌های مختلف مانند بژ، سیاه و قهوه‌ای ارائه شوند. 

توجه به دکوراسیون اتاق
هنگام خرید بهتر است نگاهی به طراحی داخلی اتاق خواب بیندازید. به‌طور‌کلی، باید به‌دنبال تختخوابی باشید که با بقیه اتاق و مبلمان آن هماهنگ باشد. گاهی‌اوقات آن‌ها به‌عنوان مرکز اتاق خواب در‌نظر گرفته می‌شوند، نه فقط یک لوازم جانبی. آن‌ها ممکن است گرمای بیشتری به اتاق بدهند و باعث جذابیت آن شوند پس سعی کنید سبکی را انتخاب کنید که بیش از دیگر گزینه‌ها متناسب با سلیقه و سبک دکوراسیون اتاق خواب‌تان باشد.

توجه به بودجه
توجه به بودجه قبل از خرید یک تختخواب ضروری‌ست که به بودجه خود توجه کنید. قیمت تختخواب‌ها با‌توجه‌به جنس، طرح و یراق‌‌آلات به کار رفته در آن‌ها متفاوت است. د‌رحالی‌که خرید یک تختخواب ارزان‌قیمت ممکن است وسوسه‌انگیز باشد؛ اما احتمال دارد بعداً از خرید آن پشیمان شوید؛ زیرا با سبک و طرح اتاقتان سازگار نباشد. به‌طور کلی، تختخواب‌های چرم گران‌قیمت‌ترین تختخواب‌ها هستند؛ در‌حالی‌که تختخواب‌های فلزی ارزان‌تر هستند و اغلب افراد به‌دلیل همین قیمت کمتر و گاهی به‌دلیل استحکام بیشتر سراغ این‌جنس می‌‌روند. 

انتخاب تشک مناسب
و درنهایت یک تخت خواب مناسب تنها با وجود یک تشک راحت و مناسب است که کامل می‌شود. یک تشک خوب، ستون‌فقرات شما را به‌صورت موازی با تشک نگه می‌دارد و به‌درستی از بدن شما پشتیبانی می‌کند. در‌واقع بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی‌ست که از سطح تخت بالاتر بیاید و کم ارتفاع نباشد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه