10 راهکار علمی برای افزایش هوش کودکان

ضریب هوشی بالا یک ویژگی مستقل نیست که کودک را متمایز کند یا فرصت موفقیت در آینده را به او بدهد. با‌این‌حال، افزایش هوش کودکان به آن‌ها کمک می‌کند که مسیر شغلی، تحصیلی و ارتباطی‌شان در آینده تسهیل شود. درادامه به چند راهکار برای افزایش هوش کودک اشاره می‌شود.
1. صحبت‌کردن بیش‌تر: هرچه‌بیشتر با فرزندتان گفت‌وگو کنید، باهوش‌تر خواهد بود. انجام بازی‌های آموزشی ساده درطول مسیر خانه یا بیرون، باعث افزایش هوش کودکان می‌شود. به‌عنوان‌مثال از آن‌ها بخواهید اشیا را نام ببرند یا بشمارند. می‌توانید ضریب هوشی فرزند خود را با انجام این‌کار درطول چندسال کودکی‌شان شش درجه افزایش دهید. بهتر است قبل از چهارسالگی شروع کنید.
2. به‌چالش‌کشیدن حافظه کودک: این‌کار می‌تواند با انجام بازی‌ها باشد یا فقط با درخواست از آن‌ها برای به‌خاطر‌سپردن چیزها باشد. وقتی از آن‌ها درباره روز مدرسه‌شان می‌پرسید، آن‌ها را با یک جمله معمولی «نمی‌دانم» رها نکنید. بلکه از آن‌ها بخواهید جزئیات روزشان را به‌یاد آورند و در موردشان صحبت کنند.
3. پرهیز از کم‌خوابی: این اصل مهم را فراموش نکنید؛ چراکه هر کار دیگری را درست انجام دهید، کم‌خوابیدن یا خواب بی‌کیفیت (از خواب پریدن، دیروقت خوابیدن، خواب در محیط شلوغ یا پرنور و ...) می‌تواند اثر آن‌ها را تاحدزیادی کاهش دهد. خواب کم باعث می‌شود یادگیری و تمرکز افت کند و در بلندمدت برای مغز به‌شدت آسیب‌زاست.
4. چربی‌های مفید: مغز از چربی ساخته شده است و اطمینان از دسترسی بدن به بلوک‌های ساختمانی صحیح برای رشد آن ضروری‌ست. یک مکمل روغن ماهی با درجه بالا اضافه کنید و از آووکادو، روغن نارگیل یا کره خودداری نکنید.
5. معاشرت با همسالان: اینکه فرزند شما با چه کسی وقت می‌گذراند، به‌اندازه هر عامل دیگری یک پیش‌بینی کننده ضریب هوشی‌ست. بازی‌های گروهی و وقت گذراندن با همسالان باعث افزایش خلاقیت و هوش کودکان می‌شود.
6. یادگیری و نواختن موسیقی: نواختن یک موسیقی فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و درنتیجه بهره هوشی را در کودکان افزایش می‌دهد.
7. فعالیت بدنی و ورزش: هر ورزشی چه در باشگاه و چه در فضای باز، نقش مهمی در افزایش ضریب هوشی کودکان دارد. سعی کنید کودک خود را به‌طور منظم در فعالیت‌های بدنی شرکت دهید. درصورت‌امکان فعالیت‌های ورزشی گروهی را تشویق کنید.
8. جدی‌گرفتن بازی‌کردن: بازی‌ها نقش حیاتی در افزایش هوش و همچنین فعالیت کودک دارند. بازی‌ها به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا حوزه‌های متعدد را همراه با حل مشکلات برای برنده شدن درک کنند. کودک خود را به حل پازل، یادگیری شطرنج و بازی‌های فکری تشویق کنید. شما همچنین می‌توانید یک بازی حافظه‌ای با کودک خود انجام دهید.
9. انجام محاسبات ریاضی با کودکتان: محاسبات ریاضی می‌تواند عملکرد مغز و ضریب هوشی کودک شما را تاحدزیادی بهبود بخشد. می‌توانید هرروز به‌مدت 10‌دقیقه با آن‌ها محاسبات تصادفی ساده مانند جمع یا تفریق انجام دهید. شرکت در کلاس‌های چرتکه هم می‌تواند مفید باشد.
10. فرآیند یادگیری فعال: یادگیری یک فرآیند مستمر است و کودکان باید در فرآیند یادگیری فعال برای رشد هوش خود غرق شوند. بچه‌ها وقتی می‌توانند چیزهایی را ببینند بهتر یاد می‌گیرند، به‌جای‌اینکه صرفاً در یک کلاس چهاردیواری بنشینند، اجازه دهید با تمام حس‌های پنج‌گانه خود درگیر باشند. کودک خود را درمعرض دنیای واقعی قرار دهید و در فعالیت‌های یادگیری عملی شرکت دهید تا با موقعیت‌های مختلفی روبه‌رو شود و به فکر حل آن مشکلات بیفتد. هرچه‌ کودکان بیشتر فکر کنند، مغزشان بهتر عمل می‌کند. آن‌ها همچنین اهمیت دانش را در حل مشکلات مختلف درک می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه