روان‌شناسی

عادت‌هایی ساده برای داشتن سلامت روان

افراد می‌توانند برای داشتن سلامت روان با تغییر سبک زندگی خود و بهبود و جلوگیری از علائم افسردگی و اضطراب در زندگی خود اقداماتی انجام دهند. تغییر شیوه زندگی به افراد کمک می‌کند تا اضطراب و افسردگی را مدیریت کنند و سلامت روان آن‌ها تضمین شود. برخی از رفتارهایی که با بهبود یا جلوگیری از اضطراب و افسردگی مرتبط هستند شامل توجه‌کردن به کیفیت خواب، ارتباط با دیگران، داشتن یک رژیم غذایی خوب و ورزش است. درحالی‌که همه‌چیز در این لیست ساده است؛ اما عملی‌کردن آن خیلی آسان نیست. تغییر بسیارسخت است و به‌خصوص اگر درحال‌حاضر افسردگی یا اضطراب دارید، تغییر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به‌همین‌دلیل یکی از رفتارهای اصلی مهربانی با خود است در تمام مراحل زندگی خود تلاش کنید که خود را بیش از هرکسی دوست داشته باشید. اگر تصمیم دارید برای داشتن سلامت روان در خود اقداماتی را انجام دهید، هربار بر روی یکی از مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود تمرکز کنید.

داشتن خواب باکیفیت
درحالی‌که درصد خیلی زیادی از بزرگ‌سالان با مشکلات مزمن خواب مواجه هستند، این‌تعداد به 65-90 درصد مبتلایان به افسردگی و بیش از 50 درصد از مبتلایان به اختلال اضطراب تعمیم‌یافته می‌رسد. از بین مبتلایان به افسردگی، 65 درصد در ابتدا مشکلات خواب داشتند. پرداختن به مشکلات خواب می‌تواند علائم مشکلات روانی را کاهش دهد و باتوجه‌به‌اینکه مشکلات خواب یک عامل خطر برای شرایط سلامت روان است، می‌تواند به داشتن سلامت روان در شما کمک کند.

خودشفقت‌ورزی
تمایل به‌سمت خودانتقادی یا کمال‌گرایی، می‌تواند یک عامل خطر برای بروز اضطراب و افسردگی باشد. این مشکل روان‌شناختی می‌تواند شامل این باشد که ممکن است احساس کنید برای پذیرفته‌شدن توسط دیگران باید کامل باشید؛ ناتوانی در پذیرش نقص درون خود، خودسنجی شدید یا احساس غیرواقعی از انتظارات دیگران نسبت به خود و توانایی شما برای برآورده ساختن آن‌ها را خودشفقت‌ورزی می‌نامند که می‌تواند باعث استرس در شما شود. علی‌رغم ترس بسیاری از کسانی‌که این ویژگی را دارند، پادزهر کمال‌گرایی اجازه نمی‌دهد که همه‌چیز از بین برود، یا از استانداردها خداحافظی می‌کند. این خود شفقت‌به‌خود است.

ارتباط اجتماعی
از همان زمان به‌دنیا آمدن، برای پیشرفت باید دارای ارتباط اجتماعی با دیگران باشیم. اخیراً مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد انجام شده است که هدف آن این‌است‌که کشف کند چه‌چیزی بیشتر می‌تواند ما را از افسردگی که تحت‌کنترل ماست، محافظت کند. آن‌ها پس از تجزیه‌وتحلیل بیش از 100 عامل بالقوه، دریافتند که ارتباط اجتماعی مهم‌ترین عامل محافظتی دربرابر افسردگی‌ست. ارتباط با دیگران به‌این‌معناکه در محل کار یا هرجای دیگر دیگران را ملاقات می‌کنید نیست؛ بلکه به‌این‌معناست‌که چه افرادی با شما ارتباط عمیقی دارند و رفتار و نحوه تفکر آن‌ها می‌تواند بر شما تأثیر بگذارد. لیستی از تمامی افرادی‌که با آن‌ها معاشرت می‌کنید تهیه کنید و احساساتی که آن‌ها به شما می‌دهند را یادداشت کنید. درصورتی‌که به شما انرژی مثبت می‌دهند ارتباط خود را با آن‌ها ادامه دهید، چنانچه افکار منفی و استرس به شما القاء می‌کنند، بهتر است برای داشتن سلامت روان خود ارتباط خود را با آن‌ها کمرنگ کنید.

ورزش کردن
همچنین مطالعات نشان می‌دهند که چنانچه شما به‌مدت 12هفته، سه تا پنج‌بار درطول‌هفته به‌مدت 30دقیقه ورزش داشته باشید، علائم افسردگی تا 47 درصد در شما کاهش می‌یابد. یک مطالعه در سال 2020 توسط جیمز بلومنتال، استاد روان‌پزشکی در دانشگاه دوک، ورزش درصورت ترکیب با دارو بیشترین تأثیر را در داشتن سلامت روان خواهد داشت. اضطراب چطور؟ تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌کردن می‌تواند یک حواس‌پرتی مثبت باشد، اینکه سطح بالاتری از فعالیت می‌تواند از علائم محافظت کند و یک جلسه ورزش می‌تواند فواید فوری برای کاهش استرس و نگرانی داشته باشد. به‌نظرمی‌رسد که ورزش کردن تأثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب دارد./ جعبه ابزار ذهنی

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه