فلافل عربی

فلافل عربی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خاورمیانه است که با فلافل اهوازی خودمان کمی متفاوت است. واژه فلافل از فلفل آمده و این کلمه گسترش پیدا کرد؛ ولی معنی اصلی فلافل یعنی گلوله نخود است؛ البته بعضی ها معتقد هستند فلافل برای مصریان بوده آن‌ها در آن زمان روزه می گرفتن و از خوردن گوشت پرهیز می‌کردند؛ چون فلافل یک غذای کاملا گیاهی بوده؛ اما تفاوت فلافل عربی با دیگر فلافل‌ها در باقلا هست که علاوه‌بر نخود اضافه می شود و مهم‌ترین نکته در تهیه فلافل ادویه‌هایی‌ست که در آن استفاده می‌شود.

مواد لازم
نخود: ۲ لیوان
باقلا پوست‌گرفته‌شده: ۱ لیوان
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۴ حبه
سیب‌زمینی: ۱ عدد
گشنیز تازه: ۱ دسته
پودر گشنیر: ۱ قاشق سوپ‌خوری
بیکینگ‌پودر: نصف قاشق چای‌خوری
جوش شیرین: نصف قاشق چای‌خوری
زیره سبز، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر پیاز: به‌مقدار لازم

طرز تهیه
نخود را ۲۴‌ساعت قبل حتماً خیس کنید و چندین‌بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود. باقلا از ۱۲‌ساعت قبل خیس کنید و پوستش را جدا کنید و به دو قسمت تقسیم کنید. برای تهیه فلافل باید از غذاساز یا چرخ گوشت استفاده کنید تا مواد را مخلوط کنید. نخود و باقلا را به‌همراه پیاز و سیر‌ها پوست گرفته و سیب‌زمینی داخل میکسر ریخته و دستگاه روشن کنید تا مواد کاملاً پوده شوند و به‌صورت خمیر دربیاد؛ هر چندگاهی دستگاه را خاموش کنید و دوره‌گیری کنید یا اگر از چرخ گوشت استفاده می‌کنید، دوباره مواد به‌دست آمده را چرخ کنید. در انتها وقتی مایه فلافل عربی به‌دست آمده تمام ادویه‌ها را به گشنیز و بیکینگ‌پودر و جوش اضافه کنید. داخل یک شیرجوش مقدار قابل‌توجهی روغن بریزید تا داغ شود. برای اینکه فلافل پف کنند و طلایی شوند، حتماً باید در روغن شناور باشند. از مایه فلافل بردارید و با کمک دست گرد کنید یا برای سهولت در کار می‌توانید از قالب فلافل‌زن استفاده کنید. همه فلافل‌ها را داخل روغن سرخ کنید؛ سپس روی دستمال روغن‌گیر قرار دهید و به‌همراه خیارشور و گشنیز و سس مورد‌نظر سرو کنید.

نکته
- باید در حدی مواد خرد شوند که بتوانید فرم دهید.
- سیب‌زمینی را می توانید حذف کنید؛ ولی باعث چسبندگی مواد و از وا‌رفتن فلافل عربی جلوگیری می‌کند.
- اگر دوست دارید مایه فلافل نرم‌تری داشته باشید، وقتی نخود را در غذاساز می‌ریزید به‌اندازه یک‌چهارم پیمانه آب بریزید تا مواد نرم شوند.
- می‌توانید با مخلوط‌کردن پودر انبه و سرکه و نمک روی حرارت سس نسبتاً غلیظی به‌دست بیاورید و فلافل‌ها را با آن سرو کنید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه