روان‌شناسی

ترس در کودک و راه‌کارهای کاهش آن

ترس در کودک ازجمله هیجانات طبیعی‌ست که کودک را برای مقابله با موقعیت‌های خطرناک از بروز حوادث محفوظ نگه می‌دارد؛ اما کودکان با ترس از همه اتفاقات به‌دنیا نمی‌آیند بلکه آن را فرا می‌گیرند. آموزش اطرافیان و واکنش آن‌ها نسبت به موقعیت‌هایی که باعث ایجاد ترس می‌شود، توسط کودک آموخته می‌شود و کودک در‌مواجه‌با شرایط خطرناک خود را از خطر دور می‌کند؛ اما نکته مهم میزان اضطراب و ترسی‌ست که کودک تجربه می‌کند. اگر کودک بیش‌از‌حد معمول از موضوعات روزمره زندگی وحشت داشته باشد و نتواند خود را با موفعیت‌های جدید تطابق دهد یا از ترس مواجه خود را از تجربه محروم کند، در سنین بالاتر با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. کودکان باید روند تکاملی خود را به درستی طی کنند و تجارب مربوط به دوره‌های مختلف سن خود را به‌دست بیاورند. احساس ترس در کودکان از دوری از خانواده تا ترس از موجودات خیالی و ... متفاوت است. علت ترس در سنین مختلف نیز متفاوت است و در بسیاری از مواقع امری بسیار طبیعی‌ست و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد؛ مانند ترس از تنها‌ماندن، ترس از رفتن به آغوش فرد ناشناس، ترس از رفتن به مدرسه و ...؛ اما نکته مهم در مورد ترس در کودک در این شرایط واکنشی‌ست که مراقب و یا پرستار کودک از خود نشان می‌دهند. علت ترس در کودکان چیست؟ واکنش شدید اطرافیان به پدیده‌ها،‌ تماشای فیلم و صحنه‌های ترسناک،‌ ترس از گم‌شدن،‌ ترس از تنهایی، توقعات نابجای والدین از کودک،‌ نگفتن حقیقت به کودک درمورد مواجه با موقعیت‌های جدید، تهدید شدن توسط اطرافیان. از جمله کارهایی که در‌این‌زمینه می‌توانند انجام دهند عبارتند از:

پیدا‌کردن عامل ترس
 اولین و مهم‌ترین قدم برای کمک به کودک شناسایی عامل ایجاد‌کننده ترس در کودک است. در‌این‌صورت شما می‌توانید روش‌های مناسب مقابله و منترل ترس را برای کودک به‌کار ببرید.

مواجه‌کردن کودک با عامل ترس
 این‌کار باید برنامه ریزی شده و با احتیاط صورت بگیرد تا نتیجه عکس نداشته باشد و کودک را بیش‌از‌پیش وحشت‌زده نکند. برای این کار سعی کنید کم‌کم کودک را با عامل ترس مواجه کنید و به حمایت از کودک با او اطمینان خاطر بدهید که در طول مواجه او را تنها نخواهید گذاشت. در‌این‌حین از امن‌بودن شرایط اطمینان حاصل کنید. اگر کودک از نظر روحی آماده نباشد این کار را به تعویق بیاندازید.

الگوهای مناسب را به کودک معرفی کنید
 خواند کتاب‌های قصه که در آن کودکان نقش افراد قهرمان را بازی می کنند و یا تشویق به دیدن فیلم های با نقش کودکان قهرمان می تواند به کودک در مقابله با ترس‌هایش کمک کند.

کودک را ستایش کنید
به او بگویید که او شجاع است و در‌مقابله‌با ترس هایش موفق خواهد شد و در‌این‌مسیر حمایت شما را همیشه خواهد داشت.

با تهدید در کودک احساس ترس را ایجاد نکنید
 به کودک نگویید اگر فلان کار را انجام ندهد با خشم موجودات خیالی روبه رو خواهد شد؛ زیرا شما با این کار در کودک احساس اضطراب و وحشت فراوانی ایجاد خواهید کرد.

عدم استفاده از روش‌های تنبیهی
اگر کودک از روبه رو شدن با عامل ترس امتناع می کند از اجبار برای غلبه به ترس کودک استفاده نکنید. به او فرصت دهید تا خودش زمان مواجه را تعیین کند.

ترس‌های کودک را نادیده نگیرید و تمسخر نکنید
با کودک در مورد ترس‌هایش صحبت کنید و با شناخت علت و عامل ترس به کودک کمک کنید تا کم کم با آن‌ها مواجه شود. کمک از یک مشاور و متخصص روانشناس کودک می‌تواند به شما در انجام عکس‌العمل درست یاری کنید. در‌صورتی‌که خودتان قادر به کمک به کودک نیستید حتما از مشاوران این حیطه کمک بخواهید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه