نسخه ورزشی برای روزهای آلوده

ورزش‌کردن با فرارسیدن فصول سرد سال با کابوسی به‌نام آلودگی هوا روبه‌رو خواهد بود و اگر قصد داریم سلامت جسمی خود را حفظ کنیم باید به مسائل بسیار‌مهمی از‌جمله نوع و مکان ورزش موردنظر، توجه داشته باشیم. به‌گزارش ایسنا؛ معمولاً با سردشدن هوا ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، تردد حداقلی گروه‌های حساس از‌جمله کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی، عروقی و تنفسی و سالمندان، استفاده از ماسک‌های مناسب همچون N۹۵ برای تردد در وضعیت ناسالم هوا توسط گروه‌های حساس قرار می‌گیرد در دستورکار قرار می‌گیرد. باید بدانیم که بیش از ۱۸۰ نوع آلاینده هوا شناسایی‌شده و انواع ریزگردها با قطرهای متفاوت در هوا وجود دارد که همگی این‌ها می‌توانند در فعالیت فیزیکی و ورزشی افراد سالم هم اثرگذار باشند. تمامی ورزش‌ها زمانی‌که هوا آلوده است، باید در فضای بسته مانند سالن‌های ورزشی یا منزل انجام شود و دراین‌فضاها حتماً دستگاه‌های تصفیه هوا وجود داشته باشد؛ چراکه این‌دستگاه‌ها با مکشی که انجام می‌دهند، هوای آلوده را تصفیه می‌کنند و در‌چنین‌شرایطی بسیارمناسب هستند.

 

ورزش‌های با شدت بالا؟
یکی از نکات بسیارمهم این‌است‌که ورزش‌های با شدت بالا در زمان آلودگی هوا محدودشده و بیشتر به ورزش‌های سبک پرداخته شود؛ همچنین بیشتر فعالیت ورزشی در سالن‌های بسته و به‌دوراز مراکز ترافیکی و صنعتی شهرها انجام و از فعالیت ورزشی در فضای باز جداً خودداری شود؛ به‌ویژه برای افراد پرخطر دارای بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی ریوی باید به این‌مسئله توجه داشت و چنانچه بنا‌به اقتضای شرایط الزام به فعالیت ورزشی در فضای باز وجود دارد، طبیعتاً بوستان‌های حواشی شهرها مکان مناسب‌تری برای انجام فعالیت‌های ورزشی تلقی می‌شوند.

 

زمان مناسب برای ورزش
در کلان‌شهرهایی مثل تهران قبل از ساعت ۷ صبح میزان آلاینده‌ها به‌میزان قابل‌توجهی کمتر است؛ بنابراین پیش از ساعت ۷ صبح می‌تواند زمان مناسب‌تری برای انجام فعالیت‌های ورزشی باشد. در‌عین‌حال گروه‌هایی که می‌توانند فعالیت ورزشی دراین‌زمان نداشته باشند، ورزش کردن را به‌تعویق بیندازند.

 

تغذیه مناسب
در زمان آلودگی هوا فعالیت ورزشی الزاماً باید با تغذیه مناسب همراه باشد و توجه به مصرف کافی سبزیجات و میوه‌جات که حاوی ویتامین‌های A-E-C و آنتی‌اکسیدان‌ها به‌صورت‌جدی مورد‌توجه قرار گیرد و از‌طرفی برای پیشگیری و خنثی‌کردن سرب هوای آلوده، توجه مصرف لبنیات به‌ویژه شیر توصیه می‌شود؛ چرا‌که کلسیم موجود در شیر می‌تواند سرب را در بدن خنثی کند.

 

ورزش‌های هوازی؛ بیشتر درمعرض‌خطر
یکی از دلایل افزایش خطر ورزش در هوای آلوده این‌است‌که در‌طول فعالیت هوازی، معمولاً هوای بیشتری داخل ریه فرستاده شده و تنفس عمیق‌تر می‌شود و چون به‌احتمال‌زیاد به تنفس بیشتر از‌طریق دهان خود در طی ورزش می‌پردازید، هوایی که در تنفس توسط بینی خود فیلتر می‌کنید، در‌این‌حالت دیگر فیلتر نکرده و ذرات آلودگی موجود در هوا مستقیم وارد سیستم تنفسی شما می‌شود؛ بنابراین در هوای آلوده هر‌چه حجم هوای ریوی ورزشکاران بیشتر باشد، بیشتر تحت‌تأثیر آلاینده‌ها قرار خواهند گرفت.

 

یوگا، تای‌چی و حرکات کششی
در‌شرایطی‌که هوا سرد یا آلوده است، انجام ورزش‌هایی مانند یوگا و تای‌چی که برای تقویت قفسه سینه، دیافراگم و عضلات سر و گردن انجام می‌شود مناسب است؛ اما به‌شرطی‌که در مکان بسته مدنظر قرار گیرد و محیط از‌نظر تنفسی سالم باشد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه