ازسرگرفتنِ عملیات اجرایی سد مخملکوه خرم‌آباد

سید احمد حسینی

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان بااشاره‌به مشخص‌شدن پیمانکار سد مخملکوه بیان داشت: احداث سد مخملکوه یکی از مطالبات مردم شهر خرم‌آباد طی چندسال‌گذشته بود که خوشبختانه بسترهای لازم برای تحقق این‌امر فراهم شد و با مشخص‌شدن پیمانکار این‌پروژه طی روزهای آتی عملیات اجرایی آن از سر گرفته خواهد شد.

آغازبه‌کار سد مخملکوه از سال 97
داریوش حسن‌نژاد گفت: سد مخملکوه که در 97 آغازبه‌کار کرد تاکنون با پیشرفت فیزیکی 22‌درصد و حجم مخزن 34‌میلیون‌مترمکعب علاوه‌بر تأمین آب شرب شهرستان خرم‌آباد، با اشتغال‌زایی 3000‌نفر می‌تواند به مشکل بیکاری دراین‌شهرستان کمک کند. وی بابیان‌این‌مطلب که این‌روزها مسئله کمبود آب در جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است، افزود: کم‌آبی گریبان نیمی از جمعیت جهان را گرفته است. سرانه منابع جهانی آب با رشد جمعیت و گسترش منابع درحال‌کاهش است.

خطر کم‌آبی و تهدید خشک‌سالی کشور
 مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: کمبود آب و بحث تنش آبی در هر استان و شهری مطرح می‌شود و خطر کم‌آبی و خشک‌سالی کشورمان را تهدید می‌کند. مؤثرترین راه، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب توسط همه مردم است. وی بااشاره‌به‌اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب فقط معضل ایران نیست، خاطرنشان کرد: اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف آب نه‌تنها باعث کاهش هزینه می‌شود بلکه برای کشور و نسل آینده نیز مفید خواهد بود. شاید اگر بدانیم که نبود آب چه آسیب‌های جدی به محیط‌زیست و البته زندگی ما وارد می‌کند بیشتر دلمان به حال آب می‌سوزد.

ازبین‌رفتن زمین‌های حاصلخیز و مرطوب؛ آثار کمبود آب
مدیرعامل شرکت آب لرستان بابیان‌اینکه یکی از آثار کمبود آب ازبین‌رفتن زمین‌های حاصلخیز و مرطوب است، دررابطه‌با مصرف آب در بخش‌های مختلف یادآور شد: از ۹۳‌میلیاردمترمکعب آب مصرفی کشور، ۸۶‌میلیاردمترمکعب آن در کشاورزی و هفت‌میلیاردمترمکعب در بخش صنعت و شرب مصرف می‌شود، این‌میزان مصرف آب در کشاورزی نیازمند انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از هدررفت و صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی‌ست. وی افزود: در کشور ما هدررفت آب بین ۲۸ تا ۳۰‌درصد است که بیشتر از میانگین جهانی بوده و این‌درحالی‌ست‌که این‌مقدار در دنیا بین نه تا ۱۲‌درصد گزارش شده است.

استفاده از روش‌های آبیاری نوین، آبیاری زیرسطحی، آبیاری قطره‌ای
حسن‌نژاد گفت: برای صرفه‌جویی در کشاورزی استفاده از روش‌های آبیاری نوین، آبیاری زیرسطحی، آبیاری قطره‌ای، کشت گلخانه‌ای، جلوگیری از هدررفت آب، حذف روش‌های آبیاری غرقابی، افزایش بهره‌وری و حذف شجاعانه محصولات کشاورزی پرآب‌بر می‌تواند ما را در ذخیره آب و حل بحران یاری نماید.

تجلیل از برگزیدگان مسابقه نقاشی
داریوش حسن‌نژاد در نشستی صمیمی با حضور همکاران و فرزندان ایشان، از برگزیدگان مسابقه نقاشی با اهدای لوح تقدیر تجلیل کرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار داشت: خانواده و محیط خانه یکی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد انگیزه و ترغیب فرزندان به مطالعه و کتاب‌خوانی‌ست و خانواده می‌تواند شوق و علاقه به کتاب‌خوانی را در فرزندان ایجاد کرده و پرورش دهد. وی افزود: خواندن کتاب برای کودکان در سن پایین، ارتباط مستقیم بر موفقیت آن‌ها در مدرسه، اجتماع و آینده شغلی آن‌ها داشته و تجربه یادگیری درازمدت سبب می‌شود فرزندان افراد مؤثرتری برای جامعه خود باشند.

استفاده دشمنان از تمام ابزارهای رسانه‌ای و غیر‌رسانه‌ای برای تهاجم
مدیرعامل شرکت آب لرستان گفت: امروز دشمنان از تمام ابزارهای رسانه‌ای و غیر‌رسانه‌ای برای تهاجم همه‌جانبه به خانواده‌ها استفاده کرده که نمونه بارز آن کاهش جمعیت، تحقیر خانواده، ورود شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی به کانون خانواده، کاهش ارزش والدین و سپردن آنان به خانه سالمندان است. وی بااشاره‌به‌اینکه والدین باید با فرزندان خود ارتباط مستمر داشته باشند، افزود: پدرومادر با دانش‌افزایی و ارتقای علم و فرهنگ به‌روز جامعه، درک و تعامل متقابل با فرزندان داشته و بهترین دوست فرزند خود باشند تا از تیرهای سمی دشمنان قسم‌خورده انقلاب برای انحراف جوانان و نوجوانان این مرزوبوم مصون بمانند. درادامه، با اهدای هدیه و لوح تقدیر از برگزیدگان مسابقه نقاشی تجلیل شد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه