مهم‌ترین نکات برای خرید ماشین ظرف‌شویی

شمایی که به‌دنبال بهترین راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی می‌گردید، احتمالاً دیگر از ظرف شستن بریده‌اید‌! به‌قول حسین پناهی از این‌روزهای پرملال زندگی خسته شده‌اید و وقت آن رسیده که کلاغ روحتان کمی بال بگیرد و پرواز کند. درادامه برایتان بهترین راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی را گردآوری کرده‌ایم. پس ما را همراهی کنید. بی‌شک بهترین ماشین ظرف‌شویی از‌نظر هرکس متفاوت است و هر فرد سلایق خود را در این‌موضوع دخیل می‌کند. اگر قرص یا پودر مناسبی استفاده کنید، همه ماشین‌ ظرف‌شویی‌ها می‌توانند تا حد مناسبی ظرف‌هایتان را تمیز کنند؛ اما بهترین‌ها جایی مشخص می‌شوند که بی‌سروصدا و بدون دردسر سخت‌ترین ظرف‌ها را هم می‌شویند، مصرف انرژی کمی‌ دارند و فضای کافی برای چیدن ظرف‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. برندهای بوش، سامسونگ و ال‌جی پرچم‌دار راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی هستند. البته برندهایی مانند میله، AEG، فریجیدر و GE را هم نباید از خاطر برد؛ اما متأسفانه این‌روزها به کالایی نادر تبدیل شده‌اند؛ اما ماشین ظرف‌شویی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ به‌طور خلاصه یک ظرف‌شویی خوب و عالی باید این خصوصیات را داشته باشد:

 

قابلیت‌های پاک‌کنندگی
مثل روز روشن است که ماشین ظرف‌شویی پیش از هر کار دیگری، باید ظرف‌ها را تمیز و مثل دسته‌گل کند؛ البته بسته به مدل ظرف‌شویی، قابلیت‌هایی وجود دارد که قدرت تمیزکردن ظرف‌ها را دوچندان می‌کند. مثلاً بعضی ظرف‌شویی‌ها برای بطری‌ها و لیوان‌ها آب‌پاش خاصی دارند که با شدت آب را درون محفظه آن وارد می‌کند. بعضی دیگر، چرخه‌های شست‌وشوی برقی‌ دارند که مخصوص تمیزکردن چربی‌هاست.

قابلیت‌های خشک‌کردن ظروف
حالا که ماشین ظرف‌شویی خریده‌اید، انتظار دارید این‌دستگاه ظرف‌های شسته‌شده را خیس تحویلتان ندهد و زحمت خشک‌کردن ظروف را هم بکشد. بعضی ماشین‌ها، ورقه‌های فلزی بزرگی دارند که همه‌چیز را خشک می‌کند؛ حتی چربی‌های شسته‌نشده را؛ اما مدل‌های پیشرفته‌تر، دیواره‌های استیل ضدزنگ دارند که فقط آب را خشک می‌کنند.

بی‌سروصدا بودن
ماشین ‌ظرف‌شویی‌های پرسروصدایی که باعث می‌شوند صدا به صدا نرسد، انتخاب مناسبی نیستند. هنگام خرید به دسیبل صدا توجه کنید: بیشتر از ۵۰ دسیبل «پرسروصدا»، ۴۴ تا ۴۹‌دسیبل «تقریباً بی‌صدا»، کمتر از ۴۴ دسیبل «کاملاً بی‌صدا»،‌ البته ۴۹‌دسیبل یک ماشین ظرف‌شویی عالی‌ست که مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. مدل‌های کاملاً بی‌صدا برای افرادی‌ست که بسیار به صدا حساس‌اند.

برنامه و امکانات
پیش‌ازهرچیز، یادتان باشد که برنامه‌های زیاد یک ماشین ظرف‌شویی به‌معنای عالی‌بودن آن نیست. به‌طور‌کلی هر ظرف‌شویی دارای برنامه‌های شست‌وشوی معمولی، سریع (دمای بالاتر برای شست‌وشوی سریع‌تر) و سخت (برای شست‌وشوی ظروف بسیار کثیف) است؛ البته برنامه خودکار هم وجود دارد که بنا‌به کثیفی ظرف‌ها، خود به‌صورت اتوماتیک سطح شست‌وشو را تعیین می‌کند.
دیگر برنامه‌های جذاب ازاین‌قرارند: خیس کردن ظرف‌ها و ازبین‌بردن بوی بد آن‌ها برای وقتی‌که می‌خواهید بازهم تا شب، ظرف‌هایی به ماشین ظرف‌شویی خود اضافه کنید. ذخیره انرژی برای ظروف کمتر و تمیزتر. برنامه شست‌وشوی مخصوص چینی و کریستال. تایمر خودکار و ...
جادار بودن و محفظه ضدزنگ
طراحی داخلی ظرف‌شویی تأثیر بسیار زیادی در جادار بودن آن دارد. مثلاً قلاب‌های نگه‌دارنده ظرف‌ها هرچه به‌هم نزدیک‌تر باشند، ظرف‌های بیشتری جا می‌گیرند که با اسپری‌های قوی به‌خوبی پاک می‌شوند. قفسه‌های قابل تنظیم باعث می‌شوند ظروف بلندتر به‌خوبی جا بگیرند. محفظه استیل ضدزنگ در‌مقایسه‌با محفظه‌های پلاستیکی قیمت بالاتری دارند؛ اما ظرف‌ها را لکه‌دار نکرده و کاملاً خشک می‌کنند. استیل دوام بیشتری دارد و نگهداری و نظافت آن بسیار آسان‌تر است. در یک‌کلام: به قیمتش می‌ارزد!

مصرف بهینه انرژی
به برچسب انرژی ماشین ظرف‌شویی‌تان توجه کنید. دستگاه‌هایی که مصرف انرژی بالایی دارند، قبض‌های برق سنگین‌تری روی دستتان می‌گذارند. علاوه‌بر‌این؛ برخی از قابلیت‌های ماشین‌های ظرف‌شویی مانند شست‌وشوی سریع، ظروف کم و مصرف بهینه می‌توانند در کاهش انرژی تأثیرگذار باشند.
درادامه لازم‌است‌که انواع ماشین ظرف‌شویی مشخص شوند. ماشین‌های ظرف‌شویی به‌طورکلی به سه دسته رومیزی، ایستاده و توکار تقسیم می‌شوند. اگر خانواده پرجمعیتی نیستید و جای کافی برای نگهداری ندارید، بهتر است از ماشین‌ ظرف‌شویی‌های رومیزی استفاده کنید که قیمت پایین‌تری دارند. بهترین ماشین‌های ظرف‌شویی دنیا برندهایی مثل بوش، ال‌جی و سامسونگ هستند؛ اما همان‌طورکه می‌دانید ممکن است این برندها امروزه در ایران به‌سختی گیر بیایند یا قیمت بسیاربالایی داشته باشند. در‌این‌صورت می‌توانید از برندهای ایرانی باکیفیتی همچون اسنوا و جی پلاس استفاده کنید.

کم‌مصرف‌ترین ماشین ظرف‌شویی
یک ماشین ظرف‌شویی خوب باید مصرف انرژی را کاهش دهد و آب‌وبرق را بهینه‌ مصرف کند. به‌طورکلی برندهای میله، AEG، بکو و بوش مدل‌های کم‌مصرف متعددی در بازار دارند. سعی کنید مدل‌هایی را بخرید که قابلیت شست‌وشوی ظروف کم با مصرف انرژی کم‌تر را داشته باشند. از برندهای ایرانی هم می‌توان به جی پلاس و سام اشاره کرد. چه به‌دنبال راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی هستید، چه راهنمای هر وسیله برقی دیگری، یادتان باشد که نیاز خودتان را در اولویت قرار دهید. ممکن است برای شما تمیز کردن ظرف‌ها و مصرف انرژی اهمیت داشته باشد؛ اما شخص دیگری طراحی و ظرفیت ماشین ظرف‌شویی را مهم‌ترین عامل بداند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه