خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن

بنا‌بر گفته سازمان جهانی بهداشت از هر سه زن یک زن در جهان مورد خشونت خانگی واقع شده است؛ به‌طوری‌که در آسیب‌های روانی جدی پس از هر خشونت به افراد وارد شده است. خشونت خانگی به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی از مشکل‌ساز‌ترین مسائل موجود در دنیا‌ست که شامل تمام رفتار‌های فیزیکی، جنسی، هیجانی، روانی و اقتصادی، غفلت و هرگونه کنترل رفتار در یک رابطه صمیمی می‌شود. معمولاً خشونت علیه زنان شایع‌ترین نوع خشونت خانگی‌ست؛ درحالی‌که خشونت علیه کودکان و سالمندان هم از دیگر انواع آن به حساب می‌آیند. پیش از هر چیزی باید این نکته را بدانیم که خشونت خانگی اساساً یک الگوی رفتار تکرار شونده است؛ به این معنی که بار‌ها در یک سیکل معیوب اتفاق میوفتد؛ خشونتی که تنها بعد از یک استرس یا موقعیت شغلی و خانوادگی تنها برای کی بار اتفاق می‌افتد، غالباً تحت ‌عنوان خشونت خانگی تلقی نمی‌شود. درعین‌حال خشونت خانگی انواع مختلفی دارد. شاید خیلی از ما تنها زدن همسر یا خشونت جسمی را به‌عنوان خشونت خانگی در‌نظر بگیریم؛ اما خشونت می‌تواند تظاهر دیگری هم داشته باشد. به‌همین‌دلیل است که بدرفتاری‌های مالی و اقتصادی هم به‌عنوان نوعی خشونت در‌نظر‌ گرفته می‌شوند. حال در برابر خشونت خانگی چه باید بکنیم؟

 

خود را سرزنش نکنید!
اگر در یک رابطه با خشونت مانده اید و به آن پایان نمی دهید حتماً دلایلی برای این‌کار وجود دارد. این به این معنی نیست که خود را سرزنش کنید و گفت‌وگویی که با خود دارید، پر از کلمات منفی باشد به‌جای آن می‌توانید راهکار‌های دیگری را انتخاب کنید.

 

حتماً از یک مشاور کمک بگیریدو این مسئله را پنهان نکنید
بسیاری از زنان متأسفانه به‌دلیل انگ موجود در این مسئله یا به دلایل فرهنگی آن را پنهان می‌کنند و بروز هر‌گونه خشونت را انکار می‌کنند. این می‌تواند در طولانی‌مدت آسیب‌زننده باشد. درست است که در یک رابطه این‌چنینی به‌دلیل ترس و خشونتی که وجود دارد، ارتباط‌گرفتن با یک مشاور می‌تواند سخت باشد؛ اما یکی از مهم‌ترین راهکار های موجود برای بیرون‌رفت از این مسئله دقیقاً همین است.

 

شما این حقوق را دارید
حق دارم با من با احترام رفتار شود. هیچ‌کس حق ندارد با من بدرفتای کند. می‌توانم احساسات و افکار خودم را داشته باشم. حق دارم توانایی‌ها و استعدادهایم را رشد دهم و دنبال کنم. می‌توانم امور مالی‌ام را کنترل کنم. حق دارم از لحاظ جنسی مورد بدرفتاری قرار نگیرم. می‌توانم بر جنبه‌های مختلف زندگیم کنترل داشته باشم. حق دارم تصمیم بگیرم موقعیتم را تغییر دهم. می‌توانم به‌خاطر بدرفتاری از مراکز بهداشتی و موسسات قانونی و پلیس کمک بگیرم.

 

از این افراد و سازمان‌ها می‌توانید کمک بگیرید
خانواده، دوستان، همسایه‌ها،‌ یک روحانی یا فرد معتمد محله، مشاوران، روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی، مشاور حقوقی،‌ پزشک خانواده و رابطین بهداشت،‌ جمعیت‌ها و انجمن‌های مبارزه با خشونت برعلیه زنان و کودک‌آزاری،‌ مراکز مداخله در بحران بهزیستی و شهرداری، خانه سلامت شهرداری،‌ کلانتری محل، پزشکی قانونی

 

پیش از خشونت امنیت خود را تضمین کنید
مکان‌هایی را در منزلتان مشخص کنید که احتمال خطر در آن‌ها کمتر است و بتوانید در مواقع ضروری به این مکان‌های امن بروید. مثلاً جاهایی که فرار از آن راحت‌تر است یا درآنجا چاقو، آچار، چکش یا سایر اشیای خطرناک وجود ندارد. چاقو و سایر وسایل تیز و برنده یا اشیاء شکستنی را از جلو چشم و دسترس همسرتان دور کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای کمک گرفتن‌، تلفن زدن است؛ بنابراین سعی کنید در این «مکان‌های امن» گوشی تلفن وجود داشته باشد یا گوشی همراه خود در جایی بگذارید که راحت بتوانید آن‌‌را بردارید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه