راهنمای خرید سرویس غذاخوری

ظروفی که در آن غذا می‌خورید به‌اندازه خود غذا مهم است، ظاهر، جنس، دوام، زیبایی و نما و جلوه سرویس غذاخوری هنگام چیدمان در قفسه کابینت یا روی سفره حائز اهمیت است. یکی از دغدغه‌های عروس خانم‌ها هنگام خرید جهیزیه، سرویس و ظروف غذاخوری‌ست. اگر تاکنون برای خرید سرویس غذاخوری اقدام کرده باشید، خوب می‌دانید تنوع محصولات موجود در بازار و ویژگی‌های هرکدام، انتخاب و خرید شما را سخت و دچار چالش خواهد کرد. ظروف غذاخوری در نوعها، سبک‌ها و تعداد تکه‌های مختلفی موجود هستند. برخی از این سرویس‌ها برای مهمانی‌های رسمی کاربرد دارند و برخی از آن‌ها نیز برای مهمانی‌های غیر‌رسمی مناسب‌تر هستند. برای ظروف غذاخوری رسمی، سرویس چینی ظاهر بسیار خوبی خواهد داشت. این‌در‌حالی‌ست‌که ظروف ساخته‌شده از ملامین یا  ظروف ساخته‌شده از سفال می‌تواند برای مهمانی‌های غیر‌رسمی مناسب‌تر باشد. ظروف غذاخوری پذیرایی معمولاً در‌برگیرنده رنگ سفید هستند که با طراحی زیبایی  تکمیل می‌شوند. ظروف غیر‌رسمی نیز اغلب رنگ‌ها و طرح‌های جالبی دارند و همین امر به شما اجازه می‌دهد گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید و آزادانه طرح مورد‌نظر خود را انتخاب کنید. طبیعی‌ست که تجملات در برخی از فرهنگ‌ها و در میان مردمان بعضی از شهر‌ها، بیشتر از سایر شهر‌ها و مردمانشان دیده می‌شود؛ اما درمجموع این‌طور می‌توان گفت که ایرانیان، افرادی مهمان‌نواز هستند که این فرهنگ زیبا در سال‌های اخیر، چاشنی‌ای از تجمل‌گرایی نیز پیدا کرده است؛ بنابراین همان‌طور که از ظاهر امر پیداست، تعداد و تنوع غذا‌ها در مهمانی‌ها بیشتر شده و ورود برخی از فرهنگ‌ها و سنت‌های غذایی کشورهای دیگر به دنیای آشپزی ایرانی، شیوه سرو دیگری را می‌طلبد. از‌این‌رو، هر‌روزه شاهد مدل‌های جدیدی از ظروف آشپزخانه و سرویس‌های غذاخوری در بازار لوازم‌خانگی هستیم که برخی از طرح‌های آن، واقعاً زیبا و بی‌نظیرند. ازسوی‌دیگر؛ تنوع غذایی بالا، سبب شده تا نحوه سرو و گارنیش کردن غذا نیز تغییر کند. امروزه دیگر کسی ظرف سرو را لبریز از غذا نمی‌کند و حجم زیادی از فضای بشقاب خالی‌ست. به‌همین‌دلیل بشقاب‌هایی بزرگ با طرح‌هایی ساده و مینیمال، ترند این روز‌ها هستند. برعکس گذشته که بشقاب‌ها کوچک بودند و گل‌هایی ریزودرشت رنگارنگ داشتند. پس همان‌طور‌که می‌بینید، تعداد و تنوع غذا‌ها بر روی انتخاب ظروف سرویس غذاخوری تأثیرگذار است. یک دست سرویس غذاخوری معمولی شامل فنجان، کاسه، بشقاب سالادخوری ، بشقاب غذاخوری است که  معمولاً 24‌تکه هستند. ‌سرویس غذاخوری پذیرایی ممکن است دربرگیرنده قطعات بیشتری همچون ظرف مخصوص سس، بشقاب سرو دسر و بشقاب بزرگ باشد. همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از قطعات تکمیل‌کننده همچون دیس، ظرف سس، بشقاب کره  و سایر موارد را نیز در‌صورت نیاز خریداری کنید و ظروف غذاخوری‌تان را با قطعات مختلف تکمیل نمایید. اگر یک قطعه از ست شما شکست، می‌توانید آن را به‌تنهایی خریداری کنید. گاهی‌اوقات اگر یک قطعه از ظروف غذاخوری شما بشکند می‌توانید آن را با یک جایگزین که به‌صورت تکی فروخته میشود جایگزین کنید. یکی از رایج‌ترین تقسیم‌بندی‌ها در‌مورد سرویس‌های غذاخوری به جنس آن‌ها برمی‌گردد.

سرویس غذاخوری سفالی
این نوع ظروف از جنس سفال هستند که در کوره حرارت می‌بینند و سپس لعابی روی آن‌ها کشیده می‌شود، ظاهری سنتی دارند، ضخیم و سنگین هستند، استحکام چندانی ندارند، نباید مدت طولانی داخل آب قرار گیرند، قابل‌شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی‌اند.

سرویس غذاخوری سرامیکی
نسبت به ظروف سفالی دوام و استحکام بیشتری دارند، چون به خاک رس آن‌ها ماده‌ای شیشه‌ای اضافه شده است. بسیار کاربردی هستند و نگهداری سختی هم ندارند، در داخل ظرف‌شویی، ماکروویو، فریزر و فر قرار می‌گیرند، تغییرات شدید دمایی شکاف‌هایی روی بدنه آن‌ها ایجاد می‌کند.

سرویس غذاخوری چینی
این جنس از ظروف و سرویس‌های غذاخوری، ظریف، زیبا و چشم‌نواز هستند، سطحی نفوذناپذیر دارند، قابل‌استفاده در مایکروویو و فر هستند، به‌راحتی با ماشین ظرف‌شویی شسته می‌شوند.

سرویس غذاخوری شیشه‌ای
بدنه‌ای از جنس شیشه‌ مات و گاهی شفاف دارند، استحکام و ماندگاری خوبی دارند، قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی را دارند، در مایکروویو استفاده می‌شوند. باتوجه‌به دوام و ماندگاری‌شان، برای سرویس غذای کودک، تفریحات و گردش‌ها مناسب‌اند.

سرویس غذاخوری ملامین
از ماده‌ای پلاستیکی تهیه می‌شوند و خیلی‌سبک هستند، بدنه‌ای خشک و انعطاف‌ناپذیر دارند، دوام و مقاومتشان خوب است، برای گردشگری‌ها و پیک‌نیک گزینه‌ی ایده آلی می‌باشند، قابل‌شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی هستند، منتها باید در طبقات بالای ظرف‌شویی قرار گیرند.

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید سرویس غذاخوری
- سایز و اندازه‌ ظروف متناسب با کابینت، قفسه و ماشین ظرف‌شویی شما باشد.
- سرویس‌هایی تهیه کنید که امکان اضافه کردن و جایگزینی تکه‌ها در آن‌ها وجود داشته باشد.
-خرید ظروف سفید و کلاسیک را که قابل «ست» شدن با کاسه و لیوان‌های رنگارنگ است در اولویت قرار دهید.
- سرویسی را بخرید که بتوانید با آن یک مهمانی نسبتاً بزرگ را برگزار کنید.
- اگر می‌خواهید زمان زیادی ظروف را داشته باشید، برای سرویس عالی و درجه یک کمی بیشتر هزینه کنید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه