روان‌شناسی

پنج راه برخورد با آدم‌های عصبانی

گاهی وقت‌ها خودمان عصبانی می‌شویم و دنبال راه‌هایی هستیم که آن‌را مدیریت کنیم؛ اما گاهی وضع به‌گونه‌ای‌ست‌که طرف مقابلمان یا حتی کسی که دوستش داریم عصبانی‌ست و شاید در ذهن ما این سوال پیش بیاید که چگونه باید برخورد کرد که حداقل از طرف ما دل شکستگی‌ پیش نیاید و حرفی نزنیم یا کاری نکنیم که پس از آن پشیمان شویم! اول اینکه یک نکته مهم؛ مردم خشم خود را به‌طرق‌مختلف تجربه و ابراز می‌کنند. برخی از آن‌ها با دندان قرچه‌کردن این‌کار را انجام می‌دهند. برخی فریاد می‌زنند‌، جیغ می‌کشند‌، فحش می‌دهند یا به دیگران توهین می‌کنند. بدیهی‌ست؛ روش پاسخ به عبارات مختلف عصبانیت متفاوت خواهد بود. هدف این مطلب‌، روش‌های برخورد با افرادی‌‌ست ‌که از‌نظر لفظی پرخاشگر هستند و توهین یا حتی تهدید می‌کنند.

 

از خود بپرسید که آیا خشم فرد مقابل موجه است
 گاهی‌اوقات عصبانیت کاملاً منطقی‌ست و همیشه ازنظر عاطفی عاقلانه است که احساسات دیگران را در هنگام تعامل در‌نظر بگیرید. باید از خود بپرسید که چرا شخص عصبانی‌ست. توجه به این نکته مهم است که فرد می‌تواند به‌طور‌موجه عصبانی شود؛ اما درعین‌حال آن عصبانیت را به روشی غیرقابل‌توجیه مثل فریاد زدن، فحش دادن یا پرخاشگری جسمی ابراز کند. من این دو مورد را از یکدیگر جدا می‌کنم؛ زیرا ما می‌توانیم اشتباهات خود را برطرف کنیم؛ حتی اگر کسی به‌نوعی بی‌رحمانه یا توهین‌آمیز پاسخ دهد.

آرام باشید
 یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند در هنگام عصبانیت از ما انجام گیرد، حفظ آرامش است. منظور من از این کار این‌است‌که از داد زدن، فحش دادن یا بلند کردن صدا جلوگیری کنیم. در‌این‌شرایط ممکن است احساس آرامش نکنیم؛ اما هنوز هم می‌توانیم آرام عمل کنیم. به‌جای مقابله با فرد عصبانی که در آن قرار دارد و تشدید اوضاع سعی کنید با تشویق ماهرانه به پایین‌آوردن صدای خود، اوضاع را تنزل دهید.

 از حمله به شخصیت طرف مقابل خودداری کنید
یک‌راه تضمین‌شده برای تشدید وضعیت عصبانیت حمله به شخصیت طرف مقابل است. توهین به آن‌ها، یا حتی گفتن جملاتی مانند شما همیشه این کار را می‌کنید، احتمالاً اوضاع را بدتر می‌کند. درعوض، در لحظه بر رفتارها یا احساسات خاص تمرکز کنید. مثلاً به‌جای اینکه بگویید: تو همیشه این‌کار را می‌کنی بگو لطفاً سرم داد نزن. به‌نظر می‌رسد این اختلافات تفاوت‌های ظریفی‌ست اما شما نمی‌خواهید فرد احساس حمله کند؛ زیرا این‌کار حتی باعث عصبانی‌تر شدن او می‌شود. کاملاً ممکن است، شاید حتی احتمال داده شود که فرد واقعاً بیش‌ازحد بی‌حوصله باشد و اگر این شخصی‌ست که با او رابطه دارید، احتمالاً می‌خواهید دربرخی‌موارد در مورد آن بی‌حوصلگی با او صحبت کنید. بااین‌حال، اواسط آن عصبانیت، زمان مناسبی برای آن مکالمه نیست.

بدانید چه زمانی باید از کار جدا شوید
در هر مقابله با یک فرد بیش‌ازحد عصبانی، ممکن است زمانی پیش بیاید که شما باید از شرایط جدا شوید. ممکن است فرد آن‌قدر عصبانی باشد که در آن زمان نمی‌توان یک مکالمه سالم و معقول را انجام داد. اگر این همان چیزی‌ست که اتفاق می‌افتد، بهترین کار ممکن است این باشد که بگوییم: بگذارید بعداً در هنگام آرامش در‌مورد این موضوع صحبت کنیم و اگر آن‌فرد غریبه‌ای‌ست که دیگر هرگز نخواهید دید، به‌سادگی بگویید؛ من برای سهم خود در این امر متأسفم و دور شوید.

ایمن بمانید
وقتی با یک فرد عصبانی سروکار دارید، باید اطمینان حاصل کنید که ایمن هستید؛ البته مردم می‌توانند عصبانی باشند بدون اینکه ازنظر جسمی پرخاشگری کنند. یک فرد عصبانی لزوماً یک فرد خشن نیست. دور از آن. بااین‌حال، ما باید از این واقعیت آگاه باشیم که وقتی افراد عصبانی هستند، ممکن است تمایل به حمله کردن داشته باشند، گاهی اوقات ازنظر جسمی. اگر احساس امنیت نمی‌کنید، از شخص دور شوید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه