دمی لخلاخ

اسم دمی لخلاخ از کلمه عربی لخلخه گرفته شده است. لخلخه به‌معنی بوی خوش است و انصافاً هم که این غذای جنوبی بوی خوش و مطبوعی دارد. برای درست کردن این دمی عربی به ماهی نیاز دارید، بومی‌های بوشهر معمولاً این غذا را با ماهی شیر تهیه می‌کنند اما می‌شود آن را با ماهی‌‌های دیگر مثل هامور، سرخو، زبیدی و سنگسر جایگزین کرد. به‌طور کلی هر ماهی که گوشتش سفت باشد برای این غذا مناسب‌تر است.

اسم دمی لخلاخ از کلمه عربی لخلخه گرفته شده است. لخلخه به‌معنی بوی خوش است و انصافاً هم که این غذای جنوبی بوی خوش و مطبوعی دارد. برای درست کردن این دمی عربی به ماهی نیاز دارید، بومی‌های بوشهر معمولاً این غذا را با ماهی شیر تهیه می‌کنند اما می‌شود آن را با ماهی‌‌های دیگر مثل هامور، سرخو، زبیدی و سنگسر جایگزین کرد. به‌طور کلی هر ماهی که گوشتش سفت باشد برای این غذا مناسب‌تر است

مواد لازم
برنج: 3 پیمانه
فیله ماهی شیر: 500‌گرم
شیره تمر‌هندی: 1 پیمانه
سبزی ماهی: 1 و 1/2 پیمانه (شامل گشنیز، شوید و کمی شنبلیله)
پیاز خلالی‌شده: 5 عدد
سیر: 4 حبه
فلفل قرمز و سیاه: به‌مقدار لخواه
نمک و زردچوبه: به‌مقدار لازم
پودر لیمو عمانی: به‌مقدار لازم
روغن: به‌مقدار لازم

 

طرز تهیه
ابتدا فیله ماهی را با نمک و پودر لیموعمانی و فلفل سیاه و کمی سیر خوب ماساژ دهید و برای نیم‌ساعت بگذارید داخل یخچال تا مزه‌دار شود. ماهی مزه‌دار‌شده را از یخچال خارج کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید. پیاز‌ها را شسته و خلالی خرد کنید و داخل روغن با کمی زردچوبه خوب تفت دهید تا طلایی و سبک شود. مقداری از پیاز داغ را برای تزئین کنار بگذارید. سپس سیر‌ها را پوست بگیرید و رنده ریز یا له کنید و با پیاز داغ تفت دهید تا عطر سیر خارج شود در انتها مقداری فلفل قرمز اضافه کنید. داخل قابلمه پیاز داغ و سیر دو لیوان آب ریخته و اجازه دهید تا به جوش بیاد وقتی آب جوش آمد برنج را داخل آب در حال جوش بریزید؛ سپس کمی که برنج نرم شد، شوید تازه را که پاک کردید و خرد کردید به‌همراه نمک و فلفل سیاه و روغن مایع به برنج اضافه کنید. وقتی آب برنج در‌حال تمام‌شدن بودن ماهی سرخ‌شده را داخل برنج ریخته و هم بزنید؛ سپس دم کنی رو در قابلمه قرار دهید و دمی لخلاخ را به‌مدت ۴۵‌دقیقه دم بگذارید تا حاضر شود؛ سپس در ظرف سرو کشیده و همراه با پیاز داغ و گرد لیموعمانی تزئین کنید.

نکته
برای دمی لخلاخ از هر ماهی که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید.
مدت‌زمان مرینت‌کردن ماهی نباید بیشتر از ۳۰‌دقیقه باشد.
می‌توانید ماهی را به‌جای سرخ‌کردن با مقداری آب نیم‌پز کنید.
به‌جای شوید می‌توانید از گشنیز و شنبلیله نیز استفاده کنید.
می‌توانید در ۲۰‌دقیقه انتهای پخت، ماهی سرخ‌شده را روی برنج بگذارید تا با بخار آن نرم شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه