مارمالاد سیب

مارمالاد نوعی مربای پوره شده است که تکه‌های میوه در آن وجود ندارد و با جوشاندن میوه تهیه می‌شود. برای تهیه مارمالاد معمولا از ترکیب میوه با آب، شکر و پودر ژلاتین استفاده می‌شود. هنگام تهیه مارمالاد، میوه پخت کمتری دارد، به همین دلیل عطر و طعم آن بیشتر حفظ می‌شود. مارمالاد سیب یکی از انواع مارمالاد‌های بین المللی و پر کاربرد در سراسر دنیا است. مارمالاد سیب را می‌توانید همراه با نان و کره برای وعده صبحانه میل کنید. همچنین از مارمالاد سیب برای تهیه انواع شیرینی‌های مربایی، فیلینگ کیک و تزیین دسر استفاده می‌شود.

مواد لازم
سیب: ۵۰۰ گرم
شکر: ۴۰۰ گرم
پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
زعفران دم کرده: به میزان لازم

طرز تهیه
برای شروع کار ابتدا سیب‌ها را پوست بگیرید؛ سپس خرد کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. یک لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید و اجازه بدهید سیب بخارپز شود. بعد از اینکه سیب پخت، سیب‌های پخته را با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید؛ سپس شکر و آبیلمو را به آن اضافه کنید. قابلمه را دوباره روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید. مواد را هم بزنید تا قبل از اینکه پوره سیب شروع به جوشیدن کند، شکر کاملاً حل شده باشد. بعد از اینکه مواد شروع به جوشیدن کرد، حرارت اجاق گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. بیست دقیقه زمان بدهید تا سیب بجوشد. پودر ژلاتین را با دو قاشق آب سرد حل کنید و روی بخار کتری یا سماور درحال جوش بگذارید تا ژلاتین به روش بن ماری حل و شفاف شود؛ سپس آن را همراه با زعفران دم کرده غلیظ به قابلمه مواد اضافه کنید و دوباره درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید مواد ده دقیقه دیگر با حرارت کم بجوشد. در مرحله آخر اجاق گاز را خاموش کنید و مارمالاد آماده را وقتی از حرارت افتاد، داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. حتما شیشه مارمالاد را داخل یخچال نگهداری کنید. مارمالاد داخل یخچال به مدت یک سال ماندگاری دارد.

نکته
- برای حل‌کردن پودر ژلاتین همیشه از روش بن‌ماری استفاده کنید. به‌این‌صورت‌که ظرف حاوی پودر ژلاتین و آب را روی بخار آب جوش بگذارید. توجه داشته باشید که اگر ژلاتین را در دمای خیلی بالا آب کنید، بوی بدی از آن متساعد خواهد شد.
- نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و دو تکه یخ به آن اضافه کنید.
- سیب حتماً باید در مرحله اول با آب کاملاً بپزد؛ چون اضافه‌کردن شکر باعث سفت‌شدن میوه می‌شود و بعد از آن امکان پخت میوه وجود ندارد.
- برای خوش‌رنگ و خوشمزه‌تر‌شدن مارمالاد سیب می‌توانید آن را همراه با میوه یا صیفی‌جات دیگری مثل هویج یا پرتقال یا توت‌فرنگی تهیه کنید. این میوه‌ها طعم و رنگ متفاوتی به مارمالاد می‌دهند.
- هرگز مارمالاد را داخل شیشه خیس یا مرطوب نریزید یا قاشق خیس را داخل مارمالاد نزنید چون باعث کپک زدن مارمالاد می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه