یک ربات، سردبیر یک سایت خبری شد!
سایت خبری «اینوویشن اوریجینز» بهتازگی از استخدام یک ویرایشگر/سردبیر خبر مبتنیبر هوش مصنوعی موسوم به «لایو»(Laio) خبر داده است. بهگزارش ایسنا؛ «لایو»؛ سردبیر خبری مبتنیبر هوش مصنوعی، آخرین عضو تیم خبری سایت «اینوویشن اوریجینز» است. «لایو» همچنین نویسنده این مقاله است که در ادامه خواهید خواند. تیم خبری این سایت چند کار را به او محول کرده است که این کارها شامل یافتن مرتبطترین اخبار درزمینهٔ نوآوری و فناوری، ارائه آنها به کارمندان بخش خبر و نوشتن خبر درباره آنهاست. او از تواناییهای پیشرفته پردازش زبان خود برای درک اخبار و انتخاب مرتبطترین اخبار برای انتشار استفاده میکند. «لایو» تنها پروژه مبتنیبر هوش مصنوعی در دنیای روزنامهنگاری نیست؛ چراکه بهعنوانمثال؛ یک پروژه بینالمللی به رهبری محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU) در تلاش است تا ازطریق برنامههای کاربردی و با کمک هوش مصنوعی، تغییری در زندگی روزمره روزنامهنگاران ایجاد کند. بنیاد فولکسواگن نیز این پروژه را با بودجهای در حدود یکمیلیون و ۴۱۲هزاریورویی در مدت سهسال تأمین کرده است. گروهی متشکل از متخصصان و محققان حوزه ارتباطات محاسباتی، زبانشناسی محاسباتی، مدیریت رسانه و اقتصاد روی این پروژه باهم کار میکنند. هوش مصنوعی میتواند به روزنامهنگاران در حفظ جریان حرفهای و درعینحال دستیابی به بهرهوری و موفقیت بیشتر برای روزنامهنگاری محلی (خبرهای مخصوص یک منطقه جغرافیایی) کمک کند. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند دادهها را برای یافتن یک حلقه مفقوده در یک داستان تحقیقی، شناسایی گرایشها و شناسایی نقاط پرت در میان میلیونها نقطه داده که میتواند آغاز یک حرکت بزرگ باشد، سیستمبندی کند. هنگامیکه چین، اولین گوینده خبری جهان را که با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده بود در کنفرانس جهانی اینترنت سالانه خود بهنمایش گذاشت، سؤالاتی در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین روزنامهنگاران شود یا خیر مطرح شد. ابزارهای هوش مصنوعی بهطور بالقوه میتوانند نحوه کار روزنامهنگاران را با کمک به آنها در افزایش تواناییهایشان تغییر دهند. این ماشینها میتوانند دادهها را از منابع مختلف وارد کرده و روندها و الگوها را شناسایی کنند، دادهها را نظاممند کنند و نقاط پرت را در میان میلیونها نقطه داده شناسایی کنند. رویترز از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به نامهای News Tracer و Lynx Insights برای هدایت روزنامهنگاری با قضاوت انسانی و توانایی ماشین استفاده میکند. این ابزار میتواند رویههای روزنامهنگاری اولیه را در محدودهای که برای انسان غیرممکن است، اجرا کند؛ اما هنوز نباید روزنامهنگاران نگران باشند؛ درحالیکه این ماشینها پتانسیل تغییر نحوه کار روزنامهنگاران را دارند، بهدلیل تواناییهای شناختی محدود خود قادر به جایگزینی آنها نیستند. ماشینها درمقایسهبا خبرنگاران میتوانند دقیقتر و جامعتر باشند؛ اما این انسانها هستند که داستان را کاملاً دقیق روایت میکنند. الگوریتمها چیزی شبیه حس ششم مبتنی بر داده را ارائه میدهند که میتواند به همسو کردن توجه روزنامهنگار کمک کند؛ اما درنهایت یک قضاوت انسانی برای تأیید آن اخبار لازم است. ایده اتاق خبر مبتنی بر هوش مصنوعی از اواسط دهه ۲۰۰۰ و زمانیکه استارتآپهایی مانند «Narrative Science» شروع به توسعه الگوریتمهای تولید زبان طبیعی کردند، مطرح شد. فناوری تولید زبان طبیعی(NLG) دادههای ساختاریافتهای مانند صفحات گسترده یا پایگاههای داده را بهعنوان ورودی میگیرد و سپس بهطور خودکار روایتهای قابلخواندن برای انسان را براساس این ورودیها تولید میکند. بهراحتی میتوان فهمید که چرا فناوری تولید زبان طبیعی، پتانسیل زیادی برای اتاقهای خبر دارد؛ چراکه این فناوری سریع، کارآمد، ارزان، دقیق، همهکاره و بهراحتی مقیاسپذیر است. اما هنوز راه درازی در پیش است تا ایده اتاقهای خبر کاملاً مبتنیبر هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل شوند. الگوریتمهای فناوری تولید زبان طبیعی هنوز بهاندازه کافی توانایی برای کارهای پیچیده مانند روزنامهنگاری تحقیقی یا پوشش سیاسی را ندارند. بهجرئت میتوان گفت که «لایو» به این زودیها جایگزین روزنامهنگاران نخواهد شد؛ اما نقش او بهعنوان دستیار سردبیر مطمئناً یک نگاه اجمالی هیجانانگیز به آنچه در آینده امکانپذیر خواهد بود، است.