راهنمای خرید ساعت هوشمند

امیرحسین مهری

امروزه ساعت‌های هوشمند به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین گجت‌های پوشیدنی در بازار به‌حساب می‌آیند که در این میان عده زیادی آن را همانند تلفن همراه، یک بخش جدانشدنی از خود می‌دانند. با آنکه هنوز هم افراد بسیاری هستند که ساعت را یک کالا لوکس می‌پندارند اما کاربران دنیای فناوری و تکنولوژی دیگر چنین تصوری ندارند و به همین سبب از شرکت‌های تکنولوژی بزرگ دنیا نظیر اپل، سامسونگ، شیائومی و فیت بیت گرفته تا تولیدکنندگان قدیمی ساعت همچون تگ‌هوئر و فسیل، پا به عرصه تولید ساعت‌های هوشمند گذاشته‌اند. در ادامه ابتدا دلایل خرید یک ساعت هوشمند را مرور می‌کنیم و سپس به راهنمای خرید ساعت هوشمند خواهیم پرداخت تا شما بتوانید مدل بهتری براساس نیازهای خود خریداری کنید.

 

چرا باید ساعت هوشمند بخریم؟
همان‌طور که می‌دانید گوشی‌های هوشمند به اصلی‌ترین گجت‌های زندگی ما تبدیل شده‌اند و حالا ساعت هوشمند وسیله‌ای‌ست که به شما کمک می‌کند ارتباطی دائمی با گوشی خود داشته باشید. ساعت‌های هوشمند و به‌خصوص مدل‌های پرچم‌دار را می‌توان عمل یک گوشی هوشمند کوچک به روی مچ به‌حساب آورد. اگر جزو افرادی هستید که در طول هفته ورزش می‌کنند و یا براساس وضعیت سلامت خود نیاز دارید که یک دستگاه دائماً ضربان قلب یا اکسیژن خون را اندازه‌گیری کند حتماً به فکر ساعت هوشمند باشید. درواقع ساعت هوشمند به لطف قابلیت AOD می‌تواند در نقش یک ساعت کلاسیک با چندین ظاهر مختلف ظاهر شود و به شما امکان دهد تا اعلانات مختلف را دریافت کنید و حتی با ساعت خود مکالمه داشته باشید؛ البته باید در نظر داشته باشید که همه مدل‌ها چنین امکانی ندارد و تنها با ساعت هوشمند با قابلیت مکالمه می‌توان تماس برقرار کرد یا به تماس‌های دریافتی پاسخ داد. در کل باید بگوییم که شاید درحال‌حاضر لزومی برای استفاده از ساعت هوشمند نبینید اما قطعاً اگر این محصول را خریداری کنید تا حد زیادی به قابلیت‌های مختلف آن وابسته خواهید شد.

 

در خرید به چه نکاتی توجه کنیم؟
یکی از سؤالات کاربران دررابطه‌با ساعت‌های هوشمند این‌است‌که چه اسمارت واچی خوب است؟ یا کدام اسمارت واچ را بخرم؟ در اوایل ورود ساعت‌های هوشمند به بازار برند‌های محدودی بودند که این نوع ساعت‌ها را تولید می‌کردند، مانند اپل و سامسونگ. در آن زمان گزینه‌های انتخابی برای خرید ساعت هوشمند بسیار کم بود، اما امروزه برندهای بسیار زیادی هستند که ساعت هوشمند تولید می‌کنند، مانند شیائومی، گوگل، آنر، هواوی، امازفیت، هایلو و برندهای دیگر. این تنوع بالا باعث سردرگم شدن کاربران شده است و به همین جهت در ادامه قصد داریم به نکات مهم در خرید ساعت هوشمند بپردازیم تا بهتر بتوانید مدل موردنظر را گزینش کنید.

 

کیفیت ساخت و قابلیت ضد‌آب بودن
در خرید هر محصولی باید به کیفیت ساخت آن توجه داشته باشید اما این بخش برای یک ساعت اهمیت دوچندانی دارد؛ چراکه شما قرار است به‌صورت دائمی آن را به روی دست داشته باشید و این یعنی ساعت باید بتواند در برابر ورود آب و گردوخاک مقاومت کند و همچنین به‌مرور آسیب کمتری ببیند. ساعت‌های هوشمند پرچم‌دار و گران‌قیمت عموماً از فریم تیتانیومی استفاده می‌کنند و مدل‌های ارزان‌تر به سراغ آلومینیوم می‌روند. میزان مقاومت این ساعت‌ها در برابر خط و خش و شکستگی نیز اهمیت بالایی دارد.

 

سازگاری سیستم‌عامل با گوشی موبایل
بااینکه امروزه اکثر ساعت‌های هوشمند بسیار قدرتمند هستند و به‌تنهایی و بدون اتصال به گوشی هوشمند می‌توانند قابلیت‌های فراوانی را ارائه بدهند اما در نظر داشته باشید که نهایت کارایی این گجت پوشیدنی زمانی آشکار می‌شود که به یک گوشی هوشمند متصل باشد، پس بهتر است محصولی را انتخاب کنید که با گوشی شما سازگاری کامل داشته باشد.

 

صفحه‌نمایش
امروزه در ساخت اکثر ساعت‌های هوشمند از صفحه‌نمایش رنگی Super AMOLED یا AMOLED استفاده می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا عکس‌ها، برنامه‌ها و سایر محتواها را با رنگ غنی‌تر و روشنایی بیشتر مشاهده کنید. ساعت‌هایی که از این نوع پنل استفاده می‌کنند عموماً از قابلیت AOD برخوردار هستند و شما می‌توانید به‌صورت دائمی اطلاعات را به روی آن‌ها مشاهده کنید، بدون اینکه شارژدهی تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

 

طراحی و قابلیت شخصی‌سازی

امروزه اکثر ساعت‌های هوشمند گزینه‌های سفارشی زیادی را قبل از خرید در پیش روی شما قرار می‌دهند، ازاین‌رو شما می‌توانید رنگ، جنس بند، اندازه و بسیاری از موارد دیگر را خودتان انتخاب کنید. بهتر است در هنگام خرید ساعت به این نکته توجه کنید که لوازم جانبی ساعت هوشمند موردنظر شما در بازار موجود باشد. درحال‌حاضر عرضه ساعت‌های هوشمند توسط کمپانی‌های مختلف با صفحه دایره‌ای روزبه‌روز بیشتر می‌شود تا کاربران بتوانند از حس دست کردن ساعت‌های مشابه با ساعت‌های قدیمی لذت ببرند. ساعت‌سازان قدیمی نیز دست‌به‌کار شده‌اند و پا به میدان رقابت ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Android Wear گذاشته‌اند و سخت می‌کوشند تا با ترکیب طراحی یک ساعت آنالوگ با قابلیت‌های یک ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل Wear OS محصولی جذاب را روانه بازار کنند.

 

قابلیت‌های سنجش سلامت و ورزش
استقبال کاربران از دستبندهای سلامتی سبب شد تا تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند بخواهند چنین امکاناتی را در ساعت‌های هوشمند خود به کار ببرند. امروزه بسیاری از ساعت‌های هوشمند می‌توانند فعالیت‌های مربوط به‌سلامتی شما را رصد کنند، از سنجش ضربان قلب و اکسیژن خون گرفته تا سنجش کیفیت خواب و حتی در مدل‌های جدید سنجش دمای بدن.

 

قابلیت تماس و دریافت پیام
چنانچه می‌خواهید به کمک ساعت هوشمند خود با دیگران تماس بگیرید لازم است تا مدلی را انتخاب کنید که به مودم LTE مجهز باشد. هرچندکه امکان برقراری تماس صوتی ازطریق ساعت هوشمند در ایران فراهم نیست اما این حال ممکن است در آینده نه‌چندان‌دور این قابلیت در دسترس قرار بگیرد. ساعت‌هایی که از اسپیکر و میکروفون برخوردار هستند به شما امکان می‌دهند تا در صورت اتصال به گوشی بتوانید تماس برقرار کنید و یا به تماس‌های دریافتی گوشی پاسخ دهید. تقریباً همه دستبندها و ساعت‌های هوشمند امکان دریافت نوتیفیکیشن را دارند ولی در مدل‌های پرچم‌دار می‌توانید به این نوتیف‌ها پاسخ دهید و در دیگر مدل‌ها تنها می‌توانید اعلان‌ها را مشاهده کنید.

 

باتری و میزان شارژدهی
درنهایت طول عمر باتری و شارژدهی ساعت، آخرین موردی است که در مطلب راهنما خرید ساعت هوشمند به آن خواهیم پرداخت. امروزه اکثر ساعت‌های هوشمند بسته به نوع استفاده کاربران می‌توانند با هر بار شارژ بین 1 الی 2 روز دوام بیاورند. در کل هرچند تعداد نوتیفیکیشن بیشتری دریافت کنید و مثلاً زمان بیشتری را از GPS استفاده کنید طبیعت شارژدهی کاهش پیدا خواهد کرد. مدل‌های ارزان‌قیمت شارژدهی بسیار بهتری دارند و می‌توانند تا 21 روز و حتی 60 روز در صورت داشتن استفاده ساده شارژدهی کنند. درزمینهٔ باتری و شارژدهی ساعت‌های امازفیت شرایط بسیار جذابی دارند./ تکنولایف

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه