افسردگی بعد از مهاجرت و راه‌های درمان آن

دکتر محمد پیروزی

طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال 2019 اعلام کرد، 272‌میلیون مهاجر در سراسر دنیا وجود دارد. مهاجران به قصد ساخت زندگی بهتر از کشور خود مهاجرت می کنند به کشوری دیگر می‌روند؛ اما واقعیت این‌است‌که ‌با‌وجود این همه مهاجر، هنوز هم مهاجرت به کشور دیگر راه آسانی نیست. زندگی در کشور جدید با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت در همان ابتدای ورود کمی سخت به‌نظر می‌رسد. زندگی با مردمی‌که هم زبان شما نیستند، رفتارهای متضاد با آنچه که در کشور خود دیده‌اید، حتی شیوه تحصیل، خرید و ... همگی باعث می‌شود فشار عصبی زیادی را تحمل کنید. با تمام این شرایط کاملاً عادی‌ست یک مهاجر دچار افسردگی شود. برای اینکه بتوانید از کشور یا شهر خود به‌سوی مقصدی جدید مهاجرت کنید، باید از تمام دلبستگی هایتان جدا شوید. لازم است نگاه خود را تغییر دهید، ارتباطات جدیدی بسازید و خود را با آداب و فرهنگ محل زندگی جدیدی که انتخاب کرده‌اید، وفق دهید و در یک کلام باید زندگی خود را از صفر بسازید. یک فرد مهاجر مانند کودکی‌ست که به‌تازگی قدم به دنیا گذاشته و در‌حال مهارت‌آموزی‌ست. حال اگر کشور خود را ترک کرده باشید، اوضاع سخت‌تر می‌شود. بسیاری از مهاجران در بدو ورود خود به شهر یا کشوری جدید، توانایی برقراری ارتباطات معمولی با مردم را ندارند؛ همچنین در انجام کارهای روزمره سابق خود مانند خرید هم به چالش برمی‌خورند. کارهایی که تا پیش‌از‌این جزو ساده‌ترین امور زندگی‌شان محسوب می‌شد. تمامی این موارد باعث می‌شود فرد دچار افسردگی شدید شود. موضوع افسردگی بعد از مهاجرت به‌قدری مهم است که اگر آن را جدی نگیرید، احتمالاً در‌نهایت با شکست مواجه شوید. حتی بسیاری از مهاجران در نهایت، توان مقابله با این افسردگی را ندارند و به کشور خود باز‌می‌گردند. با‌این‌حال جای نگرانی نیست؛ زیرا راه‌های زیادی وجود دارد که از‌طریق آن می‌توانید افسردگی بعد از مهاجرت را پشت سر گذاشته و برای آینده‌ای روشن قدم بردارید. مسئله مهاجرت و کنار آمدن با کشور و مردمی جدید به اندازه کافی سخت است؛ به‌همین‌دلیل باید افسردگی بعد از مهاجرت را جدی بگیرید تا شرایط سخت‌تر از این نشود. برای درمان افسردگی خود بعد از مهاجرت راهکارهای زیر را انجام دهید.

کمک گرفتن از یک روانشناس
اگر بعد از مهاجرت خود دچار افسردگی شدید، باید از یک روانشناس کمک بگیرید. از‌آنجا‌که بعد از مهاجرت و سکونت در کشوری جدید باید روحیه و انگیزه کافی برای طی کردن مسیر زندگی جدید خود داشته باشید، نباید مغلوب سگ سیاه افسردگی شوید. به‌همین‌دلیل می‌توانید از یک مشاور آگاه در این زمینه کمک بگیرید. اگر با مشاوران خارجی کشور جدید ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنید، می‌توانید از کمک مشاوران ایرانی که به‌صورت آنلاین خدمات خود را به مراجعان ارائه می کنند، استفاده کنید. اگر احساس کردید که فرزند شما نیاز به مشاوره کودک دارد حتماً در اسرع‌وقت به دنبال یک روانشناس باتجربه باشید.

شروع کردن از قدم‌های کوچک
هیچ‌کس در همان ابتدای مهاجرت خود، یک زندگی ایده‌آل ندارد. این موضوع کاملاً طبیعی‌ست که در ابتدای مهاجرت خود اعتماد‌به‌نفس کمی داشته باشید یا نحوه ارتباط گرفتن با اطرفیان را بلد نباشید؛ اما این شرایط نباید موجب سکون و بی‌میلی شما شود. با برداشتن قدم هایی کوچک (هرچند اشتباه) خود را برای زندگی جدید آماده کنید.

سخن آخر
مهاجرت کار بسیار سختی‌ست و نباید به این مسئله نگاهی سطحی داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این‌است‌که پیش از مهاجرت با مشاورانی آگاهی صحبت داشته باشید و خود را از‌نظر روانی برای این‌کار آماده کنید. تا بعد از مهاجرت بهتر بتوانید مشکلات و چالش‌های پیش‌ِرو را از بین ببرید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه