راهنمای خرید هدفون بی سیم

جهان مدرنیته امروز به‌سرعت در حال مجهز شدن به اتصالات بی‌سیم است و دراین‌بین هدفون‌های بی‌سیم نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. ازسوی‌دیگر در سال‌های اخیر هندزفری های بلوتوثی به رقابت با هدفون‌های بی‌سیم آمده‌اند اما همچنان بسیاری از افراد استفاده از هدفون را ترجیح می‌دهند و طرفدار سرسخت آن هستند. به‌طورکلی در رنج قیمتی یکسان، یک هدفون بلوتوث بی‌سیم، صدایی چند برابر بهتر و باکیفیت‌تر نسبت به هندزفری ها در اختیار شما قرار می‌دهد. ازاین‌رو می‌توان گفت ارزش خرید هدفون بی‌سیم به‌مراتب بالاتر است. طبیعتاً برای خرید هدفون‌های وایرلس نیاز به آگاهی و اطلاعات در مورد آن‌ها دارید تا خرید خوبی داشته باشید. با افزایش قیمت هدفون‌های رده‌بالا، بد نیست قبل از انتخاب گزینه موردنظر اطلاعات کاملی از فناوری‌های رایج و فاکتورهای تأثیرگذار کسب کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات خرید هدفون بی‌سیم را بیان می‌کنیم.

تفاوت هدفون و هدست چیست؟
به‌طورکلی تفاوت چشمگیری بین هدفون و هدست وجود ندارد و مهم‌ترین اختلاف این دو، برای کاربری گیمینگ در سطوح حرفه‌ای و استریم مشخص می‌شود. هدفون‌ها به یک یا چند میکروفون داخلی مجهز هستند که برای مکالمه و انتقال صدا کاربرد دارد. این میکروفون‌ها می‌توانند بسته به برند، رنج قیمتی و کیفیت ساخت کارایی بالایی داشته باشند و نیازهای کاربران را برطرف کنند. در مقابل هدست‌ها‌ به یک میکروفون خارجی قابل تنظیم مجهز هستند که مقابل دهان قرار می‌گیرد و طبیعتاً پتانسیل بالاتری در انتقال صدا دارد. البته هدفون‌های گیمینگ و سطح بالا به میکروفون‌هایی با قابلیت حذف نویز مجهز می‌شوند که برای گیم روم‌ها مناسب خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با هدست و آشنایی با بهترین هدست های گیمینگ بازار می‌توانید به مقاله راهنمای خرید هدست گیمینگ مراجعه کنید.

 

هدفون گیمینگ یا مالتی‌مدیا؟
هدفون‌های گیمینگ و مالتی مدیا هرکدام ویژگی‌های خود را دارند و پاسخ به این سؤال به بودجه و سطح انتظارتان بستگی دارد. بااین‌وجود بهترین هدفون‌های بازار به‌دلیل طراحی سطح بالاتر در دسته‌بندی هدفون‌های گیمینگ قرار می‌گیرند. هدفون‌های گیمینگ از درایوهای باکیفیت‌تر و باتری قدرتمندتر بهره می‌برند و از ویژگی‌های بروز گیمینگ پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی‌ها دلیل خرید هدفون گیمینگ را توجیه می‌کنند اما قیمت‌های نجومی این دسته‌بندی، هزینه پتانسیل بالای آن خواهد بود! هدفون‌های مالتی مدیا اما برای کاربرانی مناسب‌ترند که به تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی بسنده می‌کنند و خرید هدفون ارزان‌قیمت می‌تواند نیازهایشان را برطرف کند.

 

طراحی ارگونومیک؛ فاکتور اصلی برای گیمر‌ها!
خستگی در استفاده‌های طولانی‌مدت؛ عاملی که بسیاری از کاربران در خرید هدفون بی‌سیم در نظر نمی‌گیرند. بدون شک می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای خرید هدفون طراحی ارگونومیک آن است. هرچقدر جنس گوشی‌ها، حالت و متریال ساخت هد و طراحی کلی هدفون ارگونومیک‌تر باشد در استفاده‌های طولانی از آسیب رسیدن به گوش کاربر جلوگیری می‌کند. طراحی ارگونومیک به دو عامل اصلی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

جنس بالشتک
جنس گوشی‌ها نه‌تنها در خستگی گوش، بلکه در دریافت صدایی رسا نقش مهمی ایفا می‌کند. عموماً بالشتک‌ها از فوم نرم ساخته می‌شوند تا به‌خوبی بر روی گوش فیکس شوند، اما متریال این فوم‌ها می‌تواند متفاوت باشد. هدفون‌های رده‌بالا از مموری فوم (Memory Foam) برای گوشی‌ها استفاده می‌کنند که بهترین ارگونومیک و راحتی استفاده را به ارمغان خواهد آورد. مموری فوم با قرار گرفتن بر روی گوش، به‌شکل گوش کاربر تغییر حالت می‌دهد و علاوه‌بر راحتی، در حذف نویز محیط تأثیر به سزایی می‌گذارد.

 

جنس هد
جنس و طراحی هد، نه به‌اندازه بالشتک‌ها اما به‌نوبه‌خود تأثیر به سزایی در ارگونومیک بودن یک هدفون خواهد داشت. برخی مدل‌ها از هد تطبیق‌پذیر بهره می‌برند که نحوه قرارگیری را متناسب سر تنظیم می‌کند. قابلیت مدیریت ارتفاع نیز می‌تواند قرارگیری هدفون بر روی سر را ارگونومیک‌تر کند. هدهای بی‌کیفیت در استفاده‌های زیاد پایداری خود را از دست می‌دهند و هدفون را غیرقابل استفاده می‌کنند.

 

گزینه‌های اتصال
مهم‌ترین گزینه اتصال در هدفون‌های بی‌سیم، بلوتوث است اما بعضی محصولات برای آزادی استفاده بیشتر گزینه‌های دیگری نیز در‌نظر می‌گیرند. بیشتر مدل‌ها به جک ۳٫۵‌میلی‌متری برای اتصال و پخش ازطریق AUX مجهز می‌شوند که در مواقعی حتی از بلوتوث هم کاربردی‌تر خواهد بود. اتصال سیمی مقوله شارژ هدفون را از بین می‌برد و مدت‌زمان بیشتری می‌توانید به پخش موسیقی یا بازی بپردازید. شیار کارت حافظه نیز در برخی از هدفون‌های بلوتوثی وجود دارد و پخش موسیقی به‌صورت مستقیم را امکان‌پذیر می‌کند؛ همچنین نسخه بلوتوث می‌تواند تأثیر به سزایی در مصرف انرژی و پایداری اتصال ایفا کند. پس بهتر است که به سراغ خرید هدفون‌هایی با بلوتوث ۵٫۰ یا بالاتر بروید.

 

قابلیت نویز‌ کنسلینگ
قابلیت حذف صداهای مزاحم به‌طور ساده صدای اطراف را از گوش کاربر دور می‌کند تا صدای تولیدشده توسط درایوهای هدفون بدون درهم‌آمیختگی‌های محیطی شنیده شود. این فناوری به دو صورت در هدفون‌ها و هدست‌ها وجود دارد. نوع اول نویز کنسلینگ غیرفعال یا Passive است که تقریباً در تمام مدل‌ها رعایت می‌شود. نویز کنسلینگ غیرفعال درواقع به جنس گوشی‌ها اشاره دارد و همان‌طور‌که قبل‌تر به آن پرداختیم هرچقدر متریال استفاده‌شده در بالشتک‌ها بهتر باشد، فیکس شدن روی گوش بهتر صورت گرفته و صداهای اطراف شنیده نمی‌شوند. نوع دوم این فناوری که این روزها یکی از موردبحث‌ترین مقوله‌های هندزفری و هدست‌ها شده، نویز کنسلینگ فعال یا Active است. Active Noise-Cancellation تنها در محصولات حرفه‌ای وجود دارد و با ایجاد موج‌های مخالف با صدای محیط، یک حالت خنثی ایجاد می‌کند تا صدایی به گوش نرسد. در هنگام فعال‌بودن این فناوری، باید به مصرف زیاد باتری نیز توجه داشته باشید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه