راهنمای خرید ماوس

ماوس یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی در کامپیوتر شما‌ست. شما نباید از موس های ارزان قیمتی که سال‌ها پیش تهیه کردید هنوز هم استفاده کنید. تعویض ماوس می‌تواند به شما کمک کند در کار یا بازی کردن دارای عملکرد بهتری شوید، به‌علاوه می‌تواند به جلوگیری از آسیب رسیدن به مچ دست و انگشتان شما نیز کمک کند. قبل از خرید یک ماوس جدید باید نکاتی را مد‌نظر داشته باشید، برای دانستن این نکات تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

1- ماوسی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد
برای اکثر کاربران، ماوس سه کلید استاندارد (که در آن چرخ اسکرول به عنوان کلید سوم عمل می‌کند) این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد؛ اما برای کارهای خاص، به موس‌هایی که مخصوص آن کار طراحی شده‌اند نیاز دارید، در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم؛ مثلاً گیمرها همیشه باید روی خرید موس گیمینگ سرمایه‌گذاری کنند. این شما را به بازیکن و پلیر بهتری تبدیل نمی‌کند؛ اما گیم پلی شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. یا نوع اصلی دیگر ماوس تخصصی، ماوس مسافرتی‌ست. بیشتر آن‌ها فقط واحدهای استاندارد دو یا سه کلیدی هستند که برای جمع و جور بودن کوچک شده اند.

2- ماوس ارگونومیک برای استفاده طولانی بهتر است
موس‌های ارگونومیک طوری طراحی شده‌اند که به روشی طبیعی‌تر در دست شما قرار می‌گیرند و فشار روی انگشتان و مچ دست شما را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین این ویژگی را دارند تا کلید‌های اضافی را در‌دسترس شما قرار دهند. اینکه چقدر راحت هستند به شرایط زیادی بستگی دارد، از جمله نوع در دست‌گرفتن ماوس که شما ترجیح می‌دهید. برخی از کاربران دوست دارند دست خود را صاف نگه دارند؛ در‌حالی‌که برخی دیگر گرفتن چنگال مانند را ترجیح می‌دهند. اندازه یکی از فاکتورهای راحتی‌ست و در‌حالی‌که بسیاری از ماوس ها در دو نسخه راست و چپ عرضه می‌شوند، همه این‌طور نیستند؛ در‌نتیجه، اگر به‌دنبال یک ماوس ارگونومیک هستید، ابتدا چند ماوس را تست کنید.

3- DPI بالاتر همیشه بهتر نیست
یکی از مشخصات اصلی که برای ماوس مشاهده خواهید کرد، DPI یا حساسیت ماوس یا نقطه در هر اینچ است. به‌عبارت ساده‌تر، این شکلی‌ست که نشان می‌دهد نشانگر ماوس به‌ازای هر اینچ که خود ماوس به صورت فیزیکی حرکت می کند تا چه اندازه حرکت می‌کند. برای مثال؛ یک صفحه نمایش 4K با عرض 3840 پیکسل را در نظر بگیرید. برای حرکت‌دادن نشانگر از لبه چپ به سمت راست، باید یک ماوس با دقت 400 DPI را تقریباً 10 اینچ روی میز خود بکشید. فاصله ماوس 3000 DPI چقدر است؟ حدود 1.5‌اینچ؛ اما در‌حالی‌که قاعده کلی مشخصات فنی این‌است‌که اعداد بالاتر همیشه بهتر هستند، در اینجا این درست نیست. DPI نشان می‌دهد که نشانگر ماوس با چه سرعتی حرکت می‌کند و سریع‌تر همیشه بهتر نیست.

4- نرخ نظرسنجی فقط تا حدودی مهم است
یکی دیگر از مشخصات کلیدی که برای موس‌ها گزارش می‌شود، نرخ نظرسنجی یا Polling Rate است. این رقمی‌ست که بر حسب هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌شود، نشان می‌دهد که ماوس در هر‌ثانیه چند‌بار موقعیت خود را به رایانه گزارش می‌دهد. عدد بالاتر به‌معنای دقت بیشتر و حرکت نرم‌تر است؛ به‌طور‌مثال؛ جهش از 500‌هرتز به 1000‌هرتز ممکن است بزرگ به‌نظر برسد؛ اما در‌واقع حرکتی از دو میلی ثانیه به یک میلی‌ثانیه است. بعید است که چشمان شما حتی متوجه این تغییر شوند. گیمرهای حرفه‌ای نباید از ماوس‌هایی با نرخ نظر‌سنجی کمتر از 500‌هرتز استفاده کنند؛ اما هر شخص دیگری می‌تواند نرخ نظرسنجی را به کلی نادیده بگیرد.

5- تفاوت‌های ماوس اپتیکالی و لیزری
دو نوع متداول ماوس، موس های نوری (اپتیکالی) و لیزری هستند که در واقع تغییراتی در یک فناوری هستند. تفاوت اصلی این‌است‌که یک ماوس نوری از یک LED برای انعکاس سطح زیرین استفاده می‌کند؛ در‌حالی‌که ماوس لیزری از لیزر برای ردیابی حرکت استفاده می‌کند؛ به‌همین‌دلیل شما فقط می‌توانید از موس‌های نوری روی سطوح صاف و مات استفاده کنید. اکثر ماوس‌های لیزری روی سطوح مختلفی از‌جمله شیشه کار می‌کنند. ماوس‌های لیزری حساس‌تر هستند.

6- ماوس‌های بی‌سیم اکنون بسیار بهتر شده‌اند
ماوس‌های بی‌سیم تا حدی با همتایان سیم‌دار خود پیش‌رفته‌اند که اکنون نقاط مثبت آن‌ها بیشتر از جنبه‌های منفی‌ست. تأخیر در عملکرد ماوس تمام شده است. اگرچه گیمرها ممکن است همچنان سازگاری و قابلیت اطمینان مطلق را که با گزینه ماوس سیمی ارائه می شود ترجیح دهند. اگر مدل مناسبی را انتخاب کنید، مدت‌ها طول می‌کشد تا نیاز به تعویض باتری داشته باشید. مزیت اصلی ماوس‌های بی‌سیم راحتی‌ست. هیچ پیچ‌و‌تابی از کابل وجود ندارد و اگر از ماوس بلوتوث استفاده می‌کنید، پورت USB را نیز اشغال نمی‌کند. مسافت و برد ماوس بی سیم نیز بسیار بهتر بیشتر از ماوس با سیم است. این به شما امکان می‌دهد کامپیوتر متصل به پروژکتور یا تلویزیون را از فاصله 10‌متری کنترل کنید.

7- بلوتوث برای ماوس بی‌سیم بهتر است
هنگام خرید ماوس بی سیم، انتخاب شما بین مدل های فرکانس رادیویی (RF) یا بلوتوث است. ماوس‌های RF ممکن است کمی بیشتر پاسخگو باشند و راه‌اندازی آن‌ها بسیار آسان‌تر است؛ کافی‌ست به‌سادگی، دانگلی را که همراه آن است به دستگاه وصل کنید. نقطه ضعف آن این‌است‌که دانگل یکی از درگاه‌های USB شما را اشغال می کند و در صورت گم شدن آن تقریباً استفاده از آن غیرممکن است. دستگاه‌هایی که از تکنولوژی RF استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض تداخل سیگنال هستند.

8- ماوس یا ترک پد؟
به‌جای یک ماوس معمولی، می‌توانید یک تاچ پد مستقل، مشابه آنچه در لپ‌تاپ استفاده می‌کنید در‌نظر بگیرید. این برای کارهایی مانند بازی و ویرایش تصویر مناسب نیست؛ اما برخی از کاربران سیستم‌های مبتنی بر لمس را بصری‌تر می‌دانند؛ به‌ویژه اکنون که نرم‌افزار‌های دسکتاپ اغلب با در‌نظر گرفتن لمس طراحی می‌شود. از نظر ارگونومی، طراحی مسطح ممکن است برای همه کارایی نداشته باشد، اگرچه برخی از محصولات هوشمندانه از این موضوع عبور می‌کنند. موس Arc مایکروسافت به هر‌شکلی که راحت‌تر هستید منحنی می‌شود و تغییر شکل می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه