کردستان؛ مهیای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی

کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های گردشگر پذیر کشور در ایام مختلف سال، در آستانه فرا رسیدن سال نو آماده پذیرایی و میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی‌ست. کردستان به‌دلیل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و طبیعتی بکر در طول سال به‌ویژه تعطیلات نوروز همواره مورد‌توجه مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی نقاط مختلف جهان بوده است. استان کردستان که به دیار مهربانی‌ها مشهور است علاوه‌بر دارا بودن طبیعت زیبا و فضاهای گردشگری و تاریخی منحصر‌به‌فرد در میهمان‌نوازی و میزبانی از مهمان نیز شهره است؛ درنتیجه در این ایام پایانی سال و با‌استفاده‌از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود خود را مهیای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی کرده است. دستگاه‌های مختلف خدمات‌رسان استان هرساله در ماههای پایانی سال بویژه اسفندماه تمام تمرکز خود را بر فراهم‌کردن تدارکات لازم برای تأمین رفاه حال گردشگران و مسافران نوروزی گذاشته و هرکدام به‌نوعی آمادگی خود را برای این ایام اعلام می‌کنند. در جلسه ستاد خدمات سفر استان کردستان که با حضور استاندارو جمع زیادی از مسئولان دستگاه‌های خدمات رسان برگزار شد، دستگاه‌های از آمادگی همه‌جانبه استان برای پذیرایی از مهمانان نوروزی خبر داد.

 

مراکز اقامتی کردستان آماده اسکان مسافران
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در‌این‌جلسه اظهار کرد: «در‌حال‌حاضر مراکز اقامتی دارای مجوز استان با ظرفیت اسکان بیش از پنج‌هزار‌نفر در شبانه‌روز فعال است و در‌صورت تکمیل ظرفیت این مراکز، از ظرفیت سالن‌های ورزشی، مدارس، پارک‌های تجهیز شده، مساجد و مراکز موقت نیز برای اسکان مسافران و گردشگران استفاده می‌شود». منصور مهرزاد اضافه کرد: «تمام اعضای ستاد خدمات‌سفر استان باید در آماده‌ باش کامل باشند و با‌توجه‌به‌اینکه کردستان همواره استانی گردشگرپذیر است، لذا در پیک سفرهای نوروزی تمام جوانب برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران در نظر گرفته خواهد شد». وی با‌بیان‌اینکه از تأسیسات گردشگری و نمازخانه‌های بین‌راهی استان بازدیدهای مکرر انجام شده است، گفت: «نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی اماکن اقامتی و مجتمع‌های بین‌راهی استان با هدف ارائه خدمات مطلوب به مهمانان و گردشگران نورزی بهسازی و تجهیز شده‌اند».

 


استقرار کمپین ۳۰۶۰ در کردستان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز با‌اشاره‌به استقرار کمپین ۳۰۶۰ در استان گفت: «با‌توجه‌به‌اینکه بیشتر تصادفات در ۳۰‌کیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد،‌ این کمپین با کمک سایر دستگاه‌های متولی، در نقاط شناسایی‌شده استان استقرار می‌یابد». فرزاد حسنی همچنین با‌اشاره‌به رفع مشکلات جاده‌ای استان گفت: «با‌توجه‌به بارش‌هایی که امسال در سطح استان داشتیم، چاله‌هایی بر اثر استفاده از نمک برای برفروبی در سطح جاده‌ها ایجاد شده،‌ که با استفاده از آسفالت پر خواهند شد».

 

۱۵ پایگاه امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر در استان مستقر می‌شود
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان نیز بیان کرد: «علاوه‌بر ۱۰ پایگاه ثابت امداد و نجات هلال‌احمر در استان، پنج پایگاه دیگر نیز در ایام تعطیلات نوروز با هدف ارائه خدمات بهتر در استان مستقر می‌شوند». پیام جلالی افزود: «در حوزه جوانان نیز با هدف تلاش برای کاهش تصادفات و آشنایی مسافران با اماکن گردشگری اکیپ‌هایی در ورودی شهرها مستقر و مسافران را در موارد مختلف راهنمایی می‌کنند».

 

کمبودی در تأمین و توزیع کالاهای اساسی وجود ندارد
رییس اداره نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با‌بیان‌اینکه کمبودی در توزیع کالاهای ضروری کردستان وجود ندارد، گفت: «طرح نظارتی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان از ۱۵ اسفند امسال آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد». فرزاد سردارزاده افزود: «در‌راستای برقراری تعادل در سطح بازار در ایام تعطیلات نوروز اقدامات خوبی د‌رحال انجام است که برپایی نمایشگاه بهاره و هماهنگی با اصناف برای حراج آخر فصل از‌جمله این اقدامات است».

 

آماده‌باش ۶۴ پایگاه پیش بیمارستانی در ایام نوروز
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان نیز با‌بیان‌‌اینکه در ایام تعطیلات نوروزی ۶۴ پایگاه پیش بیمارستانی در سطح استان در آماده باش هستند، گفت: «همچنین در‌این‌ایام بیش از ۱۲۰ دستگاه آمبولانس و یک بالگرد آماده ارائه خدمات پیش‌بیمارستانی هستند». فریدون عبدالملکی افزود: «در این ایام تمام ۱۶ بیمارستان استان آماده خدمات رسانی به مردم هستند، ضمن اینکه در حوزه غذا و دارو نیز اقداات لازم انجام و داروهای ضروری تأمین و ذخیره شده است». وی با بیان اینکه در ورودی شهرهای استان نیز ایستگاه‌های سلامت دایر و مسافران را راهنمایی می‌کنند، گفت: «همچنین گشت‌های بهداشت محیط از رستوران و مراکز عرضه دارو، مراکز بهداشتی و درمانی نظارت می‌کنند».

 

آماده‌سازی ۹۰ مدرسه با بیش از ۶۰۰ کلاس برای میزبانی از مسافران
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز با‌بیان‌اینکه ۹۰ مدرسه با ۶۶۸ اتاق برای میزبانی از مسافران نوروزی مهیا شده است، اضافه کرد: «۲۶۸ اتاق از این تعداد برای رزرو اینترنتی مسافران در‌نظر گرفته شده است». هاشم ناظمی جلال با بیان اینکه همکاران فرهنگی از ۲۰ اسفند می‌توانند با مراجعه به سامانه اسکان نسبت به رزرو اینترنتی اقدام کنند، افزود: «همچنین از ۲۸ اسفند تا ۱۲ فروردین تعداد ۱۱ خانه معلم با ۴۳۰ تخت آماده پذیرش مسافران نوروزی خواهد بود».

 

آغاز گشت نوروزی بر جایگاه‌های عرضه سوخت
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان نیز با‌اشاره‌به آغاز طرح پایش، کنترل و نظارت بر جایگاه‌های عرضه سوخت به‌‌صورت شبانه‌روزی در استان، اظهار کرد: «این طرح با عنوان گشت نوروزی به صورت شبانه‌روزی اجرا می‌شود و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد». جهانبخش نوکانی به توزیع کارت اضطراری سوخت بنزین در جایگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: «۱۵۰ دستگاه نفتکش، ۱۴۰ باب جایگاه عرضه سوخت مایع و سی ان جی و ۹۰ جایگاه عرضه سوخت در سطح استان عملیات خدمت‌رسانی به مردم را انجام می‌دهند». به‌گفته وی؛ امسال نیز هیچ‌‌گونه مشکل و نگرانی برای تأمین سوخت ایام نوروز در جایگاه‌های عرضه سوخت در استان وجود ندارد. استان کردستان دارای بیش از 2182 اثر تاریخی شناسایی شدهدارد که تاکنون ۸۷۲ مورد از این تعداد آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. آثار ملی به‌ثبت‌‌رسیده شامل شامل ۷۵۷ اثر تاریخی (ابنیه، تپه و محوطه)، ۱۶ اثر بافت و مجموعه روستایی، ۲۰ اثر طبیعی (مناطق طبیعی، درخت و مجموعه درخت)، ۵۶ اثر معنوی (آیین، رسم‌ها محلی، روش‌های ساخت صنایع دستی، مردم شناسی و مردم نگاری) و ۲۳ مورد اثر منقول (کتاب و قرآن) است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه