فیلمهایی که پیش از مرگ باید ببینید!
رژه بزرگ
«رژه بزرگ» (یا جشن بزرگ) یک درام جنگی صامت محصول 1925 آمریکاست بهکارگردانیِ«کینگ ویدور» و با بازیِ «جان گیلبرت»، «رنه آدوره»، «هوبرت باسورث»، «تام اوبراین» و «کارل دین». این اثر که فیلمنامهاش توسط «لارنس استالینگز»؛ کهنهکار جنگ جهانی اول نوشته شده است، درباره یک پسر ثروتمند بیکار است که به لشکر «رنگینکمانِ» (لشکر ۴۲ پیادهنظام نیروی زمینی ایالاتمتحده که در سال ۱۹۱۷ تأسیس شد) میپیوندد و برای جنگیدن طیِ جنگ جهانی اول، به فرانسه فرستاده میشود. در آنجا با دو مرد از طبقه کارگر دوست میشود و وحشت و ویرانیِ نبرد را تجربه میکند. دراینمسیر، آشناییاش با یک دختر فرانسوی، عشق را در او بیدار میکند. این فیلم، بهخاطر نمایش واقعگرایانهاش از جنگ موردستایش قرار گرفته است و بهشدت بر بسیاری از فیلمهای جنگی بعدی؛ بهویژه «در جبهه غرب خبری نیست» (1930) تأثیر گذاشت. «رژه بزرگ» را بهعنوان یکی از بزرگترین فیلمهای ساختهشده درمورد جنگ جهانی اول درنظر میگیرند و در سال 1992 توسط کتابخانه کنگره برای نگهداری در «فهرست ملی فیلم ایالاتمتحده» انتخاب شد. اگرچه فیلم در «تگزاس» فیلمبرداری شد؛ اما «ویدور» بهخوبی ماهیت ویرانگرِ جنگ را بهتصویر کشید. بعضی از صحنههای نبرد توسط «جورج هیل» (پس از خروج ویدور از پروژه) گرفته شد. «ویدور» نهتنها دشمنان را «انسانی» تصویر کرد؛ بلکه به «گیلبرت» نقشی داد که او را بهعنوان یکی از اولین سوپراستارهای واقعی تثبیت کرد. آنچه «رژه بزرگ» را تاریخی و مهم کرده، این واقعیت است که چندسال پس از پایان جنگ جهانی اول فیلمبرداری شد؛ بنابراین نگاهی قابلتأمل به تأثیر جنگ بر مردم آمریکا ارائه میدهد. با گیشه بیش از پنجمیلیوندلاری، پرفروشترین فیلم کمپانیِ «مترو گلدوینمایر» تابهآنروز بود و موفقیتش باعث نمایش طولانی شد؛ تاجاییکه در یکی از سالنهای «نیویورک» برای 96هفته در اکران ماند. با 151دقیقه، یک اثر سینماییِ طولانی برای زمان خودش بود؛ اما تدوین مناسب باعث شد تا علیرغم صامتبودن؛ خستهکننده نباشد. البته اکران آن در برخی از کشورهای «امپراتوری بریتانیا» در ابتدا بهتعویق افتاد؛ زیرا ادعاهایی وجود داشت مبنیبراینکه این فیلم تنها بر نقش آمریکا در جنگ تمرکز دارد و یک اثر کاملاً تبلیغاتی بوده است. این فیلم، در سال 1925 برنده مدال مجله Photoplay برای «بهترین فیلم سال» شد. اگرچه موفقیت مالی فیلم قابلتوجه بود؛ اما «ویدور» در جلسات با تهیهکنندگان پیش از اکران، مرعوب گروه تولید شد و از توافق اولیه مبنیبر دریافت 20درصد اضافه از فروش فیلم همراه با دستمزد اصلی، چشمپوشی کرد!