رمزگشایی از حادثه مرگبار پیست آزادی

وحید رجبی: پس‌ازآنکه سانحه دل‌خراش در پیست اتومبیل‌رانی آزادی موجب مرگ یک عکاس ورزشی شد، حالا یک کارشناس باسابقه با ارائه جزئیاتی جدید از این سانحه مدعی است حضور یکی از قهرمانان کشور در مسابقه آن‌روز به‌دلیل شرکت‌نکردن او در مسابقه تعیین خط طبق قوانین فدراسیون جهانی تخلف محسوب می‌شود؛ هم‌چنین راننده مسبب حادثه نیز در دور تعیین خط حدنصاب لازم برای حضور در مسابقه اصلی را کسب نکرده بود. بهرام زارع درباره حادثه تلخ کشته‌شدن یک عکاس ورزشی در پیست اتومبیلرانی آزادی، اظهار کرد: بی‌توجهی به ایمنی کامل پیست آزادی باعث بروز چنین فاجعه‌ای شد. در حاشیه پیست آزادی لاستیک‌های تریلی کار گذاشته شده است درحالی‌که باید به لاستیک سواری تبدیل شوند. استاندارد روز جهان این‌است‌که ابتدا نیوجرسی قرار گیرد، بعد سه ردیف لاستیک سواری بگذارند و بعدازآن‌هم تشک ضربه‌گیر قرار دهند اما در پیست آزادی فقط گاردریل گذاشتند و هیچ خبری از رعایت ایمنی کامل نبود. وی افزود: وضعیت پیست آزادی به‌مراتب برای موتورسواران کشنده‌تر است و اگر تابه‌امروز اتفاق بدی رخ نداده واقعاً خدا رحم کرده است. در زمان ریاست حمیدرضا مهرعلی بر فدراسیون، هزینه میلیاردی صورت گرفت و پیست با روکش SMA که یک روکش پلیمری و مخصوص پیست است آسفالت شد که من هم جزو تیم ناظر پیست بودم. برای اولین‌بار نیز درآن‌زمان تشک‌های ضربه‌گیر بر روی گاردریل‌ها نصب شد که یکی‌ازآن‌ها ۵۰ متری خط استارت بود که این اتفاق تلخ در همان نقطه رخ داد و قطعاً اگر این تشک‌ها دراین‌نقطه نصب بود شدت برخورد بسیار کم‌تر می‌شد. سال ۹۴ این تشک‌ها نصب شد و ما بعدها خیلی تلاش کردیم که آن‌را برندارند اما نمی‌دانم به چه دلیلی این تشک‌ها از روی گاردریل‌ها برداشته شد. این کارشناس بابیان‌اینکه می‌شد با حداقل هزینه پیست را ایمن کرد، گفت: با هزینه‌ای حدود ۵۰۰‌‌میلیون‌تومان می‌شد ۱۰۰‌متر تشک ضربه‌گیر در نقاط خطرناک پیست ازجمله خط استارت یا ۴۰۰‌متر نهایی و ... نصب کرد تا جلوی این اتفاق تلخ که منجر به کشته‌شدن یک عکاس شد را گرفت. باید پاسخ بدهند چرا توجهی به ایمنی حداقلی پیست نکردند. زارع تأکید کرد: تشک ضربه‌گیر از ضخامت ۴۰‌سانتی برخوردار است و در داخل آن لوله‌های پلاستیکی قرار دارد که نصب آن‌ها بر روی گاردریل می‌تواند تا ۸۰ کیلومتربرساعت سرعت اتومبیل را مهار کند و جلوی شدت ضربه را بگیرد. این تشک‌ها توسط بنده طراحی و ساخته و نصب شد اما در دوره‌های قبلی این تشک‌ها برچیده شدند. اگر دراین‌چندسال حداقل با اندکی هزینه روی گاردریل تشک ضربه‌گیر نصب می‌کردند قطعاً شدت ضربه تااین‌حد نبود و گاردریل به‌این‌صورت متلاشی نمی‌شد و خودرو بااین‌شدت به عکاس برخورد نمی‌کرد. زارع درادامه به یک موضوع که در قوانین بین‌المللی تخلف است، اشاره کرد و مدعی شد: یکی از قهرمانان شاخص اتومبیلرانی ایران که بارها صاحب عناوین قهرمانی شده، بدون حضور در دور تعیین خط دراین‌مسابقه حاضر شد و برخورد ماشین او با ماشین راننده حادثه‌ساز باعث شد که خودرو به‌سمت چپ منحرف شود و به گاردریل برخورد کند. وی درتوضیح ادعای خود گفت: همیشه و براساس قانون بین‌المللی باید دور تعیین خط برگزار شود تا نحوه قرارگرفتن ماشین‌ها در خط استارت روز مسابقه مشخص شود. دور تعیین خط براساس «قانون ۱۰۷» (تنها نفراتی در مسابقات اصلی شرکت داده خواهند شد که در دور تعیین خط بتوانند زمانی زیر ۱۰۷‌درصد نفر اول دور تعیین خط را کسب کنند) است و اگر کسی خارج از این تایم باشد نمی‌تواند در مسابقه شرکت کند. هر خودرویی که زمان کم‌تری را ثبت کند در خط استارت جلوتر قرار می‌گیرد. برای این مسابقه نیز روز قبل‌ازآن دور تعیین خط انجام شد اما یک راننده شاخص همچون سال‌های اخیر دراین‌دور تعیین خط حضور نداشت. طبق قوانین بین‌المللی رایج در اتومبیلرانی او نباید در مسابقه شرکت می‌کرد اما شرکت کرد و به‌عنوان خودروی آخر در خط استارت قرار گرفت. او طبق عادت و باتوجه‌به تبحری که دارد باوجودی‌که انتهای ماشین‌های دیگر قرار می‌گیرد از همان شروع مسابقه با سرعت زیاد از سایرین جلو می‌زند و معمولاً قهرمان می‌شود. او ادامه داد: این درحالی است که قاعدتاً راننده‌هایی که براساس تایم‌گیری در انتهای خط استارت مسابقه قرار می‌گیرند معمولاً کم‌تجربه‌تر از نفرات جلویی هستند. اگر در فیلم منتشرشده هم ببینید زمانی‌که این راننده شاخص در همان ابتدا سعی می‌کند از سایرین جلو بزند به خودروی بغلی خود برخورد می‌کند و باعث انحراف به چپ او و برخورد به گاردریل می‌شود. البته که من اصلاً دنبال مقصر نیستم و مراجع ذی‌صلاح باید دراین‌باره نظر بدهند. ازسویی‌دیگر افرادی‌که در فدراسیون سمت دارند به‌هیچ‌عنوان حق حضور در مسابقات را ندارند و ازاین‌منظر نیز تیم داوری و مسئولان برگزاری باید دراین‌باره توضیح بدهند. وی درادامه مدعی شد: طبق قوانین بین‌المللی رایج در اتومبیلرانی، تیم داوری تخلف کرد که اجازه داد آن راننده بدون حضور در دور تعیین خط در مسابقه شرکت کند. حرف من این است چرا کمیته داوران و ناظر مسابقه اجازه داده یک‌نفر با وجود حضورنداشتن در دور تعیین خط در مسابقه شرکت کند؟ راننده‌های مطرح دنیا هم در دور تعیین خط شرکت می‌کنند و اگر این‌کار را انجام ندهند نمی‌توانند در مسابقه شرکت کنند. این‌موضوع باید بررسی شود. دراین‌چندسال این‌موضوع به اتفاقی وحشتناک تبدیل شده است. تا حالا یک راننده حرفه‌ای در خیابان لایی کشیده است؟ یک قهرمان باید خیلی مراقب باشد چراکه الگوی دیگران است. زارع هم‌چنین مدعی شد که براساس نتایج دور تعیین خط اعلام شده، راننده حادثه‌ساز حدنصاب حضور در مسابقه اصلی را کسب نکرده بود و قانون ۱۰۷‌درصد رعایت نشده بود. زارع درادامه بابیان‌اینکه اساساً مسیر پیست آزادی اشتباه است و از استاندارد برخوردار نیست، گفت: ما به روسای قبلی فدراسیون نامه زدیم و گفتیم مسیر مسابقه اشتباه است و سبک پیست آزادی انگلیسی است و باید برعکس شود.ایسنا

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه