راهکارهای افزایش طول عمر تلویزیون

امروزه تلویزیون‌های به یکی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین وسایل زندگی اکثر خانواده‌ها تبدیل‌شده‌اند. تلویزیون‌ها جزو آن‌دسته از دستگاه‌هایی هستند که به یک رده سنی خاص اختصاص ندارند؛ اما این‌محصولات به‌ویژه تلویزیون‌های نسل جدید، بسیارحساس هستند. به‌گزارش استاد تی‌وی؛ ظرافت وحساسیت تلویزیون‌های جدید سبب‌شده که کوچک‌ترین ضربات فیزیکی، نوسانات برق، ورود آب به درون دستگاه بتواند به آن‌ها آسیب بزنند. برخی از راهکارها و ترفندهای افزایش طول عمر تلویزیون را می‌خوانیم.

تنظیم روشنایی در تلویزیون ال‌ای‌دی
برای تنظیم روشنایی تلویزیون ال‌ای‌دی باید ازطریق کنترل دستگاه، وارد بخش منو و سپس تنظیمات روشنایی دستگاه شوید. نحوه چیدمان و طراحی منو تلویزیون‌های ال‌ای‌دی برندهای مختلف با یکدیگر فرق می‌کند. می‌توانید میزان روشنایی نمایشگر تلویزیون را تنظیم کنید. روشنایی بیش‌ازحد صفحه‌نمایش می‌تواند باعث مصرف بیشتر برق و کاهش طول عمر تلویزیون شود؛ درنتیجه روشنایی نمایشگر تلویزیون ال‌ای‌دی خود را بر روی حالت استاندارد قرار دهید تا هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده باشید و هم طول عمر تلویزیون کاهش پیدا نکند.

تنظیم کنتراست تلویزیون
بالابودن کنتراست تصویر به‌مرورزمان باعث می‌شود کیفیت تصویر کاهش یابد. استفاده از سطح کنتراست بالا باعث می‌شود دستگاه نیروی پردازش بیشتری از دست بدهد و سبب کاهش طول عمر تلویزیون خواهد شد. سطح کنتراست تلویزیون خود را بر روی حالت استاندارد تنظیم کنید و هرچند وقت یک‌بار، سطح کنتراست تلویزیون را تغییر داده و آن‌را روی حالتی جدید قرار دهید.

استفاده از پارچه میکروفایبر
استفاده از پارچه‌های میکروفایبر یکی از بهترین راهکارهای موجود برای تمیز‌کردن تلویزیون است. این پارچه‌ها به‌علت ساختار بسیار مناسبی که دارند، می‌توانند تمام آلودگی‌های روی سطح تلویزیون را پاک کنند. استفاده از پارچه‌های ضخیم با بافت سخت باعث می‌شود بر روی نمایشگر تلویزیون خط‌های ریزی به‌وجود بیاید که کیفیت تصویر و زیبایی تلویزیون را از بین می‌برد.

عدم‌استفاده از محلول‌های پاک‌کننده
عدم‌استفاده از محلول‌های پاک‌کننده به‌ویژه محلول‌های حاوی الکل‌، استون و … یکی از راهکارهای تأثیرگذار بر طول عمر تلویزیون است. برای تمیز‌کردن، بهتر است از محلول‌های مخصوص  استفاده کنید. قبل از این‌کار ابتدا دستگاه را از برق بکشید و سپس دستمال را به محلول مخصوص آغشته کرده و بر روی صفحه‌نمایش بکشید. دقت کنید که محلول را به‌هیچ‌عنوان به‌صورت‌مستقیم بر روی تلویزیون نریزید.

استفاده از تنظیم‌کننده ولتاژ یا محافظ برق
نوسانات جریان برق، قطع ناگهانی برق شهری و… جز عوامل بسیارتأثیرگذار بر روی طول عمر تلویزیون‌ها هستند. قطع‌شدن ناگهانی برق و نوسانات جریان برق جزو اتفاقاتی‌ست که کنترل و جلوگیری از آن‌ها امکان‌پذیر نیست. باید برای افزایش طول عمر تلویزیون خود از یک تنظیم‌کننده ولتاژ یا محافظ مرغوب استفاده کنید. حتماً از محصولی باکیفیت استفاده کنید؛ زیرا محافظ‌های بی‌کیفیت نه‌تنها باعث حفظ سلامتی تلویزیون نمی‌شوند؛ بلکه می‌توانند آسیب‌های جدی‌تری نیز به تلویزیون وارد کنند.

انرژی دستگاه خود را با خاموش‌کردن تلویزیون حفظ کنید
قراردادن تلویزیون بر روی حالت استندبای سبب می‌شود که جریان برق به‌طور دائم درون دستگاه در جریان باشد. قرارگیری دائم تلویزیون روی این‌حالت نه‌تنها باعث کاهش طول عمر تلویزیون می‌شود؛ بلکه می‌تواند باعث به‌وجودآمدن مشکلات جدی‌تر مثل نیاز به تعمیر، نیاز به تعویض قطعات و … نیز در تلویزیون شود. همیشه بعد از اتمام کار، تلویزیون را خاموش کنید تا از آسیب‌های ناشی از حالت استندبای جلوگیری کنید.

ایجاد تهویه مناسب و جلوگیری از گرم‌شدن تلویزیون
تلویزیون‌ها مانند سایر دستگاه‌هایی که از انرژی برق برای فعالیت استفاده می‌کنند، گرما تولید می‌کنند. استفاده طولانی‌مدت از تلویزیون باعث می‌شود گرمای تولیدشده توسط دستگاه نیز افزایش یابد؛ درنتیجه باید مکانی ایدئال با یک تهویه مناسب را برای تلویزیون خود تدارک ببینید. بهتر است تلویزیون را در مکان‌هایی خنک و به‌دوراز رطوبت قرار دهید. استفاده از تهویه‌ای مناسب باعث گرم‌نشدن بیش‌ازاندازه مدار داخلی دستگاه می‌شود و طول عمر تلویزیون را افزایش می‌دهد.

عدم‌برخورد اشیای تیز یا واردکردن فشار
تلویزیون‌های امروزی درمقایسه‌با تلویزیون‌های قدیمی بسیار حساس‌تر هستند و ساختاری شکننده دارند؛ به‌همین‌دلیل برخورد اشیا نوک‌تیز به نمایشگر این‌دستگاه‌ها می‌تواند آسیب‌های شدیدی به تلویزیون وارد کند. برخی ضربات واردشده به نمایشگر تلویزیون می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای شما به‌همراه داشته باشد؛ به‌همین‌دلیل به شما توصیه می‌کنیم از یک محافظ صفحه‌نمایش باکیفیت برای تلویزیون‌های خود استفاده کنید.

محافظت از کنترل تلویزیون
کنترل یکی از وسایل پرکاربرد مربوط به تلویزیون‌ها‌ست که تمام عملکرد تلویزیون به‌وسیله این‌دستگاه کنترل و تنظیم می‌شود. از کنترل اورجینال و اصلی تلویزیون خود به‌شدت مراقبت کنید تا آسیب نبیند؛ زیرا پیدا‌کردن کنترلی اورجینال ‌مشکل است. کنترل‌های تقلبی و بی‌کیفیت، طول عمر کنترل اورجینال دستگاه را نداشته و عملکردشان نیز به‌خوبی کنترل اصلی و اورجینال نیست.

کشیدن دوشاخه برق تلویزیون هنگام خاموش‌بودن دستگاه
کشیدن دوشاخه برق تلویزیون هنگام خاموش‌بودن دستگاه به‌ویژه در مواقعی که برای مدتی طولانی مثل مسافرت، مهمانی و … با تلویزیون کار ندارید، یک امر بسیار ضروری و مهم است. این‌کار باعث می‌شود جریان برق درون دستگاه شما قطع و متوقف شود و تلویزیون شما در اثر نوسانات برق، قطع‌شدن برق و … آسیب نبیند. کشیدن دوشاخه برق ضمن افزایش طول عمر تلویزیون، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود و کمک شایانی به شما خواهد کرد.

از تعمیرکار مناسب کمک بگیرید
تلویزیون‌های جدید از سیستم برق‌کشی، پنل‌ها و عملکرد بسیار پیچیده و به‌روزی برخوردار هستند. این‌امر سبب می‌شود؛ تعمیر و تعویض قطعات این دستگاه‌ها توسط هر‌کسی امکان‌پذیر نباشد. امروزه تعمیرکاران ناآگاه و بی‌تخصص زیادی برای تعمیر تلویزیون‌های نسل‌های جدیدی اقدام می‌کنند. این افراد نه‌تنها مشکل تلویزیون شما را رفع نمی‌کنند؛ بلکه آسیب‌های جدی‌تری نیز به دستگاه وارد خواهند کرد؛ از تعمیرکاران و تکنسین‌های متخصص و کاربلد کمک بگیرید. برای این‌کار می‌توانید به‌نمایندگی‌های اصلی برند تلویزیون خود یا نمایندگی‌های تخصصی تعمیرات تلویزیون مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه