درس‌خواندن با مثبت‌اندیشی

سروش راسخ

درس‌خواندن هرچقدر هم که سخت یا برایمان ناخوشایند باشد، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی همه ما در دوره‌ تحصیل است. کسی از امتحان و درس خوشش نمی‌آید، دستِ‌کم می‌تواند از پیامدهای ناخوشایند آن جلوگیری کند و دوران تحصیل را با روحیه بهتری سپری کند؛ به‌همین‌خاطر شادتر درس‌خواندن به‌نوعی یک ضرورت است.

از تلقین مثبت برای ضمیر ناخودآگاه خود استفاده کنید؛ چراکه اگر مثلاً به توانایی‌های تحصیلی خود اعتقاد داشته باشید، راحت‌تر به آن می‌رسید. مطمئن شوید که تلقین‌های مثبتتان را عمیقاً باور کرده‌اید.

 

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. اگر خود را با دانش‌آموز زرنگ‌تری مقایسه می‌کنید که تلاش بیش‌تری کرده یا در یادگیری درسی توانمندتر است؛ نتیجه‌، تنها دیدی منفی نسبت به مهارت‌هایتان است.

 

وقتی به‌تنهایی درس می‌خوانید ممکن است که انگیزه‌ لازم را نداشته باشید. برای‌آنکه روند مطالعه، کسالت‌بار نشود، با تعیین هدف‌های کوچک، چالش درست کنید و وقتی موفق شدید، به خودتان جایزه بدهید.

 

تصور کنید که نتیجه نهایی درس‌خواندنتان چیست و هدف خود را از یادگیری مشخص کنید؛ اما از‌این‌تمرین غافل نشوید: وقتی سراغ مطالعه‌ رفتید، چند‌دقیقه خود را تصور کنید که به هدف‌تان رسیده‌اید.

 

در زمان درس‌خواندن سعی کنید تمرکز کافی داشته باشید و به این امید که بعد از گذراندن این زمان به مفیدترین‌ شکل‌ممکن می‌توانید به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان بپردازید، آن را سپری کنید.

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه