ربات‌هایی دارای حس درد برای آموزش پزشکان

پیشرفت‌های علم رباتیک با سرعت چشمگیری درحال رخ‌دادن است و هرروز اخبار تازه‌ای مبنی‌بر پیشرفت در یکی از بخش‌های این علم جذاب شنیده می‌شود. در حوزه‌های مختلفی ازجمله آموزش، صنعت، خدمات و ... ربات‌هایی شگفت‌انگیز هرروز به بازار روانه می‌شوند. یکی از حوزه‌های مهم و قابل‌توجه در دنیای امروز رباتیک، بخش آموزش به‌ویژه در زیرمجموعه‌های پزشکی‌ست  کهخ ارتباط میان انسان و ربات را به‌خوبی به‌تصویر می‌کشد. در‌همین‌راستا؛‌ مطالعه‌ای جدید که در مجله Scientific Reports منتشر شده بیان می‌کند؛ ربات‌هایی برای آموزش پزشکان ساخته شده‌اند که دارای حس درد هستند. این ربات‌ها با بروز احساس درد واقعی را مهندسی می‌کنند و به‌منظور آموزش پزشکان مورد‌ استفاده قرار گیرند. به‌گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ پیشرفت‌های رباتیک به آموزش پزشکان کمک می‌کند تا درمان‌های بهتر و شاید دلسوزانه‌تری توسعه پیدا کند. تیمی به رهبری محققان «کالج امپریال لندن»، راهی برای مهندسی ربات‌هایی با ابراز دقیق‌تر حس درد در‌صورت ابداع کرده‌اند که به پزشکان در آموزش و تمرین روی بیماران کمک می‌کند. این ربات‌های جدید همچنین برای آموزش تنوع در بیماران استفاده خواهند شد.

حالات چهره و ابراز احساسات بهتر
نویسنده این مطالعه «سیبیل ررول» (Sibylle Rérolle) از دانشکده مهندسی طراحی کالج امپریال لندن در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «بهبود دقت حالات نمایش درد در‌صورت این ربات‌ها گامی کلیدی در بهبود کیفیت آموزش معاینه فیزیکی برای دانشجویان پزشکی‌ست». ربات‌ها در انواع شکل‌ها و رنگ‌هایی گوناگون هستند. هدف این ربات‌های متنوع، جلوگیری از توسعه تعصبات نژادی یا جنسیتی توسط پزشکان مشتاق است؛ هر‌چند برخی از محققان پیش از این تلاش کرده‌اند تا آموزش‌های ضد سوگیری را برای پزشکان انجام دهند؛ اما رویکردهای آن‌ها به‌اندازه این روش جدید قابل‌اعتماد نبوده است. «جیکوب تان» از نویسندگان دیگر این مطالعه گفت: «مطالعات قبلی که سعی در مدل‌سازی حالات دردمندی صورت داشتند، بر روی حالت‌های تصادفی ایجاد شده نمایش داده می‌شدند. برای اولین بار است که از شرکت‌کنندگان خواسته شده تا عمل فیزیکی احساس درد را انجام دهند که به ما این امکان را می دهد تا مدل‌های شبیه‌سازی شده پویا ایجاد کنیم».

آموزش در کمتر از یک‌ساعت
شاید سودمندترین جنبه این کار جدید این باشد که به سرعت در آموزش کمک می‌کند. دکتر «تریشانتا نانایاکارا»، مدیر آزمایشگاه «مورف لب» (Morph Lab)، آزمایشگاهی که مسئول مهندسی این ربات‌های جدید است، بیان کرد: «تحقیقات فعلی ما در آزمایشگاه به‌دنبال تعیین قابلیت این روش‌های آموزشی جدید مبتنی‌بر رباتیک است و امیدواریم بتوانیم در آینده تعصبات زمینه‌ای را در دانشجویان پزشکی با کمتر از یک ساعت آموزش کاهش دهیم». در بخشی از این مطالعه آمده است: «در شبیه‌سازهای آموزش پزشکی می‌توان محیطی امن و کنترل شده را برای دانشجویان پزشکی فراهم کرد تا مهارت‌های معاینه فیزیکی خود را تمرین کنند و بهبود دهند. یک منبع مهم اطلاعاتی برای پزشکان، بازخورد بصری حالات صورت درد غیرارادی در پاسخ به لمس فیزیکی در ناحیه آسیب دیده بیمار است. با‌این‌حال، اغلب شبیه‌سازهای رباتیک آموزش پزشکی موجود که می‌توانند رفتارهای معاینه فیزیکی را در لحظه ثبت کنند، نمی‌توانند حالات چهره را به‌خوبی نشان دهند و همچنین مانند برخی سوگیری‌ها از نظر قومیت و جنسیت هستند». این محدودیت‌ها با هم، کاربرد شبیه‌سازهای آموزش پزشکی را محدود می‌کنند؛ زیرا آن‌ها نمونه‌ای مناسب از حالات درد در صورت را در اختیار دانشجویان پزشکی قرار نمی‌دهند که می‌تواند منجر به تشخیص نادرست شود. علاوه بر این، این محدودیت‌ها کاربرد این شبیه‌سازهای پزشکی را برای تشخیص و تصحیح علائم اولیه در آموزش پزشکی محدود می‌کند. برای اولین‌بار، سیستم رباتیکی را ارائه شده است که می‌تواند حالات درد چهره را در پاسخ به لمس شبیه‌سازی کند که بر روی طیف وسیعی از بیماران از هر جنس و قومیتی کارکرد دارد. ما از رویکرد منحصر به‌ فرد مدل‌سازی حالات درد چهره به شکل پویا با استفاده از یک روش مبتنی بر ادراک و داده‌ها همراه با ورودی‌های دیداری-لمسی استفاده کرده‌ایم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که سوگیری‌های جنسیتی و قومیتی بر استراتژی‌های لمس و درک حالات صورت نمایش‌ داده‌ شده در این مدل موسوم به «MorphFace» تأثیر نمی‌گذارد. پیش‌بینی می‌شود که این رویکرد برای تولید مدل‌های معاینه فیزیکی برای بیماران مختلف به منظور کاهش قضاوت‌های اشتباه در دانشجویان پزشکی و ارائه آموزش متمرکز برای رسیدگی به این خطاها استفاده شود. 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه