گولاش

گولاش، یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای مجارستانی است. اما باید بدانید که در این کشور یک گولاش واقعی، خورش نیست؛ بلکه یک سوپ مقوی و سالم، متشکل از پاپریکای فراوان و پیاز، گوشت گوساله و گاهی گوسفند، سیب‌زمینی و «تیپتکه» (csipetke) یا رشته‌فرنگی‌ست. این خوراک نوعی خورش هم محسوب می‌شود و در اروپای شمال‌شرقی خواهان زیادی دارد. این غذا را می‌توانید با پاستا و برنج و انواع نان سرو کنید.

مواد لازم
گوشت گوسفند: نیم‌کیلو بدون استخوان و چربی
پیاز: دو عدد
سیر: دو حبه
برگ بو: یک برگ
نمک، فلفل: به‌میزان لازم
فلفل دلمه سبز: یک عدد
گوجه فرنگی: 250گرم
سیب زمینی: 2عدد
رب گوجه فرنگی: 2قاشق غذاخوری
چاشنی ؛ سرکه یک قاشق غذاخوری
پاپریکا یا فلفل فرمز غیر تند‌: یک قاشق غذاخوری
روغن مایع : به‌مقدار لازم
خامه ساده: چند قاشق غذاخوری در‌صورت تمایل

طرز تهیه
ابتدا گوشت را خرد کرده و استخوان و چربی آن را جدا کنید؛ سپس پیاز و سیر را خرد کنید. تابه‌ای را روی حرارت قرار داده و پیاز را با کمی روغن تفت دهید تا سبک شود؛ سپس سیر را افزوده و گوشت را هم بریزید و تفت دهید. در ادامه نمک و فلفل را اندازه کرده و برگ بو را اضافه کنید و مقداری آب بریزید و اجازه دهید گوشت برای یک‌ساعت بپزد. در‌این‌میان سیب زمینی را پوست گرفته و خرد کنید‌؛ سپس با مقداری روغن تفت دهید تا کمی نرم شود. در ادامه فلفل دلمه‌ای را خرد کرده و با سیب‌زمینی سرخ کنید. گوجه‌ها را هم خرد کرده و داخل تابه بریزید و تفت دهید. سرکه‌، پاپریکا و رب را افزوده و بعد از چند تفت از روی حرارت بردارید. در میانه پخت گوشت، مخلوط سیب‌زمینی را افزوده و اجازه دهید همه مواد با هم بپزد. زمانی‌که خوراک پخت و جا افتاد از روی شعله بردارید و برگ بو را از داخل آن خارج کنید. خوراک گولاش را در ظرف سرو بکشید و در صورت تمایل چند قاشق خامه روی آن بریزید و میل کنید.

نکته:
گولاش را به‌سادگی می‌توان در خانه درست کرد؛ اما بهتر است گوشت و سبزیجات را به‌اندازه‌های مساوی برش بزنید تا به‌صورت یک‌دست پخته شوند. همچنین اگر به پاپریکای مجارستانی دسترسی دارید تا در طبخ از آن استفاده کنید، نتیجه کار شما طعمی نزدیک‌تر به گولاش اصل مجارستانی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه