قطاری که می‌تواند هوا را پاکسازی کند!

یک استارتاپ آمریکایی، طرحی را برای ساخت نوعی قطار ارائه داده است که می‌تواند با جذب دی‌اکسید کربن، به پاکسازی هوا کمک کند. به‌گزارش ایسنا؛ سفر‌کردن با قطار می‌تواند روشی عالی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در‌مقایسه‌با سفر با خودرو یا هواپیما باشد. با وجود قطار جدیدی که دی‌اکسید کربن را هنگام حرکت‌کردن، به‌طور‌فعال از هوا حذف می‌کند، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امکان‌پذیر می‌شود. استارتاپی آمریکایی موسوم به «CO2Rail» به همکاری با مهندسان «دانشگاه شفیلد» انگلستان و «دانشگاه تورنتو» کانادا پرداخته تا دریچه‌های بزرگی را ابداع کند که هوا را هنگام حرکت قطار به داخل می‌کشند. سپس می‌توان دی‌اکسید کربن را از هوا جدا کرد، آن‌را به مایع تبدیل و ذخیره کرد تا در زمان مناسب تخلیه شود. پژوهشگران معتقدند که این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر راه‌حل‌های «جذب مستقیم هوا» (DAC) است؛ زیرا واگن‌های قطار را می‌توان مجهز کرد و برای این‌منظور به‌کار گرفت. این‌روش می‌تواند سالانه ۳۰۰۰‌تن دی‌اکسید کربن را حذف کند؛ همچنین، این فناوری به زمین کمتری نسبت به تأسیسات ثابت جذب مستقیم هوا نیاز دارد و به کشورها کمک می‌کند تا به اهداف خود در انتشار صفر کربن برسند. پروفسور «پیتر استایرینگ» مدیر مرکز استفاده از دی‌اکسید‌کربن در دانشگاه شفیلد گفت: «جذب مستقیم دی‌اکسید کربن از محیط زیست، در‌حال تبدیل‌شدن به یک ضرورت فوری برای کاهش بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی‌ست». همان‌طور که قطار استارتاپ CO2Rail حرکت می‌کند، هوایی که در جریان قرار می‌گیرد، هوای محیط را به داخل یک محفظه استوانه‌ای جمع‌آوری دی‌اکسید کربن می‌راند؛ سپس، دی‌اکسید کربن هوا از‌طریق یک فرآیند شیمیایی جدا می‌شود و هوای بدون دی‌اکسید‌کربن از پشت یا زیر خودرو به داخل جو حرکت می‌کند. پس‌از‌اینکه مقدار کافی از دی‌اکسید کربن در محفظه جمع‌آوری شد، آن‌را متراکم می‌سازند و در یک مخزن ذخیره می‌کنند. این مایع را می‌توان در زمان تعویض خدمه یا توقف سوخت‌رسانی، از قطار تخلیه کرد تا به مکان‌های دفن زباله منتقل شود. نیروی مورد‌نیاز برای هر یک از فرآیندهای داخل واگن، توسط پنل‌های خورشیدی داخلی یا با انرژی حاصل از سیستم ترمز تأمین می‌شود. هنگامی‌که ترمزها اعمال می‌شوند، جریان در موتورهای الکتریکی معکوس می‌شود و حرکت رو‌به‌جلوی قطار را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در قطارهای الکتریکی، این انرژی به‌صورت گرما تلف می‌شود و با هر‌بار ترمز تخلیه می‌‌شود. «اریک باخمن»، مؤسس استارتاپ CO2Rail و پژوهشگر ارشد این‌پروژه گفت: «این انرژی هدررفته است. هر‌بار ترمز، انرژی کافی را برای تأمین‌کردن روزانه ۲۰ خانه تولید می‌کند؛ بنابراین ما در‌مورد مقدار کمی انرژی صحبت نمی‌کنیم». پژوهشگران می‌گویند که یک قطار باری متوسط مجهز به واگن‌های CO2Rail می‌تواند سالانه تا ۶۰۰۰‌تن دی‌اکسید کربن را حذف کند. تأسیسات ثابت جذب مستقیم هوا، به مناطق وسیعی از زمین برای نگهداری تجهیزات و ساخت منابع انرژی تجدیدپذیر برای پشتیبانی از آن‌ها نیاز دارند. گرفتن مجوز برای بهره‌برداری از آن‌ها نیز می‌تواند دشوار باشد و بسیاری از ساکنان با ساخت این تأسیسات بزرگ در شهرها مخالف هستند. پژوهشگران امیدوارند که این فناوری بتواند مسافران بیشتری را به استفاده از قطار تشویق کند؛ بنابراین بازخوردی مثبت برای حذف کربن به‌همراه دارد. باخمن ادامه داد: «تصور کنید هر‌روز صبح وارد قطار می‌شوید، واگن‌های CO2Rail را می‌بینید و می‌دانید که رفت‌و‌آمد شما به محل کار در واقع به کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی کمک می‌کند. در‌مورد حمل‌و‌نقل نیز به‌همین‌صورت است؛ اگر بین راه‌آهن و روش دیگری از حمل‌و‌نقل انتخابی وجود داشته باشد، فکر می‌کنم این فناوری همه را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. این پژوهش، در مجله «Joule» به چاپ رسید».

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه