کنافه

کنوفه یا کنافه یک دسر پنیری خوشمزه است که با رشته‌های کادایف تهیه می‌شود. این دسر یا شیرینی مخصوص کشورهای خاورمیانه است و با اینکه ریشه فلسطینی دارد، اما به‌قدری در کشور ترکیه رواج پیدا کرده که بسیاری آن را دسری ترکی می‌دانند. این شیرینی یا دسر در عربی کنافه و در ترکی کنوفه تلفظ می‌شود. کنوفه طعم فوق‌العاده‌ای دارد و بعد از پخت داخل شربت قرار می‌گیرد. بدون تردید کسانی که عاشق باقلوا هستند، دسر کنوفه را هم می‌پسندند؛ چون این دو دسر شباهت‌هایی به هم دارند.

مواد لازم
کنوفه: ۵۰۰‌گرم
کره: ۱۲۵‌گرم
روغن مایع: چهار قاشق غذا‌خوری
پنیر موزارلا (موتزارلا) یا (پنیربز بی‌نمک): ۱۲۵‌گرم
شکر: ۲.۵‌لیوان
آب: ۲.۵‌لیوان
لیمو تازه: ۱‌عدد
پودر فندق یا پسته (برای تزئین): ۱ قاشق غذا‌خوری

طرز تهیه
آب و شکر را روی اجاق بگذارید تا باهم پنج‌دقیقه بجوشند و شکر در آب حل شود؛ سپس آب لیمو را گرفته به شربت اضافه کنید سه تا چهار‌دقیقه هم با آبلیمو بجوشند و بعدشعله را خاموش کنید. کره را در ظرفی آب کنید و روغن مایع را نیز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. رشته کادایف که بهتر است تر باشد یا درصورت نبود شعریه را با دست خورد کرده کره و روغن مایع را که مخلوط کرده بودیم اضافه کنید و درون ظرفی خوب تفت دهید. درون تابه‌ای کوچک به اندازه یک پیش‌دستی را با کره آب‌شده خوب کره‌مالی کنید و نیمی از رشته‌ها را درون ظرف بریزید؛ با دست خوب فشار دهید تا رشته‌ها منسجم شوند. پنیر بز بی‌نمک را قطعه‌قطعه کنید و روی رشته‌ها بچینید که البته به‌خاطر در‌دسترس‌نبودن ما از پنیر موزرلا استفاده می‌کنیم. بقیه رشته ها را روی پنیر بریزید تا کاملاً روی پنیر‌ها را بپوشاند و با دست خوب فشار دهید تا منسجم شوند. با حرارت بسیار کم بهتر است از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید بگذارید تا یک‌طرف رشته‌ها خوب سرخ شود و رنگ آن کمی تغییر کند. مواظب باشید تا رشته‌ها زیاد سرخ نشوند یا نسوزند؛ سپس دسر را در ظرفی برگردانید. مجدد درون تابه را کره‌مالی کنید و دسر را به تابه برگردانید تاطرف دیگر دسر نیز سرخ شود. در آخر شربت سرد‌شده را روی دسر داغ ریخته درون ظرف سرو بگذارید و روی آن‌را با پودر پسته یا فندق تزئین کنید.

نکته
-در ترکیه از کاشار پنیر یا پنیر بز بی‌نمک استفاده می‌کنند که در ایران پیدا نمی‌شود. اگر هم باشد به‌سختی گیر می‌آید؛ به‌همین خاطر از پنیر موزرلا استفاده کنید.

-این دسر حتماً باید گرم سرو شود و سرد آن لذت کمتری دارد؛ چراکه در زمان سردشدن، پنیرش سفت شده و کش نمی‌آید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه