موچی

اگر اولین‌بار است که اسم موچی به گوشتان می‌خورد، باید بگوییم موچی یک خوراکی محبوب است که به‌صورت دسر هم درست می‌شود. انواع مختلفی از موچی وجود دارند که وجه اشتراک آن‌ها، خمیری است که با آرد گندم یا آرد برنج یا آرد به‌دست‌آمده از غلات درست می‌شود. درواقع موچی (mochi) نوعی کیک برنجی‌ست که البته فقط با آرد برنج تهیه نمی‌شود و می‌توان با آرد گندم و غلات هم آن را درست کرد؛ اما نوع اصلی آن با نوعی برنج دانه‌کوتاه مخصوص به‌نام «موشیگوما» یا «موچی‌ گومه» درست می‌شود. برای تهیه این خوراکی، برنج را می‌کوبند، می‌پزند و خمیر می‌کنند. علاوه‌بر موچی گومه، به این برنج، برنج چسبناک، برنج شیرین و برنج مرواریدی هم می‌گویند. این غذای کره‌ای و ژاپنی که حکم یک دسر خوشمزه را هم دارد، می‌توانید بدون فر و در قابلمه درست کنید و نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده و حتی مواد گران‌قیمت ندارد.

 

مواد لازم
آرد برنج سفید: ۱ لیوان
آب: ۲/۳ لیوان
نمک دریایی یا نمک ساده: نصف قاشق چایخوری
شکر سفید: سه‌قاشق غذاخوری
توت فرنگی: ۲۰۰ گرم
پودر نشاسته: نصف لیوان

طرز تهیه
برای تهیه کیک برنجی با مغز توت فرنگی آرد برنج و شکر و نمک را مخلوط کرده و دوبار الک می‌کنیم.
سپس ۲.۳ لیوان آب را به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. سپس روی ظرف را با نایلونی پوشانده و به مدت یک دقیقه در ماکرویو قرار می‌دهیم، پس از یک دقیقه مواد را خارج کرده هم بزنید و دوباره برای مدت ۱ دقیقه دیگر در ماکرویو قرار بدهید. بهتر است این مراحل را سه‌بار تکرار کنید تا کیک برنجی به خوبی پخته و منسجم شود. بر روی تخته‌ای نشاسته ذرت ریخته و خمیر آرد برنج را به خوبی ورز می‌دهیم. سپس خمیر را به شش یا هفت قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را در کف دست خود باز کنید. سپس یک توت فرنگی یا نصفه را در وسط خمیر گذاشته و خمیر را دور توت فرنگی می‌پیچیم. کیک برنجی‌ها را برای یک تا دوساعت قبل از سرو در پخچال بگذارید تا خوب سرد شوند. موچی‌های جدیدی نیز وجود دارند؛ شامل موچی‌های «پیج ما» (موچی که داخل آن بستنی است) می‌شود. موچی بستنی یکی از بستنی‌های سنتی ژاپنی‌ست که از ترکیب بافت خمیری و چسبناک به‌عنوان روکش استفاده می‌شود و بستنی در آن قرار می‌گیرد. در این موچی، بعد از درست‌کردن خمیر بستنی، روی آن آرد ذرت می‌ریزند و به‌صورت گرد برش می‌زنند. سپس یک اسکوپ بستنی را داخل آن قرار می‌دهند و آن را گرد می‌کنند. خمیرهای پر شده با بستنی را در فریزر یا یخچال قرار می‌دهند. بستنی موچی یکی از بستنی‌های جدیدی است که این روزها در ایران هم می‌توانید در منوی برخی کافی‌شاپ‌ها ببینید.

نکته
از‌آن‌جایی‌که موچی قدمت طولانی دارد، به‌مرور هم دستور تهیه آن، پیشرفت و تکامل پیدا کرده است. موچی در بسیاری از غذاها و به‌عنوان دسر هم به‌کار‌می‌رود. در ژاپن انواع بسیاری از موچی وجود دارد. از انواع موچی می‌توان به واگاشی (خمیر موچی گرد‌شده و در مغز آن خمیر لوبیا قرمز وجود دارد)، موچی گاشی، موچی دایفوکو، دانگو، وارابی موچی، مافل و … اشاره کرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه