اولین بادبان بادی ابداع شد
نخستین فناوری بادبان بادشونده در یک کشتی تجاری نصب شده است تا با افزایش استفاده از این فناوری در سراسر ناوگان کشتیرانی تا سال ۲۰۵۰ بیش از یکتریلیوندلار صرفهجویی در سوخت حاصل شود. بهگزارش ایسنا؛ یک شرکت دریانوردی با نصب اولین فناوری بادبان بادشونده و جمعشونده خودکار روی یک کشتی تجاری، به نقطه عطفی دست یافته است. بنابر گفته شرکت میشلن (Michelin)؛ شرکت فرانسوی تأمینکننده تجهیزات صنعتی، نمونه اولیه این بادبان بادی بهمساحت ۱۰۰مترمربع روی کشتی کانتینری موسوم به MN Pélican متعلق به شرکت Compagnie Maritime Nantaise نصب شده است. این شرکت میگوید: این گام جدید یک تجربه چندفرهنگی عالی برای کمک به هدفی مهم درجهت کربنزدایی از حملونقل دریاییست. اینپروژه موسوم به WISAMO بر روی این کشتی تجاری که در سال ۱۹۹۹ ساخته شده نصب شده است. این کشتی درحالحاضر در بندر El Astillero در اسپانیا لنگر انداخته است. شرکت سازنده ادعا میکند که نمونه اولیه این بادبان بادی را میتوان بر روی کشتیهای تجاری و تفریحی سوار کرد. اعتقاد برایناستکه این فناوری بااستفادهاز انرژی باد میتواند مصرف سوخت را تا ۲۰درصد برای هر کشتی کاهش دهد.
این سیستم بادبان بادی را میتوان در مرحله طراحی کشتی بهعنوان تجهیزات اصلی اضافه کرد یا در یک کشتی درحالفعالیت بهعنوان یک افزودنی نصب کرد. این سیستم برای کشتیهای باری، کشتیهای فلهبر، حاملهای LNG و تانکرها مناسب است. بهگفته شرکت سازنده؛ این سیستم برای عبور ساده از زیر پلها و با نزدیکشدن به بنادر جمع میشود. کشتی MN Pélican از سال ۲۰۱۶ دوبار در هفته بین پول (Poole) در بریتانیا و بیلبائو در اسپانیا سفر میکند. اکنون با نصب این سیستم روی آن، شرکت میشلن بهعنوان بخشی از مرحله توسعه صنعتی فناوری جدید خود قادر خواهد بود بادبان WISAMO را در شرایط ناوبری دریایی تجاری واقعی آزمایش کند. میشلن میگوید: «اگر آزمایشها نتیجهبخش باشند، میتواند راه را برای آزمایش بادبانهای بزرگتر هموار کند و گامی بزرگ بهسمت کربنزدایی حملونقل دریایی باشد». بخش دریایی توجه فزایندهای به نیروی محرکه بادی بهعنوان یکی از جایگزینهایی دارد که میتواند به کشتیها اجازه دهد کارایی خود را افزایش دهند و در مصرف سوخت صرفهجویی کنند و درعینحال دوستدار محیطزیست نیز باشند. بهگفته گاوین آل رایت؛ دبیر کل انجمن بینالمللی IWSA، راهاندازی پیشرانه بادی در سراسر ناوگان دریایی تا سال ۲۰۵۰ میتواند منجر به صرفهجویی یکتریلیوندلاری در مصرف سوخت شود. با نصب فناوری جدید نیروی محرکه بادی بر روی کشتیهای بزرگ تجاری، ظرفیت بار جهانی کشتیهایی که از باد بهعنوان منبع انرژی تجدیدپذیر استفاده میکنند، از نقطه عطف یکمیلیون تناژ وزن مرده (dwt) فراتر رفته است. تناژ وزن مرده بهمقدار جرم قابلحمل توسط یک کشتی که حمل آن برای ایمنی کشتی خطرساز نباشد، گفته میشود. وزن مرده شامل وزن خود کشتی نمیشود و مجموع وزن محموله، سوخت، آب شیرین، آب توازن، آذوقه، مسافران و خدمه است. وزن مرده اغلب برای مشخصکردن حداکثر وزن مجاز کشتی استفاده میشود، یعنی زمانیکه کشتی کاملاً بار زده شده است؛ بهطوریکه خط آبخور آن روی سطح آب قرار گرفته باشد. هرچند ممکن است بهمعنی وزن مرده کنونی کشتی و نه حداکثر آن نیز استفاده شود. درحالحاضر ۲۱ کشتی تجاری قابلتوجه دارای سیستم نیروی محرکه بادی هستند. IWSA پیشبینی میکند که تا پایان سال جاری، ۲۵ کشتی تجاری بزرگ با مجموع ۱.۲میلیون تناژ وزن مرده، سیستمهای پیشران بادی را نصب خواهند کرد. فرآیند جهانیشدن سود زیادی را به صنعت دریایی رسانده است. حملونقل آبی ۹۰درصد کل تجارت جهانی را تشکیل میدهد؛ اما ازطرفی، هزینه زیستمحیطی قابلتوجهی دارد. هرساله کشتیهای کانتینری که در آبراههای جهان حرکت میکنند، حدود یکمیلیاردتن کربن دیاکسید (CO۲) معادل سهدرصد از کل انتشار گازهای گلخانهای را در جو زمین منتشر میکنند.