اشترودل سیب

اشترودل سیب یک شیرینی سنتی وین است که در کشور اتریش، آلمان، جمهوری چک، شمال ایتالیا و در بسیاری از کشورهای دیگر اروپا که متعلق به امپراطور اتریش- مجارستان هستند، محبوب و پرطرفدار است. اشترودل کلمه‌ای آلمانی به معنای گرداب است. چندین اشترودل وجود دارد که بر حسب کشوری که در آن مرسوم است، اسامی مختلفی دارند؛ اما آنچه در همه آن‌ها مشترک است، پایه و اساس شیرینی‌ست که بر مبنای خمیر و مواد میانی بنا شده است. برخی هم معتقدند که اشترودل در واقع همان باقلواست که از‌طریق ترکیه به مجارستان و سپس به اتریش آمده است. به‌هر‌حال هر‌طور‌که باشد این شیرینی خوشمزه ارزش تلاش‌کردن را دارد.

مواد لازم
خمیر اشترودل
آرد: 1 پیمانه
نمک 1/4 قاشق چایخوری
روغن یا کره: 2 قاشق غذاخوری
خمیر مایه: 1 قاشق چایخوری
آب یا شیر: 2 قاشق غذاخوری
شکر: 1 قاشق غذاخوری
پودر قند و نشاسته ذرت: به‌مقدار لازم
مواد میانی
سیب: 2-3 عدد
آب لیمو‌ترش: چند قطره
دارچین: 1 قاشق چایخوری
شکر: 2 قاشق غذاخوری
کره: 2 قاشق غذاخوری
کشمش و گردوی خرد‌شده: به‌مقدار لازم

طرز تهیه
ابتدا شیر یا آب ولرم را داخل کاسه‌ای بریزید و خمیر مایه را به‌همراه شکر به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. چند‌دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا خمیر مایه عمل کند. آرد را الک کنید و به‌همراه روغن (کره) و نمک به مخلوط خمیر مایه اضافه کنید. همه مواد را با هم ورز دهید تا خمیری به‌دست آید. اگر خمیر به دست شما چسبید، کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید. روی کاسه را بپوشانید و به مدت ۳۰‌دقیقه به آن استراحت دهید تا پف کند و حجیم شود. بعد از ۳۰‌دقیقه، خمیر را به پنج گلوله تقسیم کنید و هر یک را داخل نشاسته ذرت بغلتانید. سپس آن ها را روی هم قرار دهید و با وردنه باز کنید تا نازک شود. حالا سیب‌ها را بشویید و پوست بکنید. سپس هسته‌های آن‌ها را خارج کرده و به‌شکل خلالی نازک یا نگینی خرد کنید. سیب‌های خرد‌شده را داخل کاسه‌ای بزرگ بریزید. چند‌قطره آب لیمو روی سیب‌ها بچکانید تا سیاه نشوند و تغییر رنگ ندهند. شکر و دارچین را به سیب‌ها اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. گردو و کشمش را داخل آرد بغلتانید و به مخلوط سیب اضافه کنید. داخل تابه کمی کره بریزید و آن‌را روی حرارت ملایم قرار دهید. مخلوط سیب را داخل تابه بریزید و با کره تفت دهید تا سیب‌ها نرم و کاراملی شوند. همه مواد را به آرامی زیر و رو کنید تا سیب‌ها مزه‌دار شوند. بعد از کمی تفت‌دادن سیب‌ها، آن‌ها را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شوند. خمیر را روی سطح آرد‌پاشی‌شده باز کنید تا کاملاً نازک شود؛ سپس آن را به شکل مستطیل برش دهید. مخلوط سیب خنک‌شده را وسط مستطیل به‌صورت عمودی بریزید. خمیر را از دو طرف روی مواد قرار دهید و ببندید. می‌توانید این کار را به‌شکل ساده (رولی) یا گیس‌بافت انجام دهید. برای طرز تهیه اشترودل سیب به‌شکل گیس بافت، دو طرف خمیر را به‌شکل موازی و متقارن با چاقو چند برش بزنید؛ سپس برش‌های خمیر را به‌شکل ضربدری از هر دو طرف روی مواد قرار دهید. روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و آن‌را کمی چرب کنید. اشترودل سیب را روی کاغذ روغنی قرار دهید. روی اشترودل سیب را با زرده تخم‌مرغ و کره رومال کنید؛ سپس آن را داخل فر که از قبل آن را در دمای ۱۸۰‌درجه‌سانتی‌گراد گرم کرده اید، قرار دهید. حدود ۳۰‌دقیقه زمان برای پخت اشترودل سیب کافی‌ست. اشترودل سیب آماده است. بعد از آن که این دسر خوشمزه کمی خنک شد، مقداری پودر قند را روی آن الک کنید. دسر را به‌اندازه‌های دلخواه برش بزنید و آن‌را به‌همراه چای یا قهوه سرو و نوش جان کنید.

نکته
- می‌توانید کمی جوز هندی نیز به مواد میانی اشترودل سیب اضافه کنید.
- قبل از اضافه‌کردن کشمش، آن‌را از قبل خیس کنید.
- برای طرز تهیه اشترودل سیب می‌توانید از خمیر هزارلای آماده استفاده کنید. بعد از پهن‌کردن خمیر هزارلا و قبل از ریختن مواد داخل آن، با قلمو روی تمام سطح خمیر، کره آب‌شده بمالید و بعد مواد را میان آن بریزید.
- قبل از قرار‌دادن اشترودل داخل فر، حتماً فر را از قبل به‌مدت ۱۵‌دقیقه گرم کنید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه