موچی ژاپنی

موچی یکی از دسرهای جذاب ژاپنی‌ست که با آرد برنج درست می‌شود و طعم متفاوتی دارد. تاریخچه و اصالت آن نا‌معلوم است؛ البته برخی می‌گویند ابتدا در چین و سپس به ژاپن آمده است و ژاپنی‌ها تنوع آن را افزایش دادند. این شیرینی در دوره پادشاهی «هی آن» در سال‌های ۷۴۹ تا ۱۱۸۵ میلادی به عنوان شیرینی سال نو میلادی شناخته شد. در قرن دهم، انواع مختلفی از موچی برای خدایان مذهبی در مراسم دینی «شینیتو» به عنوان پیشکش به این خدایان، استفاده می‌شد. این خوراکی انرژی‌ بالایی دارد و به‌همین‌دلیل بین سامورایی‌ها هم محبوب بوده است. اندازه کوچک و در‌عین‌حال مقوی بودن، آن‌را به غذایی مناسب تبدیل کرده بود،جالب است بدانید صدای کوبیدن برنج در هاون‌ها در زمان‌ قدیم، نشانه به جنگ رفتن جنگجویان بوده است.

مواد لازم
آرد برنج: ۲۰۰‌گرم
شکر: ۵۰۰‌گرم
نشاسته ذرت: ۱/۲ لیوان دسته‌دار
آب: ۱۸۰‌میلی‌لیتر

طرز تهیه
ابتدا همه مواد را با‌هم مخلوط کنید تا به‌حالت خمیری دربیاید. خمیر را به روش مخصوص بپزید؛ سپس خمیر را باز کنید و قالب بزنید. در آخر داخل خمیر موچی را با مواد دلخواه خودتان پر کنید. آرد برنج را دو‌بار الک کنید؛ بعد آرد و شکر را با آب درون کاسه‌ با هم مخلوط کرده؛ مواد را با دست ورز بدهید تا خمیر یک‌دست و صاف شود. یک قابلمه با سایز متوسط انتخاب کنید و تا نصف آن آب بریزید و روی شعله بگذارید و اجازه بدهید تا آب بجوشد، یک صافی در آن قرار دهید. خمیری که قبلاً درست کردید، داخل ظرف پیرکس قرار دهید و ظرف را داخل صافی یا آبکش بگذارید. روی قابلمه دمکنی بگذارید، شعله متوسط باشد،تا در ۱۵‌دقیقه خمیر با بخار آب بپزد. سپس شعله را خاموش کنید و خمیر را از ظرف خارج کنید. دوباره خمیر را ورز بدهید تا حالت سفت و ژلاتینی بگیرد. در این مرحله روی سطح کار را نشاسته ذرت بریزید و خمیر را روی آن ورز بدهید؛ سپس با وردنه باز کنید،تا کاملا نازک شود. سینی فر را چرب کنید یا کف سینی کاغذ روغنی بیندازید. خمیر نازک پهن شده را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. ۱۵‌دقیقه کافی‌ست؛ سپس آن‌ را با کاتر گرد برش بزنید. خمیرها را بتکانید تا نشاسته ذرت از روی آن‌ها بریزد؛ خمیرها را کف دستتان بگذارید و داخل آن را با موادی که دلخواهتان است مثل بستنی، میوه، شکلات و ... پر کنید. در‌این‌مرحله، خمیرها را به‌شکل گلوله‌ای بپیچید و فرم دهید؛ سپس آن‌ها را کنار هم یک ظرف بگذارید. روی خمیرها را سلفون بکشید و ۳۰‌دقیقه در یخچال قرار دهید.

نکات
- در طرز تهیه موچی ژاپنی برای مواد داخلی می‌توانید از بستنی با طعم دلخواه (به صورت اسکوپ)، انواع مغزها و آجیل، شکلات خرد شده یا دایره‌ای، مربا، بستنی خامه‌ای و ... پر کنید.
- برای جلوه بهتر موچی می‌توانید داخل خمیر موچی را رنگ خوراکی دلخواه بریزید تا موچی‌های رنگی داشته باشید. در‌نهایت هم روی موچی‌ها را با سس شکلات، پودر نارگیل، ترافل‌های رنگی و ... تزیین و سرو کنید.
- تا‌جایی‌که ممکن است، خمیر را با دست نازک کنید.(حدود ۲ یا ۳‌میلی‌متر)
- موچی را حتماً باید در یخچال نگهداری کنیند و طرف ۲ یا ۳ روز مصرف کنید؛ درغیراین صورت آن‌را در فریزر بگذارید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه