مسقطی دو رنگ

همان‌طور‌که می‌دانید، مسقطی یک نوع حلوا یا دسر سنتی ایرانی‌ست که سوغات مهم برخی از شهرهای جنوبی ایران نیز محسوب می‌شود. با‌این‌حال تهیه مسقطی دو‌رنگ بسیار‌ساده است که به یکی از متفاوت‌ترین دسرهای زندگی‌تان تبدیل خواهد شد. اگر می‌خواهید دسری داشته باشید که هم مزه خوبی داشته باشد و هم ظاهر آن جذاب باشد، مسقطی دو رنگ پیشنهاد ماست.

مواد لازم
پودر ژله: یک‌بسته
نشاسته: نصف پیمانه
آب: ۲ پیمانه
کره (۲ قاشق غذا خوری روغن مایع): ۳۰ گرم
گلاب: یک‌چهارم پیمانه
شکر: نصف پیمانه
زعفران دم‌کرده: یک قاشق غذا‌خوری
هل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
پودر نارگیل: به‌مقدار لازم

 


طرز تهیه
برای تهیه تهیه و پخت مسقطی دو رنگ با پودر ژله ابتدا نشاسته را با آب سرد مخلوط کنید و تا کاملاً حل شود. سپس آن را از صافی عبور دهید و روی حرارت ملایم قرار دهید. در مرحله بعد، شکر را به نشاسته اضافه کنید. ترکیبات را تا حدود نیم‌ساعت یا حتی بیشتر هم بزنید تا نشاسته کاملاً پخته شود و بوی خامی ندهد. در واقع هر چه مسقطی دو رنگ با پودر ژله را بیشتر هم بزنید، مزه آن بهتر خواهد بود و حالتی کشدار و شفاف پیدا خواهد کرد. هنگانی‌که غلظت مسقطی دو رنگ با پودر ژله مناسب بود، کمی پودر هل را به ترکیبات اضافه نمایید تا عطر خوشایندی پیدا کند. سپس مسقطی دو رنگ با پودر ژله را به خوبی هم بزنید تا کاملاً پخته شود و خام باقی نماند. در این صورت مزه مسقطی نیز بهتر خواهد بود. هنگامی که مسقطی دو رنگ با پودر ژله قوام کافی پیدا کرد، مسقطی را به دو بخش تقسیم کنید. در ظرفی نصف پودر ژله دلخواه را بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و تا ۱۵‌دقیقه آن را به‌صورت مداوم هم بزنید تا مسقطی رنگ بگیرد و پودر ژله نیز حل شود.
سپس کف یک ظرف یا قالب مورد‌نظر را چرب کنید و مسقطی بدون پودر ژله را داخل آن بریزید. پس از آن، مسقطی بدون پودر ژله را به‌مدت یک تا دوساعت داخل یخچال قرار دهید و در‌صورتی‌که مسقطی سفت شد، مسقطی ژله‌ای رنگی را به آن اضافه کنید تا مسقطی با پودر ژله تهیه شود. در مرحله آخر مسقطی دو رنگ با پودر ژله را به‌مدت پنج‌ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود. شما می‌توانید به‌سادگی مسقطی دو رنگ با پودر ژله از قالب خارج کنید و روی دسر را همراه با پودر نارگیل تزئین کنید.

نکته
در‌صورتی‌که به مزه زعفران علاقه دارید، توصیه می‌کنیم برای مهمانی‌های خود مسقطی دو رنگ زعفرانی تهیه کنید. این نوع مسقطی لاری، ظاهری جذاب دارد و عطر و طمع زعفران، انتخاب مناسبی برای تهیه مسقطی مجلسی خواهد بود و به‌جای پودر ژله زعفران را طعم غالب خود قرار دهید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه