Hologic منتشر کرد؛

تازه‌ترین گزارشِ شاخص جهانی سلامت زنان

سروناز بهبهانی مقاله 25 می 2023 در سایت مجموعه تحقیقاتیِ Gallup برپایه نتایج گزارش 2021 «شاخص جهانی سلامت زنان» که از سال 2020 ازسویِ بخشِ مطالعاتیِ یک شرکت تجهیزات پزشکی آمریکایی به‌نام Hologic و به‌شکلِ نظرسنجیِ جامعِ جهانی جامع منتشر می‌شود؛ یافته‌ آماریِ جدیدی را اعلام کرده و مدعی‌ست؛ ویزیت‌شدن منظم زنان توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، تا میزانِ «دوسال»، به «امید به زندگیِ» آن‌ها می‌افزاید. این نظرسنجیِ سالانه را می‌توان به‌موقع‌ترین و جامع‌ترین داده‌های بین‌المللی از دیدگاه خودِ زنان در‌مورد سلامت و رفاه آن‌ها نامید. 66هزار دختر و زن 15سال‌به‌بالا از 122 کشور و منطقه برای تکمیل این پژوهش موردپرسش قرار گرفتند و این‌نتیجه را حاصل کردند: زنان و دخترانی‌که طیِ 12‌ماه‌ منتهی به این نظرسنجی، به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرده‌اند، در جوامعی زندگی می‌کنند که «امید به زندگیِ در بدو تولد» آ‌ن‌ها، حدود «دوسال بیشتر» از کسانی‌ست که چنین اقدامی را انجام نداده‌اند. در گروه اول، این‌عدد 78‌سال؛ و در گروه دوم، 76سال است.

تحقیقات Hologic نشان داده که «امید به زندگی» با پنج بُعدِ سلامت و دردسترس‌بودن یک سیستم حمایتی ملی که امکان دسترسی به مراقبت از زنان و دختران را فراهم می‌کند؛ همراه با عوامل فردی مانند «توانایی یک زن برای برآوردنِ نیازهای اساسی خود» مرتبط است که درادامه از آن‌ها می‌گوییم. طبق یافته‌های اخیر؛ بین «مراجعه منظم یک زن به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی» و «امید به زندگی در بدو تولد» (متناسب با شاخص اعلامیِ هر کشور) رابطه معناداری وجود دارد. وقتی کشورها دسترسی زنان به مراقبت و درمان را در اولویت قرار می‌دهند، در معیارهای «سلامت زنان» عملکرد بهتری دارند؛ مثلاً «استرالیا» یک رویکرد ملی برای بهبود سلامت زنان و دختران دارد؛ به‌ویژه آن‌ها‌‌که بیشتر احتمال می‌رود درمعرضِ وضعیتِ سلامت ضعیف قرار بگیرند. دولت آنجا اخیراً دستورالعمل‌های خاصی را برای فعالیت‌های پیشگیرانه صادر کرده که توسط «استراتژی 10‌ساله ملی سلامت زنان» که در سال 2020 راه‌اندازی شد، پشتیبانی می‌شود. نتایج، گویاترین دلیل «مثبت‌بودنِ» این‌اقدام‌اند: «استرالیا» رتبه سومِ جهان را ازنظر شاخص خدمات پوشش مراقبت‌های بهداشتی «سازمان جهانی بهداشت» (WHO) دارد؛ «امید به زندگی در بدو تولدِ» زنانِ ‌آنجا 85‌سال است و طبق یافته‌ Hologic؛ 93‌درصدِ زنان استرالیایی، طی یک‌سالِ منتهی به نظرسنجی، به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرده‌اند.
تجزیه‌وتحلیل ارتباط بین مراجعه به متخصص مراقبت‌های بهداشتی در بازه موردنظر و امید به زندگی در بدو تولد (در سطح کشور)، رابطه‌ای دوطرفه را نشان می‌دهد که بازتاب‌دهنده پیچیدگی‌های سلامتِ فرد است. هریک‌از پنج بُعد سلامتی که در اندازه‌گیریِ «شاخص سلامت زنان هولوژیک» نقش دارند: 1. مراقبت‌های پیشگیرانه، 2. سلامت عاطفی، 3. نظرگاهِ سلامت و امنیت، 4. نیازهای اساسی و 5. سلامت فردی؛ ارتباط نزدیکی با «امید به زندگی در بدو تولدِ» زنان و ویزیت‌شدن منظم توسط متخصص مراقبت‌های بهداشتی دارد؛ درواقع، این پنج بُعد مجموعاً بیش از 80‌درصد از واریانس «امید به زندگی در بدو تولدِ» یک زن را تشکیل می‌دهند. برای‌نمونه: محققان دریافته‌اند که در بُعد «نیازهای اساسی» زنانی‌که قادر به تهیه غذا برای خود و خانواده‌شان بوده‌اند، 29‌درصد بیشتر از زنانی‌که قادر به تهیه غذا نبوده‌اند، به متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرده‌اند. اساساً «تواناییِ خرید غذا» نیز با مقوله «طول عمرِ بیشتر در بدو تولد»، ارتباط مثبت دارد. تحلیل کنونی، نه‌تنها این ارتباط‌ها را از هم جدا نمی‌سازد؛‌ بلکه به عوامل دیگری نیز اشاره دارد که بر افزایش شانسِ زنان در تجربه زندگیِ طولانی‌تر، تأثیر مثبت خواهند داشت.
زنان، وقتی می‌توانند تجربیات مراقبت‌های بهداشتیِ خود را «موفق» اعلام کنند که نتایج مثبتی را در ابعاد پنج‌گانه سلامت ببینند، دسترسی بیشتر به مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند و به‌طورمنظم به متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه ‌کنند؛ این‌گونه، توانایی زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر را دارند. وقتی زنان و دختران «سالم» باشند، می‌توانند نقش فعال‌تری در خانواده، جامعه و اقتصاد ایفا کنند. فواید ویزیت منظم مراقبت‌های بهداشتی سه‌مورد است:
اول؛ مراجعه به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی به‌طورمنظم، برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های کشنده بسیار اهمیت دارد. تشخیص زودهنگام بیماری و سایر مزایای مراقبت‌های پیشگیرانه، منجر به نتایج بهتر سلامتی و افزایش طول عمر می‌شود.
دوم؛ ارزشِ رفتن نزد یک متخصص مراقبت بهداشتیِ مورداعتماد که می‌تواند سواد سلامت و مالکیت یک زن بر سلامتش را افزایش دهد، به‌مثابه نوعی تحصیلِ علم است. اطلاعات مبتنی‌بر دانش عمیقی که متخصص با بیمارانش به‌اشتراک می‌گذارد، به مردان و زنان اجازه می‌دهد درمورد سلامت شخصیِ خود، تصمیمات آگاهانه بگیرند.
سوم؛ مراجعه منظم به این متخصصان، روابط قابل‌اعتمادی با آن‌ها ایجاد می‌کند؛ که به‌اشتراک‌گذاریِ اطلاعات حساس و درعین‌حال بسیارارزشمند درمورد سلامت جسمی و عاطفی را درپی دارد. اعتماد بین بیمار و پزشک، به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا تاریخچه پزشکی و سابقه خانوادگیِ بیمار را بهتر «درک»؛ و آن‌ها را «‌آماده» کنند تا نسبت به تغییرات ظریف بدنشان «هوشیار» بوده و سلامت فرد، به‌کلی مؤثر زیرنظر قرار بگیرد.
بسیاری از عوامل اندازه‌گیری‌شده دراین‌پژوهش؛ ازجمله ابعاد پنج‌گانه سلامت، به هم مرتبط هستند و بر اینکه آیا زنی به‌طورمنظم به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه می‌کند، تأثیر می‌گذارد. قطعاً عوامل خارجی دیگری نیز هستند که عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت را شکل می‌دهند و این رابطه را «پیچیده‌تر» می‌سازند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه